علت یخ زدن کولر گازی پنجره ای

همانگونه که به فصل تابستان نزدیک می شویم تقاضا برای خرید انواع کولر گازی بیشتر می شود. و برخی از کاربران نیز با توجه به شرایط آپارتمان نشینی و عدم امکان سایر کولر های گازی از کولر گازی پنجره ای استفاده خواهند کرد.گاها در هنگام استفاده از کولر گازی پنجره ای متوجه خواهید شد که روی کولر گازی شما قطعات یخ تشکیل شده است.

ممکن است فکر کنید این نشانه معیوب بودن کولر گازی است و شما کولر گازی خود را باید تعویض کنید، اما باید گفت که خوشبختانه نیازی به تعویض کولر گازی نیست. و ممکن است که کولر گازی شما تنها نیاز به تعمیر داشته باشد، اما همچنین می توانید با تمیز کردن و نگهداری منظم کولر گازی خود از این حالت جلوگیری نمایید. و یا حتی با کمی تغییر در تنظیمات دستگاه این مشکل را حل کنید.

برای آن سری از دوستانی که در مورد دلیل یخ زدن کولر گازی پنجره ای خود سوال کرده بودند. شرکت مفتخر است تا در این بلاگ آموزشی با بیان 7 دلیل یخ زدن کولر گازی پنجره ای شما را با این معضل بیشتر آشنا کرده و در صورت مواجه با این مشکل نسبت به رفع سریع آن اقدام کنید.

یک کولر گازی چگونه کار می کند

برای درک اینکه چرا کولر گازی پنجره ای ممکن است یخ بزند،باید ابتدا با نحوه ی کار یک کولر گازی آشنا شوید. همه کولر های گازی بر اساس این اصل کار می کنند که یک گاز (مبرد) با متراکم شدن خنک می شود و با گرفتن گرما و انبساط شدن گرمتر می شود. این همان اصل است که باعث می‌شود تا گاز مبرد با گرفتن گرمای هوای اتاق و انتقال آن به فضای بیرون سبب خنک شدن آ. شود.

یک دستگاه تهویه مطبوع با یک حلقه بسته سیم پیچ پر از گاز مبرد کار می کند که ابتدا منبقبض می شود تا خنک شود و بتواند گرمای داخل خانه را جذب کند. سپس به بیرون پمپاژ می شود و فشرده می شود تا گرمای آن با فضای بیرون تبادل شود. این سیکل گاز مبرد همواره در حال نجام خواهد بود تا زمانی که هوای اتاق خنک شود.

برای عملکرد صحیح، در هر کولر گازی هوای اتاق به داخل کولر گازی مکیده می شود. در آن جا رطوبت و گرما توسط کویل ها جذب می شود. اگر به هر دلیلی رطوبت در کویل ها به دام افتد سبب یخ زدن آن خواهد شد.

در اینجا 7 دلیل متداول برای یخ زدن کولر گازی پنجره ای در حین کار آورده شده است.

جریان هوای ضعیف

سیستم تهویه مطبوع شما برای کارکرد صحیح به جریان آزاد هوای عبوری از کویل ها نیاز دارد. و اگر گرد و غبار، زباله یا سایر موانع روی کویل ها باشد، مبرد خنک شده در کویل ها نمی تواند گرما را به خوبی از اتاق جذب کند و در عوض ممکن است  رطوبت روی کویل ها بیشتر جذب شود و باعث یخ زدن آن شود.

راه حل برای کویل های مسدود شده معمولاً چیزی پیچیده ای نیست و تنها می توانید با تمیز کردن منظم آن مانع از این حالت شوید.برای این کار لازم است که کولر گازی را از روی پنجره بردارید. و با برداشتن پوشش جلو و برداشتن پانل فلزی بیرونی می توانید به راحتی به قسمت های داخلی دستگاه دسترسی یافته و آن را تمیز کنید.

دستگاه را به خارج از منزل بیاورید و طبق دستورالعمل سازنده، کویل های جلو و عقب را با استفاده از یک پاک کننده کویل کولر گازی اسپری کنید. در صورت لزوم، کویل ها را با آب فراوان بشویید. تیغه های فن روی فن بزرگ در پشت دستگاه را نیز پاک کنید. و اگر پره های کویل  خم شده بودند، آنها را با یک انه مخصوص صاف کنید .

