ضرب و جرح عنوان نخست جرائم در استان زنجان است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، حجت‌الاسلام علی فرجی برحق، بعد از ظهر چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: حضور مسئولان دستگاه قضا در میان آحاد مردم و حضور در مساجد شهر از اقدامات مهم دستگاه قضا است و حضور در محلات منجر به شناسایی آسیب‌های اجتماعی شده است.

وی حضور معتادان متجاهر در برخی محلات را از گلایه‌های مردم خواند و گفت: تلاش برای ایجاد کمپ ماده ۱۶ برای جمع‌آوری معتادان متجاهر، درمان و ایجاد اشتغال برای آن‌ها انجام و این کمپ در مساحت ۲۲ هکتار ایجاد شد که بخشی از آن محصور شده و در حال بازسازی است.

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان با اشاره به اینکه ۳۲ هزار و ۳۶۰ مورد ملاقات با مردم در استان انجام شده است، عنوان کرد: ۲ هزار و ۲۰۰ مورد در مساجد به مشکلات حقوقی مردم رسیدگی شد.

وی با بیان اینکه احساس ناآرامی در بروز سرقت از دیگر دغدغه‌های مردم بود، تصریح کرد: در ۲ ماه گذشته شاهد کاهش ۲۴ درصدی سرقت در استان بودیم بودیم و ایجاد امنیت روانی در جامعه از رسالت‌های مهم این دستگاه است.

فرجی پیشگیری از وقوع جرم را مهم خواند و افزود: جلوگیری از اطاله دادرسی، قرارگیری در بین ۵ استان برتر کشور با اجرای برنامه دستگاه قضایی، دادرسی الکترونیک محکومان زندان و دادرسی برخط از افتخارات دادگستری زنجان است.

وی از کاهش ۱۲ درصدی پرونده‌های مسن در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: علاوه بر استفاده از محکومیت‌های جایگزین حبس، در امور مربوطه کارشناسان رسمی دادگستری به شکل قرعه‌کشی الکترونیک نیز به کارگیری شدند که این امر موجب داوری بدون جانبداری می‌شود.

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان با اشاره به اختصاص شعب تخصصی به موضوعات مختلف نظیر بخش کشاورزی، جرایم رایانه‌ای، امور شهرداری، مشکلات مربوط به قانون کار و امور اجتماعی از آن و سایر موارد، عنوان کرد: پرونده‌های قصاص در سال گذشته با تلاش مجموعه‌های دادگستری ۱۱ مورد منجر به رضایت شده است.

وی با بیان اینکه ایراد ضرب و جرح عمدی عنوان نخست جرائم در زنجان است، تاکید کرد: برای پیشگیری از این جرائم باید کار عمومی فرهنگی در ابعاد مختلف توسعه یاید، ضمن اینکه پیوست فرهنگی برای استان تهیه شده است.

حجت‌الاسلام فرجی در مورد کمک‌های دستگاه قضا برای احیای واحدهای تولیدی و حفظ اشتغال خاطرنشان کرد: در ستاد اقتصاد مقاومتی مساعدت لازم برای ۱۶ کارخانه مشکل‌دار انجام گرفته تا از تعطیلی آن جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه امسال استقرار شورای حفظ حقوق بیت‌المال در شهرستان‌ها در دستور کار است، یادآور شد: در همین راستا در طارم تصمیمات خوبی برای معادن شن و ماسه گرفته شد.

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان عدم آشنایی مردم با مسائل حقوقی و کیفری را از چالش‌های مهم دانست و گفت: ۲۵۷ وکیل معاضدتی برای پیگیری امور افرادی که توانایی اخذ وکیل نداشتند، اتخاذ شده است.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: تلاش داریم تا انتخابات صحیح و سالم و در شان نظام جمهوری اسلامی برگزار شود و امیدواریم مسئولان نظارتی بتوانند این امانت را به خوبی به انجام برسانند.

فرجی با تاکید بر اینکه جلوگیری از نشر اکاذیب و آلوده گردن فضای مجازی با همکاری همه محقق می‌شود، ابراز کرد: برای دعوت به مشارکت حداکثری نقش رسانه امری بی‌بدیل در این حوزه است.