شناسایی ۵۰۰۰ دانش آموز بازمانده از تحصیل در مازندران

شناسایی ۵۰۰۰ دانش آموز بازمانده از تحصیل در مازندران

به گزارش آوای البرز از مازندران؛ فریدون کلبادی نژاد در نشستی خبری با تبریک دهه کرامت و هفته معلم از نهال تعلیم و تربیت فرصتی برای تربیت نسل توانمند و متعد یاد کرد و گفت: با توجه به شعار سال جاری دنبال تولید معلم به عنوان سرمایه بزرگ اجتماعی هستیم.

وی با بیان اینکه باید معلمان را تکریم و دانش آموزان را توانمند کنیم گفت: معلم پویا جامعه ای پایا و مانا را می سازد. وی با عنوان اینکه آموزش و پرورش از دستگاه های باثروت است گفت: متأسفانه نمی توانیم از املاک خود به درستی استفاده کنیم و اگر بتوانیم یک زمین را در هر شهری مولدسازی کنیم بخشی از مشکلات حل می شود.

کلبادی نژاد تصریح کرد: برنامه تحولی برای مولدسازی اموال در حوزه آموزش و پرورش شروع کردیم و باید از فرصت به دست آمده برای رفع کمبودها استفاده کنیم. مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه ۲۷ مدرسه در استان دارای یک دانش آموز است گفت: این اقدام نوعی سرمایه گذاری است.

وی با گرامیداشت هفته معلم تجلیل ازمعلمان پیشکسوت و فعالان فرهنگی را از برنامه ها بیان کرد و گفت: امسال سه هزار و ۹۰۰ نفر از فرهنگیان استان بازنشسته می شود و تلاش می کنیم از بخشی ازاین ظرفیت ها برای رفع کمبود معلم استفاده کنیم.

کلبادی نژاد تصریح کرد: اطلس آسیب های اجتماعی با عنوان نماد در استان تهیه شده است و باید برای تربیت و پرورش دانش آموزان خانواده ها توانمند شوند و نباید همه مسئولیت ها را بر دوش معلمان و آموزش و پرورش گذاریم. وی از شناسایی و جذب ۹۶۰ دانش آموز بازمانده از تحصیل در استان خبر داد و گفت: در حوزه ابتدایی سه هزار و ۳۶۴ نفر بازمانده از تحصیلی بودند که تاکنون ۲۷۰ نفر جذب شدند.

۲۷ مدرسه تک دانش آموز در استان داریم

کلبادی نژاد اظهار کرد: وجود رسانه های متنوع و متعدد مکتوب و مجازی استان  فرصتی مغتنم برای دفاع از حقوق آموزگاران و دانش آموزان تحت پوشش اداره کل آموزش و پرورش مازندران است. نهاد آموزش و پرورش ظرفیت مطلوبی برای تعلیم و تربیت فرزندان این دیار است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران خاطرنشان کرد: در دولت چهاردهم شاهد اتفاقات بزرگی در آموزش و پرورش بودیم که عدالت آموزشی از اصول محوری است. کلبادی نژاد ادامه داد: حاصل معلم توانمند جامعه کامل و پویا است و معلمان نقشی محوری را در حوزه تعلیم و تربیت ایفا می کنند. وی بیان کرد: ارتقای توانمندسازی همکاران همواره در دستور کار است و باید تمامی شاخص ها را با یکدیگر ببینیم و رشد متوازن و اثرگذار را رقم بزنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران عنوان کرد: نمی شود معلم توانمند داشته باشیم اما زیرساخت های آموزشی و تجهیزات ما با کمبود مواجه باشد و نتیجه خوبی حاصل شود کلبادی نژاد گفت: اکنون ۳۴ هزار معلم داریم که امسال نیز بحث توانمندسازی معلمان در دستور کار قرار دارد. آموزش و پرورش مازندران از دستگاه های ثروتمند استان است اما فقیرانه زندگی می کنیم و قطعا با مولدسازی بسیاری از چالش های استان مرتفع خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تاکید کرد: در استان یک برنامه متحولی داریم که برای شهر به شهر برنامه داریم و با مولدسازی می توانیم نهایت بهره را ببریم. هیچ فرزندی نباید از آموزش محروم شود و اکنون ۲۷ مدرسه تک دانش آموز در استان داریم که در حال ارائه خدمات آموزشی توسط معلمان هستیم.

