شبیخون سعودی‌ها به ذخایر گازی ایران در “میدان آرش”/ قول وزیر نفت برای آغاز فعالیت‌ها بعد از ۲۱ سال وقفه

به گزارش شفاف به نقل از آوای البرز، خبرگزاری آوای البرز این هشدار را در سال 1395 صادر کرد. کویت نقش ایران را در «آرش» به عربستان داده است.با این حال، مقامات وقت آماده ادامه مذاکرات با کویت برای تعیین حدود مرزهای آبی بدون اولویت دادن به توسعه میدان بودند.

میدان مشترک گازی آرش (الدوره) از دهه 1960 موضوع مذاکرات ایران و کویت بوده و این در حالی است که دو کشور ادغام این میدان گازی در آب های محلی دو کشور را برای تعیین مرز به رسمیت شناخته و تصدیق کرده اند. مرزهای آبی، بحث ها و اختلاف نظرها هر کار توسعه ای را متوقف کرد.

عربستان سعودی از سال 2000 مدعی مشارکت در منطقه بود و در سال 2000 عربستان و کویت سرمایه گذاری مشترکی را برای اکتشاف و توسعه منطقه بدون اطلاع ایران راه اندازی کردند. در سال 2001، ایران تجهیزاتی را برای شروع حفاری اکتشافی در میدان آرش نصب کرد، اما به دنبال مخالفت کویت، ایران فعالیت خود را متوقف کرد.

در زمان حضور در ایران، پرونده فیلد برای مشارکت با کویت باز شد و در سال 2001 ایران هرگونه فعالیت توسعه ای را متوقف کرد. آنها 50 را تقسیم کردند. کویت سهم ایران را پرداخت نمی کند و تخمین زده می شود تا 70 درصد از ذخایر گاز میدانی ترکیبی در آب های ایران را داشته باشد.

در پی طرح عربستان برای نابودی ذخایر گازی ایران در میدان آرش، قرارداد مشترکی بین عربستان و کویت برای تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز و روزانه 84 هزار بشکه میعانات گازی از این میدان مشترک امضا شد.

کویت در همکاری مشترک با عربستان نقش ایران را با عربستان سعودی دارد. رهبران دو کشور چه در دهه 60 از سال گذشته و چه در همکاری مشترک در تعیین مرزهای آبی و جداسازی این منابع گازی همواره به حق سایر کشورها برای مشارکت در این منابع اصلی گاز اذعان داشته اند. هیچ مذاکره دوجانبه ای بین ایران و کویت صورت نگرفته است و طرح عربستان برای تقسیم منابع گازی این میدان مشترک ایران و کویت از سال 2000 آغاز شد.

جواد آزی، وزیر نفت ایران دیروز اعلام کرد: «حفاری چاه‌های اکتشافی و انجام بررسی‌های لرزه‌ای، مطالعه جامع میدان مشترک آرش را به پایان رسانده و به زودی با پی‌ریزی در این منطقه، حفاری آغاز می‌شود». ما در حال مذاکره هستیم. برای توسعه مناطق مشترک همکاری کنید. اقدام یکجانبه مانع این پروژه نخواهد شد.»

این اظهارات وزیر نفت نشان می دهد که ایران دیگر مانند سال های گذشته شاهد تقسیم منابع گازی ایران در میدان مشترک آرش بین کویت و عربستان سعودی نخواهد بود و ایران پس از 21 سال فاصله نمی رود. در حال توسعه. میدان گازی آرش بار دیگر در حال انجام مراحل توسعه برای راه اندازی گاز از این مخزن استاندارد است.