ضربه بزرگ و جدید گوگل به کسب و کارهای دیجتال ایران !

در شرایطی که بنگاه های مالی به دلیل محدودیت های اینترنتی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند، تغییر گوگل باعث شده تا کسب و کارهای ایرانی با چالش جدی در زمینه فروش و بازاریابی مواجه شوند.

گوگل ادز یک پلت فرم تبلیغاتی در موتور جستجوی گوگل است که کسب و کارها می توانند از آن برای بازاریابی خود به مشتریان استفاده کنند. اگرچه ایرانیان از ساخت پنل در گوگل ادز منع شده اند، اما کسب و کارهای ایرانی می توانند از سرویس تبلیغات گوگل استفاده کنند.

در این نوع همکاری، اگر کاربر کلمات مرتبط با فعالیت تجاری تبلیغ کننده را در گوگل جستجو کند، وب سایت تبلیغ کننده در ابتدای نتایج جستجو به همراه تگ آگهی نمایش داده می شود. برای هر کلیک، تبلیغ‌کننده باید به گوگل پول بپردازد.

ضربه بزرگ و جدید گوگل به کسب و کارهای دیجیتال ایران!

اما از ابتدای هفته سرویس دهی در ایران با اختلال مواجه شد و کسب و کارها پس از فیلترهای اینستاگرام و واتس اپ با مشکلات جدیدی مواجه شدند. در برخی از ISP ها، گوگل تبلیغاتی را نمایش نمی دهد، در برخی دیگر حتی اگر تبلیغ نمایش داده شود، نمی توان به سایت دسترسی داشت. یعنی کاربر با کلیک بر روی لینک آگهی وارد سایت مقصد نمی شود.

جدا از آسیب رساندن به درآمد و بازاریابی بنگاه های مالی، مشکلی که آنها را نگران می کند، پرداخت هزینه های تبلیغاتی بدون بازگشت است.

فیلتر یا اختلال؟

امیر آذری، مدیرعامل آفریق که یکی از حوزه های فعالیتش تبلیغات در گوگل است، در پاسخ به سوال دیجیاتو که آیا مشکل سرویس گوگل ادز به دلیل نقص یا فیلتر است، گفت: از روز یکشنبه همه لینک ها با تمام IP هایی که باید توسط گوگل ردیابی شود تبلیغات به لینک googleadservices.com هدایت می شوند که چندین سال است نه اخیرا فیلتر شده است.در واقع تا کنون 90% از لینک های تبلیغات گوگل به دامنه اصلی گوگل هدایت می شدند و فقط 10% به googleadservices که به دلیل آن تعداد محدود مشتری دیده نشدند.اما اکنون با این تغییر و فیلتر وب سایت مذکور تبلیغات در صفحه اول گوگل نمایش داده می شود اما پس از کلیک کاربران نمی توان به سایت مورد نظر هدایت شد. بنابراین نرخ کلیک کاهش می یابد.

به پورتال خدمات الکترونیک کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مراجعه می‌کنید و می‌بینید: «درخواست رفع فیلتر سایت مورد نظر شما قبلاً 3 بار مطرح شده است. این درخواست در کارگروه تعیین با مخالفت مواجه شد. بنابراین، نمی‌توانید درخواست حذف فیلتر را دوباره ثبت کنید.

ضربه بزرگ و جدید گوگل به کسب و کارهای دیجیتال ایران!

موضوعی که آذری به آن اشاره کرد و از رایزنی با کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه خبر داد که هنوز به نتیجه نرسیده است. به گفته وی، برای حل این مشکل تنها دو راه وجود دارد، همکاری وزارت ارتباطات یا گوگل البته با در نظر گرفتن احتمال بیشتر: «یا باید فیلتر دامنه از طرف ایرانی برداشته شود یا گوگل بازیابی کند. تنظیمات این سرویس به حالت قبل است. پیاده سازی هر دو راه حل موجود دشوار است، اما گوگل در ادامه انتظار داریم این سیاست تغییر کند. اکثر آژانس های تبلیغاتی خدمات خود را از امارات و ترکیه دریافت می کنند، این شرکت ها کاهش قیمت خود را گزارش خواهند کرد. درآمد ناشی از تغییرات اخیر گوگل؛ در کنار این مشکل، با گزارش طرف ایرانی می توان انتظار تغییر در تصمیم گوگل را داشت، البته نباید زیاد خوشبین بود.

با توجه به سیستم درآمدزایی گوگل از هر کلیک روی یک لینک، آیا کسب و کارها باید برای این تبلیغات ناموفق هزینه کنند؟ مدیر عامل افراک دیجیاتو در پاسخ به این سوال گفت که از آنجایی که درخواست پس از کلیک کاربر به سرور نمی رسد، هیچ پولی از حساب تبلیغ کننده کسر نمی شود زیرا به عنوان کلیک محاسبه نمی شود.

وی در پایان اظهار داشت: کسب و کارهای خدماتی می توانند با درج شماره تلفن در گوگل متا تا حدودی مشکل اخیر را بپوشانند، اما به طور کلی این موضوع به حجم تبلیغات و بازگشت کالا لطمه می زند.

فیلتری که هنوز اتفاق نیفتاده است

ضربه بزرگ و جدید گوگل به کسب و کارهای دیجیتال ایران!

“سارا بخشنده” کارشناس تبلیغات گوگل در شرکت ادنیک با تایید اینکه گوگل اخیرا لینک های تبلیغاتی را به googleadservices تغییر مسیر داده است، اظهار داشت که این وبسایت قبلا فیلتر شده است.