وی مطرح کرد: هفته معلم مختص یک روز نیست و باید اهداف را تبیین کنیم و این هفته بهانه ای برای تجلیل از معلمان پیشکسوت و نمونه در ۳۳ شهرستان استان است. برپایی میز خدمت نمایشگاه جشن های فرهنگی و هنری از دیگر برنامه های ما در هفته معلم است.

کلبادی نژاد تصریح کرد: امسال حدود ۳۹۰۰ بازنشسته خواهیم داشت که در تلاش هستیم تا با برنامه های تشویقی و آزمون بزرگی که در پیش هست  خلأهای ساعت خود را پوشش دهیم.امروزه با نسلی هوشمند مواجه هستیم که کار با آنان نیز بسیار سخت است و حتی خانواده ها در تربیت آنان مستاصل شده اند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: نباید مقوله تربیت مغفول بماند و باید بدان توجه ویژه داشت متاسفانه در بسیاری از مدارس به ویژه مدارس غیردولتی در حال برگزاری کلاس های متعدد جانبی خارج ازساعات تدریس هستند و توجه به تعلیم باید در کنار توجه به تربیت باشد.

کلبادی نژاد ادامه داد: اطلس آسیب های اجتماعی در مدارس مازندران با موضوع مواد مخدر خودکشی خانواده های بد و بی سرپرست و ۸۰ عنوان دیگر تهیه و تدوین شده است و باید به یک زبان مشترک با دانش آموزان برسیم و لذا آموزش و پرورش در قالب طرح های مختلف به ویژه طرح نماد با مشارکت دستگاه های ذیربط در حال ترمیم روانی و تربیتی دانش آموزان هستیم.

وی افزود: ۹۶۰ دانش آموز بازمانده از تحصیل در استان مازندران شناسایی و تاکنون ۲۷۰ دانش آموز ۶ تا ۱۱ ساله جذب شده اند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران خاطرنشان کرد: معلمان نمونه یک فرصت است تا توانمندی های آموزش و پرورش را به تصویر بکشیم و تلاش خواهیم کرد تا الگوی تدریس را برای تمامی همکاران به نمایش بگذاریم و الگوسازی کنیم و لذا هر گونه مدلی وقتی مطلوب است که قابلیت اجرا در کف کلاس را داشته باشد. کلبادی نژاد ادامه داد: طرح حامی طرح جدیدی برای حمایت آموزش مستمر دانش آموزانی است که نیازمند آموزش بیشتر هستند.

وی عنوان کرد: دولت چهاردهم برای نخستین بار به همکاران دارای سابقه بیش از ۳۰ سال که استمرار آموزش دارند یک تشویقی بسیار خوب واریز کرده است که سبب دلگرمی آنان شده است و پاداش سال ۱۴۰۳ تا چند روز آینده به حساب معلمان واریز خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: مطالبات فرهنگیان امروز به صفر رسیده است که سال ها محل گلایه معلمان در فضای مجازی بوده است. کلبادی نژاد ادامه داد: هم اکنون مدارس کانکسی و سنگی در سطح استان نداریم.

وی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۳ افزون بر ۵۰ میلیارد تجهیزات خرید و توزیع شد و ۳ میلیارد تومان خرید کالابرگ مدارس محروم نیز تخصیص یافت. مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: ۴۲۸ میلیارد تومان خدمت در طرح های مختلف به دانش آموزان مازندران ارائه خدمت شد.

کلبادی نژاد ادامه داد: ۳۳۲ میلیارد تومان نیز تسهیلات به معلمان استان مازندران ارائه شد. تشکل های دانش آموزی فرصت بسیار مناسبی برای بسترسازی تربیت و حراست از دانش آموزان است تا ارتقای ابعاد مختلف تعلیم و تربیت را برای افزایش مهارت زندگی آنان شاهد باشیم.

آغاز فصل جدید تعامل آموزش وپرورش مازندران با رسانه ها

علیرضا سعیدی کیاسری مشاور رسانه ای مدیرکل آموزش وپرورش مازندران نیز با تأکید بر لزوم ارتباط سازنده و مستمر بین رسانه ها و نهاد تعلیم و تربیت از آغاز فصلی جدید در تعامل رسانه ای آموزش وپرورش استان خبر داد.

سعیدی کیاسری با اشاره به انتصاب دکتر فریدون کلبادی نژاد به عنوان مدیرکل آموزش وپرورش استان مازندران این تغییر مدیریتی را نقطه عطفی در رویکرد رسانه ای آموزش وپرورش دانست و گفت: با حضور دکتر کلبادی نژاد فصل نوینی از تعامل با رسانه ها آغاز شده است. ایشان نگاهی رسانه محور فرهنگی و تعاملی دارند و معتقد به استفاده از ظرفیت رسانه برای شفاف سازی تبیین عملکرد و پاسخگویی هستند.