همچنین اگر فیلتر کولر گازی که هوا از طریق آن جریان می یابد با گرد و غبار، خاک یا زباله هایی مانند موهای حیوانات خانگی مسدود شود، جریان هوا مسدود می شود. حتما فیلتر جلوی دستگاه را نیز تمیز کنید. فیلتر به تمیز نگه داشتن کویل ها کمک می کند و باید همواره به صورت منظم ماهانه آنها را تمیز کنید.

و در آخر باید گفت که گاها پرده و یا مبلمان و دکوری های مختلف ممکن است جلوی جریان آزاد هوا در کولر گازی را بگیرد که این حالت نیز باعث یخ زدن کولر گازی پنجره ای خواهد شد.

عدم کارکرد سیستم تخلیه رطوبت

فرآیندی که بوسیله آن کویل‌های اواپراتور داخلی گرما را جذب می‌کنند، باعث می‌شود که رطوبت روی کویل‌ها متراکم شود. در نتیجه در تمامی کولر های گازی ما شاهد منبع و یک خط تخلیه برای دفع رطوبت اضافی محیط هستیم،که اجازه می‌دهد این رطوبت به بیرون از خانه تخلیه شود، اما اگر این سیستم تخلیه مسدود شود، رطوبت اضافی روی کویل‌ها جمع می‌شود و با گرفتن گرما منجمد می‌شود.بنابراین همواره کولر گازی خود را چک کنید و خط تخلیه آب را مورد بررسی قرار دهید.

تنظیمات ترموستات و فن درست نیست

در برخی موارد،که کولر گازی روی دمای بسیار پایین تنظیم شود. و ترموستات نیز روی دمای بسیار پایین تنظیم شود، از انتقال مناسب گرما از داخل به خارج جلوگیری می کند. گاهی اوقات این کار برای به حداقل رساندن صدای دستگاه نیز انجام می شود، اما اگر دستگاه سخت کار می کند تا دمای داخلی را پایین بیاورد، باید با سرعت فن نسبتاً بالایی کار کند تا هوای زیادی در کویلها به گردش درآید. اما باید گفت برای ایجاد هوایی خنک تر فقط کافی است سرعت فن را افزایش دهید تا از تجمع یخ جلوگیری کنید.

تنها زمانی باید از تنظیمات فن کم استفاده کنید، زمانی است که رطوبت بیرون به طور غیرعادی زیاد است و تهویه هوا برای رطوبت زدایی اتاق مشکل دارد. جریان هوای کمتر می تواند به رطوبت زدایی کمک کند.

سطح مبرد پایین است

مشکل بالقوه دیگر این است که کویل های کولر گازی ممکن است نشتی داشته باشند و باعث کم شدن مبرد دستگاه شود. این باعث  کاهش جریان خنک کنندگی در کولر گازی می شود. اگرچه کولر گازی همچنان به خنک کردن محیط ادامه می دهد، اما این کار را به سختی انجام می دهد. و برای خنک سازی محیط نیاز دارد که گاز مبرد را بیش از حالت عادی خنک سازد و این دمای پایین در مواجه با هر رطوبتی سبب یخ زدن آن می شود.

مبرد مورد استفاده در تهویه مطبوع قدیمی فریون بود (که برای لایه اوزون مضر است)، اما مدل های جدیدتر از مبردهای سازگار با محیط زیست استفاده می کنند. با این حال، آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده در حال حاضر پر کردن گاز مبرد را توسط کاربران ممنوع کرده است. مبرد کم نشان دهنده نشتی است و باید قبل از شارژ مجدد دستگاه با مبرد، نشتی ها توسط یک تکنسین حرفه ای بر طرف شود و سپس نسبت به شارژ مجدد مبرد اقدام شود.

بزرگ بودن کولر گازی

اگر کولر گازی پنجره ای برای اتاق مورد نظر شما بزرگ باشد، چرا که در صورت بزرگ بودن دستگاه کولر گازی در سیکل های کوتاه اتومات خواهد کرد. با کاهش جریان هوای مطلوب، رطوبت زدایی به صورت کامل انجام نخواهد گرفت و سبب یخ زدن این رطوبت بر روی کویل ها می شود.

پایین بودن جریان هوای خارج

کولر های گازی به صورت کلی در دماهای زیر 62 درجه کارآیی خود را از دست می دهند. بنابراین استفاده از کولر گازی زمانی که هوای خارجی ساختمان بسیار پایین است می تواند موجب سرد شدن بیش از حد مبرد شود به طوری که رطوبت هوای اتاق را قبل از اینکه حتی بتواند در کویلها به گردش دربیاید منجمد کند.

