عروسک‌هایی که بمباران شیمیایی ژاپن را نمایش می‌دهند

یک کارگردان نمایش عروسکی در گفت‌وگو با آنا؛

عروسک‌هایی که بمباران شیمیایی ژاپن را نمایش می‌دهند

ماندانا عبقری کارگردان نمایش عروسکی «هایکوی پاروزن یکدست» گفت: خیلی از مسائلی که در عالم واقع نمی‌توان نشان داد که در یک کار عروسکی می‌توان به منصه ظهور رساند، اما بهرحال هزینه‌های کار عروسکی بالا است و باعث می‌شود کمتر هنرمندان به سمت آن بروند.

«ماندانا عبقری» کارگردان و نویسنده نمایش برگزیده هجدهمین جشنواره تئاتر عروسکی یونیما تهران ـ مبارک که اکنون نمایشش با عنوان «هایکوی پاروزن یکدست» را به تئاتر شهر آورده، در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر آنا گفت: این نمایش از بیست و هفتم بهمن ماه تا بیست و دوم اسفند هر شب ساعت ۱۹/۳۰ به صحنه کارگاه نمایش تئاتر شهر خواهد رفت.

وی درباره محتوای نمایشنامه توضیح داد: این نمایشنامه با رویکرد آسیب شناسی جنگ به کودکان توجه دارد. داستان درباره پسرک ژاپنی است که پس از انفجار بمب اتم و سونامی که ایجاد کرد، از محل زندگی‌اش به یک جزیره ناشناخته افتاد و آنجا با یک درنا که سمبل پرنده آرزو‌ها در ادبیات و فرهنگ عامه ژاپن است، آشنا شد.

عبقری اظهار داشت: داستان این نمایش درباره معاشرت این پرنده با پسر است که باعث می‌شود او به خودشناسی برسد تا زمانی که پدرش که یک پاروزن یکدست کودک را یافته و به محل زندگی خودش باز می‌گرداند.

وی با بیان اینکه نمایش دارای سه عروسک اصلی است که به شیوه تاپ تیبل اجرا می‌شود، گفت: یک عروسک هم فلش بک‌های ذهن قهرمان داستان است. در نهایت تعداد بازیگردان‌ها شش نفر به نام‌های علیرضا دهقانی، ماندانا عبقری، محمدرضا لطفی، زهرا مسیب نهاوندی، فاطمه سیفی و صدف صمدی می‌شوند.

عبقری توضیح داد: ما سال ۹۹ که شرایط کرونایی شد دیگر اجرای صحنه‌ای نداشتیم و بعد کار در فضای مجازی تلویزیون تئاتر ایران اجرا شد، اما الان نخستین اجرای صحنه‌ای‌مان شکل گرفت و پس از یک ماه تمرین هر روزه به صحنه خواهیم رفت. افتتاحیه نمایش بیست و هفتم ساعت ۱۹:۳۰ در کارگاه نمایش خواهد بود.

عروسک‌هایی که بمباران شیمیایی ژاپن را نمایش می‌دهند

** دلائل کم فروغ شدن نمایش‌های عروسکی 

وی درباره کم فروغ شدن نمایش‌های عروسکی در دوره کنونی گفت: نمایش عروسکی به طور بالقوه توان زیادی برای اجرا دارد چرا که دست گروه اجرایی برای نشان دادن فضاها، صحنه‌ها و پرواز خیال باز است. خیلی چیز‌هایی که در عالم واقع نمی‌توان نشان داد در عرصه عروسکی می‌تواند به منصه ظهور برسد، اما آنچه باعث فاصله می‌شود به خاطر هزینه‌های زیادی است که تولید کار عروسکی دارد.

عبقری در این باره توضیح داد: بهرحال در کار عروسکی علاوه بر اینکه متریال و مواد برای ساخت عروسک، دکور و ایجاد فضای مناسب، نورپردازی و صحنه هزینه بر است، کاراکتر‌های کار عروسکی هم زیاد است مثلا برخلاف نمایش صحنه‌ای که یک کاراکتر نقش یک نفر را ایفا می‌کند، یک عروسک را گاه دو، سه یا حتی چهار نفر بازیگردان جان می‌دهند.

وی اظهار داشت: بنابراین تعداد بازیگردان‌ها و گروه اجرایی نمایش عروسکی زیاد می‌شود همه این‌ها باعث سختی کار و ظرافت کار عروسکی است. در این شرایط شاید هنرمندان این دست کار‌ها فاصله گرفته و به سمت کار‌های مینیمال‌تر و ساده‌تر بروند. نکته دیگر نیز ذائقه تماشاگر است بهرحال در هر دوره و زمانی ذائقه تماشاگر متفاوت است شاید تماشاگر امروز ما بزرگسال ما خیلی نمایش عروسکی نپسندد.

عروسک‌هایی که بمباران شیمیایی ژاپن را نمایش می‌دهند

عبقری در پاسخ به این سوال که نگران جذب مخاطب کار نبوده، گفت: متاسفانه جو حاکم جامعه و کمپین‌هایی که علیه هنر به ویژه شرکت نکردن در تئاتر راه افتاده، باعث می‌شود که قدری کار به سختی مخاطب جذب کند همی اینکه اسفند ماه به خودی خود هم زمان تکاپو و جنب و جوش مردم برای رسیدن به سال جدید و انجام کار‌های عقب مانده است تا اینکه مردم به سبد فرهنگی و اوقات فراغت بخواهند فکر کنند.

وی در این باره توضیح داد: بهرحال سعی می‌کنیم به هر طریقی از فضای سنتی زبانی گرفته تا مجازی مخاطب را به کارمان دعوت کنیم.

عبقری درباره حمایت از اجرا و هزینه‌های سنگین کار نمایش عروسکی نیز توضیح داد: انشالا که از سوی مرکز هنر‌های نمایشی حمایت بشویم، فضای کارگاه نمایش هم صمیمانه و کوچک است و امیدواریم با تسلط کامل بتوانیم به کار بپردازیم.

انتهای پیام/