عدم اعتماد متقابل آفت پیشرفت تعاونی‌ها

آوای البرز / کردستان یک استاد مدیریت بازرگانی در دانشگاه کردستان گفت: عدم اعتماد متقابل ، نگرش کم به انتقاد و مصادره نتایج کار از موانع کار تیمی در تعاونی ها است.

رضا شفیع ، استاد دانشگاه کردستان ، امروز (19 نوامبر) در یک وبینار به ریاست تعاون و کارآفرینی ، با اشاره به تعریف همکاری و فرهنگ کار در مشارکت با جهادگران استان کردستان و اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، گفت: این در کشور واضح است ، اما این تعریف در ادارات روشن نیست.

وی با اشاره به فرهنگ کار مثبت در ادارات ، افزود: تمایل به انجام کار مفید ، دقت در سلامت تجهیزات کار و خوشبختی در کار از ویژگی های بارز فرهنگ کار است.

این استاد دانشگاه توضیح داد که یکی از ویژگی های فرهنگ کار منفی سهل انگاری در محل کار ، بی احتیاطی در محافظت از تجهیزات و کم تحرکی در محل کار است.

وی اظهار داشت که زندگی دیگری برای افرادی که دارای فعالیت های مشترک هستند ، زندگی وجود دارد که کمی متفاوت از زندگی شخصی است.

شفیع با اشاره به نوشته های یک فرانسوی که در سال 1855 سه سال تحقیق در ایران را سپری کرد ، ادامه داد که معاشرت در جامعه ایران چیز عجیبی است و ایرانیان نگرش شخصی نسبت به کار دارند.

وی خاطرنشان می کند که اگر این توصیفات مربوط به تاریخ ایرانیان باستان به عنوان تاریخ رسمی در نظر گرفته شود ، این نشان دهنده رفتار شخصی مردم زحمتکش است.

این استاد دانشگاه با اشاره به تصمیمات کلان ملی گفت: در مباحث کلان ملی مردم سعی می کنند بیشتر شخصی باشند تا گروه گرایی.

وی اظهار داشت: عدم تمایل به انجام كارهای گروهی و نبود این فرهنگ در جامعه ای مشابه سایر كشورهای جهان برای ما مشكلاتی ایجاد كرد.

شفیع با اشاره به نتایج یک مطالعه در سال 1996 در استان همدان ، عدم اعتماد متقابل ، نگرش انتقادی ، دشواری در مسئولیت ، تسلط ، مهارت های ارتباطی کم شخصی و مصادره نتایج کار را از موانع کار دانست. این یک گروه در یک شرکت تعاونی است.

وی اظهار داشت كه اگر كارآفرینی در سازمانی لحاظ نشود ، فعالیت سازمان سودمند نیست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه پویایی و تغییر کار همیشه مورد نیاز است ، گفت: انجام کارهای معمول افراد را خسته و به نوعی باعث ایجاد زخم در بستر سازمانی می شود که می تواند منجر به افسردگی سازمانی شود.

وی با اشاره به لزوم آموزش فرهنگ کارآفرینی ادامه داد: فرهنگ کارآفرینی در کشورهای پیشرفته به کودکان تا 20 سالگی آموزش می دهد و پارک علم و فناوری و اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی می توانند در این زمینه فعالیت کنند.

شفیع خاطرنشان کرد: اکنون دوره کارآفرینی اختیاری به دوره های دانشگاهی دانشجویان دانشگاه کردستان اضافه شده است تا آموزش کارآفرینی منجر به شناسایی و استخدام شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه دانشگاه ها و آموزش و پرورش به جنبه های نظری کار توجه بیشتری دارند ، گفت: جهاد دانشگاهی زمانی موفق خواهد شد که اداره آموزش ، کار ، تعاون و رفاه اجتماعی به جنبه های عملی توجه نکند.

این استاد دانشگاه با بیان اصطلاح جدید روحیه تجارت اظهار داشت: اندکی بعد ، طی تحقیقاتی که توسط من و چند دانشجوی دانشگاه کردستان در مورد مشاغل ناموفق انجام شد ، متوجه شدیم که این افراد روحیه تجارت هستند. آنها کار خود را درک نمی کنند.

سرانجام ، وی به افرادی که موفق به اداره مشاغل نمی شوند یادآوری کرد که هیچ پاسخی برای سوال شما در مورد آنچه شما انجام می دهید یا پاسخ هایی مانند “بازار” خوب است و من نمی دانم چه کاری می توانم با پول انجام دهم.

علی اصغر عباسی ، معاون اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی کردستان در ادامه با اشاره به اینکه سالانه 770 هزار کودک از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند. ایجاد یک تجارت

وی گفت: گسترش کرونا موجب تغییر فضای کسب و کار در سراسر جهان و در نتیجه ایران شده است و آینده بیشتر مشاغل در زمینه فضای مجازی است.

وی افزود: داشتن مهارت های ویژه برای ورود به بازار کار ضروری است ، ایجاد مشاغل گذشته و مهارت چندگانه در ایجاد مشاغل آینده بسیار مهم است.

وی با اشاره به مزایای ایجاد تعاونی گفت: یکی از ویژگی های تعاونی ها حمایت از حقوق مالکیت است و سرمایه سرمایه گذاری شده در تعاونی ها تحت حمایت قانون است.

عباسی گفت: افراد تعاونی از فرصت برابر برای مشارکت در کار برخوردارند و اگر سواد و مهارت کافی داشته باشند می توانند به عضویت هیئت مدیره یا مدیر مشترک درآیند.

ایجاد ظرفیت تولید و خدمات در استان کردستان از اهداف دفتر همکاری کار و رفاه اجتماعی است ، ما می توانیم درخواست شرکت تعاونی با مشارکت حداقل 7 نفر را ارسال کنیم.

از نظر تسهیلات ، مشاهده شد که اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی می تواند افراد را به صندوق ها و بانک ها برای دریافت تسهیلات معرفی کند.

رضا باقری ، مدیر کار و بازرگانی جهادنشگاهی کردستان ، با اشاره به راه اندازی چهار شرکت ماسک بهداشتی در استان کردستان ، گفت که این چهار شرکت تولید کننده 30 هزار ماسک در روز در فروش محصولات خود مشکل دارند.

متأسفانه تعاونی ها و شرکت های نوپا توجهی به تجاری سازی و کشش بازار ندارند که این امر برای چهار شرکت ماسک بازیابی سرمایه خود بسیار دشوار است. “

انتهای پیام