خراب شدن کمپرسور

یک کمپرسور معیوب نمی تواند گاز مبرد را به درست پمپاژ کند. و گاها ممکن است حتی نتواند کویلها را خنک سازد. در نتیجه برای خنک کردن محیط دائما در حال کار کردن خواهد بود. و گاهی ممکن است در حین کار به طور ناگهانی خاموش شود. و از آن جایی که کویل ها به طور مداوم خنک می مانند می تواند رطوبت اضافی موجود در کولر گازی را منجمد کند و سبب یخ زدن کولر گازی شود.

متأسفانه باید گفت که، کمپرسور معیوب و ناکارآمد معمولاً قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود. و براکولر پنجره ای که یخ زده به خوبی خنک نمی کند، برای بررسی علت یخ زدن کولر گازی پنجره ای در تابستان که روز ها گرم و در شب ها معتدل تر است پارامتر های گوناگونی برای تست کردن و یافتن راه حل برفک زدن کولر گازی در تمامی اجزا نظیر رادیاتور وجود دارد که در ادامه به هر یک از دلایل این اتفاق اشاره می کنیم. بی توجهی برفک و یخ های تشکیل شده بر روی کولر می تواند آسیب های جدی به دستگاه و هزینه ی بالایی را به شما تحمیل کند.

شما می توانید از در ادامه این مطلب علت یخ زدن کولر گازی پنجره ای را در تمامی برندهای گری، سامسونگ، اجنرال، سوپرانو، شارپ، ال جی، تی سی ال، توشیبا و … بیابید.

علت یخ زدن کولر گازی پنجره ای چیست؟

بیشترین محلی که در آن یخ زدگی رخ می دهد. سیم پیچ های اواپراتور در قسمت جلوی کولر پنجره ای شما قرار دارد.

اواپراتور درست در پشت فیلتر هوا قرار دارد و معمولاً به طور کامل توسط فیلتر پوشانده می شود. اگر فیلتر را بردارید و روی تمام یا بخشی از اواپراتور اگر یخ مشاهده کردید باید ادامه این مطلب را دنبال کنید.

چه چیزی می تواند کولری را که در گرمترین روزهای سال در تمام طول روز کار می کند، مستعد یخ زدگی کند؟

این عوامل می توانند علت یخ زدن کولر گازی پنجره ای باشند:

  1. کمبود گاز مبرد
  2. بسته بودن جریان هوا
  3. خرابی دریچه پرتاب باد
  4. نصب اشتباه
  5. خرابی بلوور فن
  6. تنظیم دما در درجه پایین در هوای معتدل
  7. عدم تخلیه درست
  8. کم بودن سرعت فن
  9. پایین بودن دمای محیط
  10. خرابی کمپرسور

بسیاری از کاربران به دانش دقیق در مورد کولرهای گازی مجهز نیستند تا به تنهایی از بروز علت یخ زدن کولر گازی جلوگیری کنند یا راه حل خاصی برای برفک های موجود بر روی رادیاتور بیابند.

برای جلوگیری و یافتن راه حلی مناسب توصیه میشود:

  1. سطح مبرد را بررسی کنید.
  2. فیلتر را ماهانه تمیز کنید.
  3. مسیر دریچه ی باد باید باز باشد.
  4. سرعت فن را زیاد کنید.
  5. ترموستات را بررسی کنید.
  6. تخلیه آب را به طور هفتگی بررسی کنید.
  7. اطمینان حاصل کنید که کولر گازی پنجره ای که دارید با زاویه درست نصب شده باشد.

اکر دیدید که سیم پیچ اواپراتور منجمد است. پوشش را باز کرده و میزان یخ را بررسی کنید به خاطر داشته باشید، کمبود یخ زدگی لزوماً به این معنی نیست که شما با مشکل انجماد روبرو نیستید.

راه حل یخ زدن کولر گازی پنجره ای

برای بررسی به این مطلب مراجعه کنید.

کاهش میزان گاز علت برفک زدن رادیاتور کولر گازی پنجره ای است

یکی از موارد شایع در یخ زدن کولر گازی پنجره ای کم شدن مقدار گاز مبرد در سیکل به دلیل نشتی است.