وی ضمن اعلام این که نشست های رسانه ای آموزش وپرورش از این پس به مناسبت های خاص محدود نخواهد بود افزود: برخلاف رویه سابق از این پس نشست های رسانه ای آموزش وپرورش صرفاً به مناسبت های تقویمی منحصر نمی شود. این جلسات بنا به اقتضائات زمانی نیازهای اطلاع رسانی رخدادهای مهم و مطالبات رسانه ای به صورت مداوم و منظم برگزار خواهد شد.

مشاور رسانه ای مدیرکل آموزش وپرورش مازندران رسانه ها را شریک راهبردی آموزش وپرورش دانست و خاطرنشان کرد: ما از نقد صحیح و حرفه ای استقبال می کنیم. یقیناً نقد سازنده موجب شفافیت بهبود عملکرد و توسعه فعالیت ها خواهد شد. خبرنگاران با نگاه موشکافانه و دلسوزانه خود می توانند کاستی ها را گوشزد و راهکارهای بهبود را ارائه کنند. ما نیز خود را متعهد به شنیدن و پاسخ دادن می دانیم.

وی همچنین شخصیت رسانه ای مدیرکل آموزش وپرورش استان را نقطه قوتی برای تعامل سازنده با رسانه ها دانست و گفت: دکتر کلبادی نژاد چهره ای هنری و رسانه ای است. نگاه وی به رسانه نگاهی اصولی تخصصی و متعهدانه است و همین نگاه نویدبخش اتفاقات مثبت و تحول آفرین در عرصه ارتباطی آموزش وپرورش استان خواهد بود.

وی در پایان بر اهمیت تقویت سواد رسانه ای در بین مدیران آموزشی و فرهنگیان تأکید کرد و اظهار داشت: در دوره جدید مدیریت بنا داریم فرهنگ رسانه ای را در بدنه آموزش وپرورش نهادینه کنیم؛ چرا که اعتقاد داریم توسعه پایدار بدون آگاهی بخشی عمومی از مسیر رسانه ممکن نیست.

آموزش وپرورش گفتمان محوری دولت چهاردهم

در این نشست علی محمدی شرمه سرپرست اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش وپرورش مازندران با اشاره به اهمیت تحول در نظام آموزشی کشور اظهار داشت: در دوره ای جدیدی از آموزش وپرورش قرار داریم؛ دوره ای که این نهاد کلیدی به محور گفتمان دولت و حاکمیت تبدیل شده است.

وی با تأکید بر توجه ویژه دولت چهاردهم به مسائل آموزش وپرورش افزود: از زمان آغاز به کار دولت چهاردهم به ریاست دکتر مسعود پزشکیان تاکنون ۲۷ جلسه تخصصی با محوریت آموزش وپرورش برگزار شده است که این میزان توجه بی سابقه و نشانگر جایگاه ویژه نظام تعلیم و تربیت در برنامه های کلان کشور است.

محمدی با اشاره به جایگاه بنیادین آموزش در توسعه ملی تصریح کرد: هیچ کشوری بدون آموزش وپرورش توانمند توسعه یافته نخواهد شد. حرکت به سمت جامعه ای پویا پیشرفته و آگاه از مسیر آموزش می گذرد. به همین دلیل سرمایه گذاری در حوزه آموزش وپرورش یک ضرورت استراتژیک است نه هزینه صرف.

سرپرست اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش وپرورش مازندران با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مرتضی مطهری معلم شهید انقلاب اسلامی هفته معلم را فرصتی مناسب برای قدردانی از زحمات قشر فرهنگیان دانست و افزود: معلمان نقش آفرینان اصلی در تربیت نسل آینده کشور هستند. ارج نهادن به مقام معلم تنها در شعار خلاصه نمی شود بلکه باید با حمایت های واقعی توجه به معیشت فرهنگیان ارتقای کیفیت آموزش و فراهم سازی زیرساخت های مطلوب آموزشی همراه باشد.

 علی محمدی در پایان سخنانش بار دیگر بر لزوم تعامل سازنده با رسانه ها و اهمیت اطلاع رسانی شفاف و دقیق در حوزه آموزش وپرورش تأکید کرد و گفت: امیدواریم با هم افزایی بین رسانه ها و دستگاه تعلیم و تربیت بتوانیم تصویر واقعی و مثبت از تلاش های شبانه روزی معلمان مدیران و فعالان این حوزه را به جامعه منتقل کنیم.