عملیات پیش راه اندازی پالایشگاه نفت فوق سنگین قشم آغاز شد

شاف با راه اندازی نهایی پالایشگاه در دو مرحله 35000 بشکه ای ، می گوید تولید قیر با کیفیت ایرانی در پایین ترین سطح تقطیر در فرآیند تصفیه روغن خام فوق سنگین به زودی در بازارهایی که صادرات قیر ایران را هدف قرار می دهند عملیاتی خواهد شد. قاسم محمودی ، مدیرعامل پالایشگاه نفت فوق سنگین خش گفت: پیش راه اندازی بزرگترین پالایشگاه قیر کشور بدون حضور مجوز خارجی انجام شده و تنها به مهارت مهندسان داخلی متکی بوده است.

قرار است پالایشگاه نفت خام سنگین Cash ، با ظرفیت 70 هزار بشکه در روز ، در دو مرحله جداگانه ظرفیت 35000 بشکه در هر مرحله را داشته باشد. ساخت این پروژه 13 135 میلیون منبع ارزی از محل برای کشور هزینه کرد.

محمودی گفت: از این میزان ، حدود 85 میلیون پوند توسط صندوق توسعه ملی برای توسعه اختصاص داده شد و مابقی هزینه آن را شرکت پرداخت کرد. روغن فوق سنگین همیشه یک روغن صادراتی بوده و از مشتقات دیگر کشورهای دیگر است.

مدیرعامل پالایشگاه روغن فوق سنگین کش افزود: روغن سنگین دارای درصد بالایی از قیر است که ما آن را در این پالایشگاه فرآوری و تولید کرده و برای صادرات یا مصارف داخلی آماده می کنیم.

محمود با بیان اینکه چنین پروژه ای تنها با فاز دوم خود به حداکثر سودآوری می رسد گفت: در حالی که ساخت فاز اول ادامه دارد ، ما 20 درصد امکانات زیربنایی را در فاز دوم اجرا کرده ایم. متأسفانه با توجه به منابع واقعی و ارزی این پروژه بزرگ ، هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد ، انتخاب پیمانکار به تدریج از سال آینده آغاز می شود و مرحله دوم به پایان می رسد.

وی افزود: تاکنون 280 تا 300 میلیارد تومان برای ریال هزینه شده است که با محاسبه آنها ، عمر یک فاز معادل 935 هزار تن قیر به پایان می رسد که تولید نهایی این پالایشگاه 6 میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام سبک در سال خواهد بود.

مدیر عامل پالایشگاه نفت فوق سنگین کش اظهار داشت: تولید نهایی این پالایشگاه در پایان دوره بهره برداری 935 هزار تن قیر در سال ، 6 میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام سبک خواهد بود.

محمود گفت: برای اجرای این پروژه ، مجوزهای مورد نیاز برای صادرات محصولات پالایشگاه در حال پیگیری است و بخشی از نیاز بازار داخلی توسط محصولات این شرکت تأمین می شود. در پروژه های توسعه این پالایشگاه ، با تعریف فاز 3 ، تبدیل نفت خام وارداتی به محصولات پایین دستی مقادیر بیشتری ایجاد می کند.

حمیدرضا مومنی ، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد خش در پاسخ به سوالی در مورد اهداف سازمان خود برای توسعه صنعت نفت در خاش ، گفت: خواهیم دید که می توان آن را به عنوان یک نقطه استراتژیک در نظر گرفت.

ما در حال حاضر 17 میدان هیدروکربن در این مناطق داریم که 4 مورد از آنها برای استخراج گاز و انتقال آن به بندرعباس و سایر مناطق مورد بهره برداری قرار می گیرند.

وی در مورد پتانسیل جزیره خشم در صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی گفت: ما در حال حاضر 51 میلیون متر مکعب علوفه داریم و چهار پتروشیمی را فعال کرده ایم ، طبق توافقاتی که با وزارت نفت داریم. این واردکنندگان داخلی دارد و ما یک مجتمع پتروشیمی چین را با ظرفیت 6 میلیون تن فعال کرده ایم.

وی اظهار داشت: از نظر عملیات مداوم در منطقه و بیشتر پتروشیمی ها ، اسکله و بندر برای بارگیری برای درآمد پایدار کشور و منطقه بسیار موثر است. این پالایشگاه که امروز مراحل پیش راه اندازی خود را آغاز کرده است ، عملیات داخلی را در تمام بخشها انجام داده و بدین ترتیب یکی از اهداف سازمان منطقه آزاد در انتقال فناوری به سایر مناطق کشور را محقق کرده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد خس با بیان اینکه پتانسیل و پتانسیل وجه نقد در صنعت نفت بسیار زیاد است گفت: به طور کلی اگر مشکلی و موانع اداری وجود نداشته باشد ، طیف های مختلف این صنایع می توانند خیلی سریع ایجاد شوند. جزیره قشم فعال است.