وقتی سطح مبرد درون چرخه سیستم پایین می آید نیاز بیشتری به خنک کردن گاز برای انتقال آن به محیط و خنک کردن شما وجود دارد.

پس لوله های بزرگ کولر پنجره ای در قسمت هایی که مرطوب هستند و همچنین در قسمت رادیاتور شروع به یخ زدن می کنند که با برفک زدن دستگاه کم بودن گاز مبرد مشخص می شود.

راه حل یخ زدن کولر گازی پنجره ای وقتی فشار گاز کم است

کم بودن فشار گاز نشانه نشتی دستگاه است بهتر است از طریق وکیوم دستگاه نشتی پیدا شود.

پس از برطرف کردن نشتی و با شارژ گاز کامل خرابی یخ زدن کولر پنجره ای رفع می گردد.

بخوانیم: چگونه است؟

انسداد جریان هوا علت یخ زدن کولر گازی پنجره ای است

کولرهای گازی پنجره ای باید جریان مداوم هوا داشته باشند تا رطوبت نتواند روی سیم پیچ ها ساکن شود و یخ بزند.

برای اینکه جریان هوا در خانه شما به حدی حرکت کند که عملکرد تهویه مطبوع شما را مختل نکند، باید مطمئن باشید که فیلترهای هوا کثیف نبوده و مسدود نشده اند.

این گرفتگی جریان هوا را محدود و باعث حبس رطوبت میشود.

فیلترهای هوا ارزان هستند و بهتر است مرتباً آنها را تعویض کنید.

راه حل رفع انسداد جریان هوا

سعی کنید قسمت جلویی پنل را آزاد کنید و با برداشتن این قسمت شما به فیلتر های هوا دسترسی پیدا خواهید کرد.

اگر علت یخ زدن کولر گازی شما گرفتگی فیلتر ها باشد باید شما گرد و خاک زیادی را روی فیلتر ها مشاهده کنید.

شما می توانید با شستن فیلتر ها از شر هر گونه کثیفی، خاک، مو، گرد و غبار پوشیده شده بر روی فیلتر راحت شوید.

بهتر است به عنوان سرویس دوره ای دستگاه خود در هر فصل حداقل دو بار اقدام به تمیز کردن کامل فیلتر ها کنید.

این کار تا حد زیادی مانع برفک زدن رادیاتور کولر گازی پنجره ای شما خواهد بود.

اگر میزان کثیف شدن فیلتر ها بدلیل داشتن حیوان خانگی نظیر گربه، یا گرد و خاک بیشتر محیط بخاطر ساخت و ساز همسایگان بیشتر است شما سریع تر نسبت به سرویس دستگاه اقدام کنید.

نصب اشتباه

گرفتگی مسیر جریان هوا می تواند بخاطر نصب اشتباه و نداشتن فاصله برای چرخش هوا باشد قرار گرفتن دیوار در جلوی کولر پنجره ای یا وجود پرده می تواند علت یخ زدن کولر گازی باشد.

برای رفع ایراد اگر نصب استاندارد نیست نیاز به قرار دادن دستگاه در مکانیست که حداقل 2 متر فاصله از دریچه وجود داشته باشد، یا اگر اسباب و وسایلی جلوی جریان را گرفته باشد تغییر مکان یابد.

نحوه چگونه است؟

خرابی دریچه های هوا

اگر دریچه های هوا به طور کامل باز نشوند در چرخش آزاد هوا دچار مشکل خواهیم بود همین امر دلیل برفک زدن رادیاتور کولر گازی پنجره ای شما خواهد بود.

سعی کنید با دست فواصل دریچه هوا را تنظیم کنید جوری که هوا به راحتی به محیط منتقل گردد.

تخلیه نشدن مناسب آب علت یخ زدن کولر گازی پنجره ای است

یکی از مواردی که باعث یخ زدن سیم پیچ های رادیاتور کولر پنجره ای شما است تخلیه نشدن آبی است که از رطوبت محیط توسط اواپراتور جذب شده است.

وقتی رطوبت زیاد شود از رو اواپراتور به سمت لوله خروجی هدایت می شود اگر این لوله دچار گرفتگی باشد یا به خوبی به فاضلاب هدایت نشده باشد می تواند علت یخ زدن کولر گازی پنجره ای شما باشد.

خدمات چیست؟

بهتر است در صورت وقوع این مشکل لوله تخلیه را مورد بررسی قرار دهید اگر انسدادی وجود دارد آن را رفع کنید.