اما در یکی دو ماه گذشته، ما با مزاحمت های مختلفی از طرف گوگل مواجه بوده ایم، از ارسال نوتیفیکیشن گرفته تا دانلود از گوگل پلی. مشکلات حل شده با همکاری یکی از مدیران ایرانی گوگل؛ آیا می توانیم امیدوار باشیم که این چالش را حل کنیم؟ دیجیاتو در پاسخ به این سوال گفت: “متاسفانه گزارش مشکل به گوگل کار آسانی نیست. اما گوگل می تواند آن را گزارش کند زیرا کاربران عادی تجربه کاربری بهتری در دامنه اصلی دارند. اگرچه جامعه ایران کوچک نیست، اما ممکن است ما نتوانیم آن را گزارش کنیم. بتواند فشار خاصی برای تغییر این رویه در مقابل تعداد زیادی از کاربران گوگل وارد کند.

ضربه بزرگ و جدید گوگل به کسب و کارهای دیجیتال ایران!

وی با تاکید بر اینکه گوگل ادز یکی از بهترین و پربازده‌ترین کانال‌های تبلیغاتی است، معتقد است که موضوع اخیر بر کسب‌وکارها تأثیر می‌گذارد و مخاطبان ایرانی باید به سایر کانال‌های بازاریابی روی آورند یا مخاطبان هدف خود را تغییر دهند.

گوگل برای کلیک روی لینک ها هزینه ای از شما دریافت نمی کند

«رضا شیرازی» کارشناس بازاریابی اینترنتی از فیلتر کردن لینک های مرتبط با تبلیغات گوگل در ایران از ۲۶ مهرماه امسال خبر داد. او به دیجیاتو گفت که آدرس googleadservice.com فیلتر شده است، به همین دلیل است که کاربر هنگام کلیک کردن بر روی لینک تبلیغ با خطای مهلت زمانی مواجه می‌شود.

شیرازی خیال کسبه را راحت کرد و با بیان اینکه به ازای هر کلیک روی آگهی هیچ هزینه ای از تبلیغ کننده کسر نمی کند، گفت: در صورت عدم دریافت درخواست، هزینه دریافتی گوگل از کاربر بر اساس کلیک گوگل محاسبه می شود. سرور، و هیچ هزینه ای برای گوگل ندارد، اما تاثیر منفی دارد زیرا نرخ کلیک کاربران نقش مهمی در ضریب امتیاز کیفیت گوگل ایفا می کند.

این کارشناس بازاریابی با تاکید بر اینکه بسیاری از کسب و کارها از گوگل ادز برای فروش استفاده می کنند، معتقد است که فیلتر شدن این سرویس تاثیر منفی مستقیمی بر فروش و بازاریابی بنگاه های مالی دارد: «Google Ads و SEO به طور مستقیم بر فروش تأثیر می گذارند، زیرا Google Ads و SEO کاربران را جذب می کند. از پایین قیف فروش به کسب و کارها منتهی می شود که مستقیماً بر فروش تأثیر می گذارد.» اکنون ناپدید شدن کانال تبلیغاتی گوگل در ایران فروش فروشگاه ها، مشاغل گردشگری و بسیاری از خدمات تحت تأثیر قرار می گیرد.

ضربه بزرگ و جدید گوگل به کسب و کارهای دیجیتال ایران!

فیلتر گوگل ادوردز غیر منطقی است

«علیرضا اشکان» از فعالان عرصه بازاریابی با تایید اختلال در سرویس تبلیغات گوگل، با بیان اینکه در حال بررسی بیشتر این موضوع است، گفت: در حال حاضر تبلیغات نمایش داده می شود اما همگرایی برای تبلیغات وجود ندارد، به نظر می رسد googleadsservice آدرس .com فیلتر شده است، زیرا استفاده از ابزارهای تغییر IP مشکل را حل می کند.”

وی با توجه به غیر معقول بودن فیلتر این سرویس ابراز امیدواری کرد که در روزهای آینده مشکل برطرف شود.

اشکان در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه این موضوع چه تاثیری بر کسب و کارها خواهد داشت، گفت: کسب و کارها ترجیح می دهند توجه را از اینستاگرام جلب نکنند و برای قرار گرفتن در معرض مصرف کنندگان باید جایی باشند که مصرف کننده انتظار تبلیغات دارد. . اما اکنون اگر این کانال نیز بسته شود، کسب و کار به جز وب سایت خود راه دیگری برای ارتباط با کاربران و مشتریان ندارد و منجر به رکود می شود.

«علی کاشفی»، یکی از بنیانگذاران فلیتو، در گفتگو با دیجیاتو گفت که ورودی آنها از تبلیغات گوگل از یکشنبه هفته جاری رو به کاهش بوده است.

کشفی ابراز تعجب کرد که سرویس تبلیغات گوگل در سال های اخیر چندین بار از یک سرویس فیلتر که فقط برای تبلیغات استفاده می شود فیلتر و رفع فیلتر شده و دلیل آن به طور رسمی اعلام نشده است.

یکی از بنیانگذاران فلایتیو تاکید کرد: فیلترینگ و محدودیت های اخیر اینترنت به کسب و کارها آسیب رسانده و به راحتی قابل جبران نیست، مشکلی که اخیرا برای تمامی کسب و کارهایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از این سرویس برای نصب اپلیکیشن، ورود به سایت، تبلیغات ویدئویی و غیره استفاده می کنند، به وجود آمده است. . روی چیزی که استفاده کردند تاثیر می گذارد.

کانال های تبلیغاتی مانند اینستاگرام در حال حاضر فیلتر هستند و هیچ مرجع رسمی زمان مشخصی را برای رفع این فیلتر اعلام نکرده است. در همین راستا کارگروه فیلترینگ برای حمایت از بنگاه ها احساس می کند که باید این فیلتر قدیمی حذف شود تا فشار بر بنگاه های اقتصادی مضاعف نشود.

227227