شفاف نبودن تحقیقات سلامت و ایجاد فضای مه‌آلود برای جولان شایعات!

نقش تحقیقات پزشکی در سلامت عمومی غیرقابل انکار است و ارتباط بین محققان، کارشناسان و مردم برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست در جامعه ضروری است. تغییرات معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با عدم شفافیت در انتشار تحقیقات بهداشتی به ویژه تحقیقات در منطقه کووید 19 همزمان شده است. باید دید این عدم شفافیت چه پیامدهایی در پی خواهد داشت.

به گزارش آوای البرز، در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری 1400 و متعاقب آن تغییر دولت و وزیر بهداشت، تغییرات مدیریتی گسترده ای در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت رخ داد. فرید نجفی که پیش از این به مدت یک سال سمت معاونت را بر عهده داشت، در آذرماه 1400 به یونس پناهی منتقل شد.

دکتر. فرید نجفی به مدت یک سال معاونت تحقیقات و فناوری وزیر را برعهده داشت و در مدت تصدی خود شفافیت بیشتر در حوزه تحقیقات علوم پزشکی را در دستور کار خود قرار داد. یکی از مهمترین فعالیت های نجفی انتشار جزئیات فعالیت این معاونت و گزارش خبری در سایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بود که هر چند ماه یکبار به روز می شود.

در دوران تصدی وی تغییراتی در نحوه ارزیابی پژوهش های دانشگاه های علوم پزشکی ایجاد شد و شاخص اثربخشی پژوهش به ارزشیابی دانشگاه های علوم پزشکی کشور اضافه شد.

تشکیل کمیته سازماندهی تحقیقات کووید 19 یکی دیگر از اقدامات خوب در دوران حکومت نجفی است. اهداف این کمیته که در ژانویه 2016 تشکیل شد، تعیین اولویت ها و سوالات پژوهشی مرتبط با کووید 19، تهیه گزارش ماهانه از وضعیت تحقیقات در این حوزه و گزارش هفتگی از نتایج تحقیقات انجام شده بود. در کشور.

این کمیته می خواست یک تیم پاسخ سریع مبتنی بر شواهد را برای پاسخ به سوالات سیاست گذاران و مدیران تشکیل دهد. هدف آن تسهیل دسترسی به تحقیقات مرتبط با کووید-19 در سیستم‌های تحقیقاتی کشور و جلوگیری از انجام تحقیقات تکراری در این زمینه است.

یکی از فعالیت های این کمیته تهیه جزوه هایی در مورد آخرین شواهد علمی در زمینه موضوعات مختلف در زمینه کووید-19 از جمله “واکسیناسیون برای کودکان”، “عوارض جانبی واکسن ها”، “عفونت مجدد” و “تمایز” است. “. رگه های ویروس «و … بیش از 45 بیانیه برگ در سپتامبر 1400 منتشر شد.

همچنین در جلسات بررسی چالش های مطالعه واکسن کرونا با حضور شرکت های مختلف واکسیناسیون ایرانی بر لزوم انتشار مطالعات واکسن تاکید شد.

دکتر. یونس پناهی; در دسامبر 1400، با حکم وزیر بهداشت، یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بخیاطلا به عنوان معاون تحقیقات و فناوری وزیر منصوب شد.

پناهی از بدو تاسیس بر لزوم وجود مراکز تحقیقاتی و تحقیقاتی محصول محور تاکید داشته است. او همچنین در سخنرانی های خود به مخالفت با مقاله نویسی صرف با تاکید بر محصول و فناوری اشاره می کند.

پناهی طی نزدیک به سه ماه تصدی معاونت تحقیقات و فناوری وزیر علوم بارها به نتایج تحقیق و لزوم دسترسی کارشناسان به داده ها و اطلاعات اشاره کرد اما به نظر می رسد شفافیت تحقیقات پزشکی و بهداشتی کاهش یافته است. پیدا شد.

به نظر می رسد که کار کمیته سازماندهی تحقیقات Quoid-19 تقریباً در سپتامبر 1400 متوقف شده است، در حالی که در پایان دولت دوازدهم هیچ گزارشی از انتشار جزوه ها و پاسخ به سؤالات در مورد موضوعات مختلف کرونا وجود نداشت. .

پناهی البته درباره تعلیق یا فعالیت این کمیته به آوای البرز گفت فعالیت آن متوقف نشده است، اما پوشش رسانه ای آن کاهش یافته است، زیرا ما خیلی رسانه ای نیستیم، باید کاری کنیم، مردم باید نتیجه را ببینند، در غیر این صورت رسانه ها تاثیری ندارند.

همچنین بررسی عوارض واکسن در سیستم مراقبت فعال توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در دوره نجفی پیگیری و اجرا شد و اطلاعات اولیه نتایج آن منتشر شد. مربوط به معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خواهد بود. زیرا از زمان نجفی تاکنون اطلاعاتی در مورد این مطالعه و آثار آن ارائه نشده است.

پناهی در پاسخ به آوای البرز که چرا نتایج عوارض و مطالعات واکسن منتشر نشد، گفت: به مردم بدهید. بنابراین باید مدتی منتظر بمانیم تا اطلاعات ما به طور کامل مخابره شود.

پناهی به آوای البرز گفت که چرا نتایج مطالعه واکسن در دسترس مردم قرار نگرفت. اما تحقیقات آنها تمام نشده و منتظر تکمیل داده ها هستند.

با گذشت حدود سه ماه از تصدی مسئولیت خود، معاونت تحقیقات و فناوری بارها به لزوم انتشار نتایج مطالعات و دسترسی به داده ها و اطلاعات اشاره کرد، اما در دی ماه 1400 معاونت تحقیقات و فناوری وزارت علوم کووید-19 کمیته تحقیقات و اخلاق (HSR) را در ستاد بهداشت راه اندازی کرد وی مجوز انتشار نتایج تحقیقات کووید 19 را منوط به تایید این کمیته اعلام کرد.

پناهی در اولین جلسه این کمیته اهداف خود را بیان کرد: مهمترین نقش شورای ملی تحقیقات ارائه سیاست‌گذاری و راهکارهای لازم در کشور و تصویب نتایج پژوهش برای انتشار، یعنی پژوهش است. نتایج تحقیقات هر گزارش” 19. بدون تایید این کمیته امکان انتشار وجود ندارد.»

پناهی بارها بر لزوم «عدالت پژوهشی» تاکید کرده است. با توجه به اینکه تحقیقات عمدتاً به نفع مردم و با کمک بیت المال انجام می شود، یکی از شاخص های کلیدی عدالت پژوهشی، انتشار نتایج پژوهش های مختلف و کشف یافته های پژوهشی برای عموم مردم است. اما به نظر می رسد در ماه های اخیر شفافیت در تحقیقات علوم پزشکی و سلامت رو به کاهش است.

نقش تحقیقات پزشکی در سلامت عمومی غیرقابل انکار است و ارتباط بین محققان، کارشناسان و مردم برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست در جامعه ضروری است. عدم انتشار یافته های پژوهشی و عدم شفافیت در روند تحقیقات علوم پزشکی در جامعه می تواند به شایعات و اطلاعات نادرست منجر شود که محیط را مبهم می کند.

انتهای پیام/