اگر سطح لوله بالاتر از دستگاه تعبیه شده عمل تخلیه صورت نمی گیرد سعی کنید هر ماه وضعیت تخلیه دستگاه را بررسی کنید.

علت یخ زدن کولر گازی پنجره ای در تابستان

تنظیمات ترموستات و فن درست نیست

علت یخ زدن کولر گازی پنجره ای تواند تنظیم دمای حداقلی دستگاه باشد.

این اتفاق در دمای پایین دستگاه با کم بودن سرعت فن همراه است.

زیرا با پایین بودن دمای کویل باید گرمای محیط از طریق فن به سمت اواپراتور کشیده شود.

اگر هر چه سرعت فن بیشتر باشد این انتقال دما از سیم پیچ به محیط سریعتر میسر می شود و امکان یخ زدن را به کولر گازی پنجره ای نمی دهید.

بخوانیم: چیست؟

دمای سرد خارج از خانه

یک علت یخ زدن کولر گازی در شب بخاطر این مورد است.

اگر دمای خارج از منزل شما زیر 17 درجه سانتیگراد است یخ زدن رادیات کولر پنجره ای شما اتفاقی طبیعی است.

این اتفاق به این خاطر رخ می دهد که رطوبت موجود در هوا وقتی روی اواپراتور می نشیند قبل از اینکه بتواند به سمت لوله تخلیه هدایت شود روی رادیاتور منجمد می شود.

وقتی دمای هوای بیرون خانه شما بالای 20 درجه است از دستگاه استفاده کنید تا مشاهده برفک زدن کولر گازی پنجره ای را بر روی رادیاتور دستگاه مشاهده نکنید.

استاندارد نبودن ظرفیت کولر بر اساس متراژی که در آن نصب شده است

قبل از خریدن کولر پنجره ای ابتدا محاسبات ظرفیت بر اساس متراژ را مورد بررسی قرار بدهید.

اگر ظرفیت بیش از حد مجاز باشد یعنی متراژ نسبت به ظرفیت مشخص شده کمتر باشد.

کار کردن دستگاه در این متراژ می تواند علت یخ زدن کولر گازی پنجره ای باشد.

قبل از اقدام برای خرید حتما با کارشناسان این حوزه مشورت کنید. دستگاه را به فضای بزرگتری انتقال دهید.

معیوب بودن کمپرسور

سیستم موتور کولر گازی وظیفه دمش و مکش گاز را داخل سیستم بر عهده دارد اگر هر یک از این وظایف خود را با مشکل یا نادرست انجام دهد اواپراتور به اندازه لازم سرد نمی کند به همین دلیل سنسور دمایی دستور اتومات کردن را نمی دهد.

اما اگر دما بالاتر از میزانی باشد که باعث اتومات کردن کولر پنجره ای کند چون اواپراتور برای طولاتی مدت سرد می ماند رطوبتی که بر روی آن قرار دارد علت یخ زدن کولر گازی پنجره ای است.

در نظر داشته باشید راه حل علت یخ زدن کولر گازی پنجره ای شما در این حالت تنها تعویض کمپرسور است که برای انجام این کار باید با مرکز  تماس بگیرید.

شکستگی یا خرابی بلوور فن

فن دمنده چیزی است که باعث می شود هوا به محیط خانه شما از سمت دستگاه حرکت کند. اگر تیغه ها شکسته شوند، هوا آنطور که باید حرکت نمی کند.

اگر فن روی محور خود شل باشد، با سرعت مناسب نمی چرخد و این علت یخ زدن کولر گازی پنجره ای شما خواهد بود.

اگر تیغه های فن شکسته باید تعویض شود.

یک فن شل ممکن است با سفت کردن یک پیچ کوچک روی یقه فن محکم شود.

همچنین بلوور فن را از نظر کثیفی، گرد و غبار بررسی کنید. در صورت لزوم آن را توسط تعمیرکاران ما تعمیر کولر گازی سرویس کنید.

علت یخ زدن کولر گازی پنجره ای در شب

بررسی را بخوانیم 

بهترین راه حل یخ زدن کولر گازی پنجره ای چیست؟

اگر متوجه شدید كه فیلترهای هوا مسدود شده اند.

با دیدن برفک باید متوجه شوید که احتمالاً مشکل جریان هوا مسدود شده است.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که کولر گازی پنجره ای را خاموش کرده و اجازه دهید از یخ زدایی خارج شود.

