عملیات فوق العاده سوخوی روسی در برابر پهپاد مدرن آمریکایی / عکس

به گزارش خبرگزاری آوای البرز، تنش‌های نظامی بین روسیه و آمریکا چیز جدیدی نیست اما با داغ شدن معرکه اوکراین این برخوردها بیش از پیش شده است. در تازه‌ترین نمونه یک پهپاد آمریکایی ام کیو ۹ ریپر می‌رفت تا حریم هوایی روسیه را نقض کند و جنگنده‌های روسی سوخو ۳۰ برای رهگیری آن به آسمان پریدند.

بر اساس اخبار منتشر شده در این رابطه، روس‌ها مدعی شده‌اند که پهپاد آمریکایی بر فراز دریایی سیاه رهگیری شد و به محض روبه‌رو شدن با جنگنده دور زد و از محل دور شد.

سوخو ۳۰ جنگنده مشهور روسی

جنگنده‌ای سنگین، برای عملیات در تمام شرایط آب و هوایی و دو موتوره است که توسط کمپانی هوا فضای سوخوی طراحی و ساخته شده است.

سوخو ۳۰ که در ناتو به نام فلانکر شناخته می‌شود، جنگنده برتری هوایی است و نقشی مشابه جنگنده مشهور آمریکایی اف ۱۵ ایگل به عهده دارد.

این جنگنده بمب‌افکن پیشرفته نسخه تکامل پیدا کرده جنگنده سوخو ۲۷ است و علاوه بر نقش ایجاد برتری هوایی، توانایی درگیر شدن با اهداف زمینی را هم دارد.

بردی عملیاتی این جنگنده مشهور ۱۵۰۰ کیلومتر است که با مخزن خارجی سوخت به بیش از ۳ هزار و با سوخت‌گیری هوایی به فراتر از ۵ هزار کیلومتر می‌رسد.

جنگنده قدرتمند روسی که در ونزوئلا سقوط کرد/ عکس

انجام مانورهای بسیار پیشرفته از جمله تیل اسلاید و کبرای پوگاچو از جمله قابلیت‌های سوخو ۳۰ است. هندوستان بزرگترین کاربر این پرنده است و ناوگان بزرگی از آن را در اختیار دارد.

سوخو-۳۰ دارای سامانه خلبان خودکار است و توانایی پرواز خودکار در همهٔ ارتفاع‌های پروازی از جمله پرواز ارتفاع پایین را دارد.

ویمپل آر ۷۷، پایتون، ویمپل آر ۲۷ و موشک نوواتور کی‌اس-۱۷۲ برخی مهمات هوا به هوای قابل استفاده در این جنگنده هستند.

از مهمات هوا به زمین سوخو ۳۰ می‌توان به موشک مشهور خا ۲۹ اشاره کرد. این جنگنده به موشک‌های ضدکشتی و ضدرادار نیز مجهز می‌شود.

جنرال اتمیکس ام‌کیو ۹ ریپر

پهپاد ام‌کیو ۹ در نیروی هوایی آمریکا در رده «هواگردهای خلبان از راه دور» دسته‌بندی می‌شود که نشان‌دهنده کنترل شدن آن‌ها توسط نیروهای مستقر روی زمین است.

این پرنده شناسایی تهاجمی نخستین بار در سال ۲۰۰۷ به پرواز درآمد و از آن زمان عملیاتی است. ام‌کیو ۹ نخستین پهپاد ضربتی است که همزمان از قابلیت شناسایی و تجسس در ارتفاع بالا برخوردار است.

روسیه این پهپاد گرانقیمت آمریکایی را سرنگون کرد/ عکس

با وجود شباهت در طراحی ام کیو ۹ نسبت به پهپاد قدیمی‌تر ام‌ کیو ۱ ابعاد بزرگتری دارد و از توانایی رزمی بالاتری برخوردار است.

پیشرانه این پهپاد موتوری توربوپراپ با توان ۹۵۰ اسب بخار است که به پهپاد اجازه می‌دهد تا به حداکثر سرعت ۴۸۰ کیلومتر در ساعت برسد.

این پرنده ۱۱ متر طول دارد و طول بال‌هایش به ۲۰ متر می‌رسد و می‌تواند تا ۱۷۰۰ کیلوگرم مهمات با خود به آسمان ببرد. ریپر در حالت بارگیری کامل ۱۴ ساعت مداومت پرواز دارد.

۵۸۵۸

گروه تحریریه علوم پزشکی

نوشته‌هایم به طور خلاقانه، با جذابیت و همراه با مطالعات علمی تهیه می‌شوند. هدفم جلب توجه شماست و شما را در دنیایی از اطلاعات جذاب و پر رمز و راز پزشکی به سفری هیجان‌انگیز دعوت کنم.