بعد از اینکه زمان کافی برای ذوب شدن داشت (1-3 ساعت) ، فقط یک ساعت فن را روشن کنید.

از این زمان برای تعویض فیلتر هوا استفاده کنید.

چگونه از شر یخ های روی کولر پنجره ای راحت شوم؟

وقتی کولر پنجره ای شما یخ زد، دستگاه را خاموش کنید، آن را از برق بکشید و اجازه دهید یخ به طور معمول آب شود و از دستگاه خارج شود. این مورد زیاد طول نمیکشد.

از هیچ ابزاری برای خرد کردن یخ استفاده نکنید.

برای تسریع کارها از گرمای سشوار استفاده نکنید. ممکن است باعث چکه شدن آب به داخل اتاقتان شود یا حتی به دستگاه شما آسیب برساند. به سادگی جلوی دستگاه را باز بگذارید و اجازه دهید برفک ها به آرامی آب شود.

بررسی خدمات

راه حل مشکلات مکانیکی فن یا نشت مبرد علت برفک زدن است

کولرهای گازی پر از قطعات متحرک است که می تواند گیر کند، شکسته یا مسدود شود.

به طور مثال برای یافتن علت یخ زدن کولر گازی پنجره ای اتفاق های مثل:

  1. لوله های بزرگ (ساکشن) کمپرسور کولر گازی می توانند دو پهن شوند
  2. فن می تواند از حرکت متوقف شود.
  3. فیلترها مسدود شوند
  4. ممکن است دستگاه نشت کند.

هر یک از این موارد باعث افت فشار می شود و باعث می شود مبرد بیش از حد منبسط شده و بیش از حد سرد شود.

مبرد همچنین در رساندن درجه حرارت تنظیم شده در دستگاه شما یک قسمت اساسی است.

سطح مبرد بسیار کم نیز باعث یخ زدگی می شود.

مشکلات مکانیکی و تعمیرات نشت کمی فراتر از یک راه حل علت یخ زدن کولر گازی پنجره ای است.

بهتر است این مشکلات را با کمک یک متخصص آموزش دیده که می داند چگونه مبردها را کنترل کند، حل کنید.

بیشتر بدانیم: چیست؟

چگونه یخ روی کولر گازی پنجره ای ایجاد می شود؟

همانطور که روی یک ظرف نوشیدنی سرد در دمای محیط  قرار می گیرد رطوبت ایجاد می‌شود، هنگامی که دستگاه کار می‌کند، رطوبت روی اواپراتور تشکیل می‌شود. این رطوبت قرار است در حوضچه درقسمت زیر دستگاه چکه کند و از لوله تخلیه عبور کند تا از بیرون پنجره شما خارج شود.

تحت شرایط خاصی که در بخش های بالا به آن پرداخته شد، اواپراتور بسیار سرد است و سریعتر از خروج رطوبت بر روی آن می‌تواند شروع به تشکیل یخ کند. قبل از اینکه علت یخ زدن کولر گازی پنجره ای را متوجه شوید، اواپراتور از یه پوشیده شده و دستگاه ندیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت برفک زدن کولرگازی پنجره ای به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

همراهان گرامی از اینکه قرار است با ارائه مقاله ای با موضوع علت برفک زدن کولرگازی پنجره ای در خدمت شما باشیم، بسیار خوشحالیم. در این مقاله از آی پی امداد قصد داریم در مورد اینکه کولرگازی پنجره ای چه دستگاهی است و چرا برفک می زند، اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهیم. ما برای نوشتن از این مطلب از راهنمایی های تکنسین های مجموعه آی پی امداد بهره گرفته ایم و میتوان گفت این مقاله یکی از تخصصی ترین مقاله هایی است که نوشته شده است. شما عزیزان با مطالعه این مطلب میتوانید به عیب یابی و حل مشکل یخ زدن کولر گازی پنجره ای بپردازید.

خلاصه ای از علت یخ زدن کولر گازی پنجره ای در یک نگاه

در اولین بخش از مقاله برای اینکه وقت کمتری از شما گرفته شود، به بررسی علت یخ زدگی کولر گازی پنجره ای و نحوه رفع آن خواهیم پرداخت:

پرسش پاسخ
علت برفک زدن کولر پنجره ای
  1. انسداد مسیر کندانسور و اواپراتور
  2. عدم تخلیه درست آب دستگاه
  3. کمبود گاز مبرد
  4. تنظیمات اشتباه ترموستات و فن
رفع مشکل یخ زدن کولر گازی پنجره ای
  • با دست فاصله دریچه ها را تنظیم کنید.
  • به صورت دوره ای لوله ها را بررسی کنید و اگر انسدادی وجود دارد آن را برطرف کنید.
  • ترموستات و فن را به صوت صحیح تنظیم نمایید.
  • در صورت خرابی، کمپرسور را تعویض کنید.
  • کولر گازی را در محل مناسب با فاصله های صحیح نصب کنید.
  • فیلترهای هوا را به صورت کامل شستشو دهید.
  • فن بلوور را عیب یابی و در صورت نیاز تعویض کنید.
  • در صورت نشتی یا کمبود گاز مبرد، آن را رفع کرده و شارژ گاز نمایید.
نحوه آب کردن برفک کولرگازی پنجره ای
  • کولرگازی را خاموش کنید و از برق بکشید.
  • پنل جلویی آن را باز بگذارید تا به آرامی یخ ها آب شوند.
  • از سشوار و یا وسیله هایی برای خرد کردن برفک استفاده نکنید.

کولرگازی پنجره ای یکی از ساده ترین و کوچکترین کولرگازی های موجود در بازار است که ساختار آن به صورت یک تکه می باشد و کمپرسور و پنل با یکدیگر ادغام شده اند. شاید از خود پرسیده اید که چرا نام این نوع کولرگازی ها پنجره ای می باشد، جواب آن ساده است؛ زیرا به خاطر ساختار ساده و ابعاد کوچک آن به راحتی روی پنجره قابل نصب هستند. وقتی که کولرگازی پنجره ای نصب میشود، بخشی از آن درون ساختمان قرار میگیرد و بخش دیگر آن از بیرون قابل مشاهده است.

همانطور که گفتیم، کولرگازی های پنجره ای ابعاد کوچکی دارند و ظرفیت خنک کردن محیط های با متراژ بالا را ندارند، اما این نوع کولرگازی ها برای اتاق های کمتر از 50 متر بسیار مناسب هستند. به طور مثال این نوع کولرگازی به راحتی در مکان هایی که نمی توان کولرگازی اسپلیت در آن نصب کرد یا اتاق های نگهبانی، قابل نصب هستند.

چرا کولر گازی پنجره ای یخ میزند؟

اگر شما یک کولرگازی پنجره ای در اتاق خود نصب کرده اید، ممکن است متوجه شده باشید که کولر مانند قبل به خوبی محیط را خنک نمی کند و متوجه وجود قطعات یخ روی کولرگازی شده باشید. برای درک بهتر دلایل برفک زدن کولرگازی پنجره ای یک لیوان آب و یخ را تصور کنید که در دمای اتاق قرار میگیرد. حتما بارها برایتان اتفاق افتاده و می دانید که روی لیوان قطره هایی تشکیل میشود. با این مثال میخواستیم تشکیل رطوبت روی اواپراتور را برای شما ملموس تر کنیم. رطوبتی که روی اواپراتور تشکیل میشود، باید درون حوضچه ای که در قسمت زیرین دستگاه قرار گرفته بریزد و از آنجا به سمت لوله های تخلیه حرکت کند.

با توجه به اینکه اواپراتور سرد است، ممکن است قبل از خروج رطوبت، روی آن به صورت یخ تشکیل شود. برفک زدن کولرگازی به دلایل مختلفی اتفاق می افتد و ما اینجا هستیم تا علل یخ زدن کولرگازی پنجره ای و راه حل برطرف کردن آن را به شما بگوییم. پس تا پایان مطلب ما را همراهی بفرمایید.

کاهش میزان گاز

  • علت برفک زدن رادیاتور کولرگازی پنجره ای گاهی به دلیل کم شدن میزان گاز مبرد است. اگر گاز مبرد در چرخه سیستم کم شود، سطح مبرد نیاز بیشتری به خنک کردن گاز برا انتقال آن به محیط دارد.
  • به همین دلیل لوله هایی که در قسمت رادیاتور و در قسمت هایی که مرطوب هستند، شروع به یخ زدن می کند و اینگونه مشخص میشود که گاز مبرد کاهش یافته است.
  • پس از عیب یابی و مشخص شدن مشکل کم شدن گاز مبرد، میتوان از طریق وکیوم، قسمتی که دچار نشتی شده است را پیدا کرد و با برطرف شدن نشتی، میتوان گاز را مجددا شارژ کرده و برفک زدن کولرگازی پنجره ای رفع گردد.

انسداد مسیر کندانسور و اواپراتور

برای عملکرد بهتر کولرگازی و جلوگیری از برفک زدن، دستگاه باید در معرض جریان هوا قرار بگیرد. در صورتی که هوا در اطراف آن به گردش در نیاید، رطوبت روی سیم پیچ ها یخ می زند.

  • برای رفع مشکل برفک زدن کولرگازی پنجره ای به دلیل عدم جریان هوا باید از تمیز بودن فیلترهای هوا، مسیر کندانسور و اواپراتور مطمئن شوید.
  • اگر آلودگی روی این بخش ها تجمع پیدا کند، باعث مسدود شدن جریان هوا میشود.
  • برای حل این مشکل ابتدا باید قسمت جلویی را بردارید و حالا میتوانید فیلترهای هوا را ببینید.
  • در صورتی که گرد و غبار و آلودگی زیادی روی فیلترها جمع شده باشد، میتوانید اقدام به نمایید.
  • همچنین لازم است کندانسور و اواپراتور را به صورت کامل شستشو دهید.

تخلیه نامناسب آب

یکی از وظایف اواپراتور جذب کردن رطوبت اطراف و تخلیه کردن آن است. اگر این فرآیند دچار مشکل شود و رطوبت زیادی که جذب شده، از روی اواپراتور به سمت لوله خروجی هدایت نشود یا لوله ها دچار گرفتگی شده باشند، رطوبت به خوبی به سمت فاضلاب نمی رود و ممکن است کولرگازی پنجره ای برفک بزند.

  • برای حفظ سلامت کولرگازی پنجره ای به صورت دوره ای لوله ها را بررسی کنید و اگر انسدادی وجود دارد آن را برطرف کنید.

عدم تنظیم صحیح ترموستات و فن

  • یکی از دلایل برفک زدن کولرگازی پنجره ای، و در نهایت کم بودن سرعت فن است. اگر دمای کویل پایین باشد، باید گرمای محیط از طریق فن به سمت اواپراتور کشیده شود.
  • اگر سرعت فن بالاتر برود، انتقال دما از سیم پیچ به محیط با سرعت بالاتری انجام میشود و کولرگازی پنجره ای برفک نمی زند.

چگونه میتوان برفک و یخ کولر گازی پنجره ای را از بین برد؟

برای از بین بردن برفک های روی کولرگازی پنجره ای باید ابتدا دستگاه را خاموش کنید و از برق بکشید و جلوی آن را باز بگذارید. اجازه دهید فرآیند ذوب شدن یخ ها به طور طبیعی اتفاق بیفتد. از هیچ ابزار حرارتی مثل سشوار و یا وسیله هایی برای خرد کردن یخ استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است آب به درون دستگاه نفوذ کند و به آن آسیب برساند.

آنچه در مورد دلایل برفک زدن کولرگازی پنجره ای آموختیم

همراهان گرامی آی پی امداد از اینکه تا پایان مقاله با ما همراه بودید، از شما سپاسگذاریم. در این مطلب آموختیم که علت یخ زدگی کولر گازی پنجره ای به چه علت اتفاق می افتد. حال میدانیم که برفک زدن کولرگازی پنجره ای به این دلایل اتفاق می افتد:

  • عدم تخلیه درست
  • کمبود گاز مبرد
  • گرفتگی کندانسور و اواپراتور
  • تنظیم دما در درجه پایین در هوای معتدل

همچنین راهکارهایی برای عیب یابی و حل مشکل برفک زدن کولرگازی پنجره ای ارائه کردیم. امیدواریم خواندن این مطلب از آی پی امداد برای شما عزیزان همراه مفید بوده باشد. با توجه به اینکه عیب یابی و حل مشکلات کولرگازی نیازمند داشتن دانش فنی و تخصص در مورد تعمیر این دستگاه است، به شما توصیه میکنیم اقدامات اساسی برای حل مشکل دستگاه را به تنهایی انجام ندهید. حتما از تخصص تعمیرکاران آی پی امداد در این زمینه استفاده نمایید.

می تواند هوای خنک را به اتاق شما بدمد.

منبع برخی مطالب نگاشته شده:

ی کولر های گازی پنجره ای تعویض کولر گازی به صرفه تر از تعویض موتور کمپرسور دستگاه است.