شایع‌ترین عللِ ابتلا به یک اختلال عصبی پیش‌رونده

بیماری پارکینسون یک اختلال پیشرونده سیستم عصبی است که بر حرکت تأثیر می گذارد و علائم آن به تدریج شروع می شود.

به گزارش آوای البرز ، گاهی بروز این علائم با لرزش خفیفی در یک دست همراه است که تشخیص آن برای فرد مشکل است.

در مراحل اولیه بیماری پارکینسون ، علائم ممکن است خفیف یا حتی تشخیص آنها دشوار باشد ، اما با پیشرفت بیماری ، علائم بارزتر و شدیدتر می شوند.

اگرچه علت دقیق بیماری پارکینسون مشخص نیست ، اما شواهدی وجود دارد که عوامل خاصی خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش می دهند. برخی از عوامل خطر ابتلا به پارکینسون اجتناب ناپذیر است ، اما برخی دیگر را می توان با انتخاب شیوه زندگی سالم و رعایت اقدامات احتیاطی کنترل کرد.

به عنوان مثال ، سن عامل ایجاد این بیماری است. در اکثر افراد مبتلا به پارکینسون ، علائم و نشانه های این بیماری در 60 سالگی یا بعد از آن ظاهر می شود. با این حال ، در 5-10 درصد موارد ، این علائم زودتر ظاهر می شوند. اگر پارکینسون قبل از 50 سالگی ایجاد شود ، به آن پارکینسون “زودرس” می گویند.

عامل بعدی جنسیت است. خطر ابتلا به پارکینسون 50 درصد بیشتر از زنان است. با این حال ، یک مطالعه نشان داد که زنان با افزایش سن بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. به گفته کارشناسان ، این امر به عوامل مختلفی از جمله شیوه زندگی ، ویژگی های ژنتیکی ، عوامل هورمونی و تفاوت در ساختار مغز مربوط به تولید دوپامین بستگی دارد.

عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی عوامل خطر این اختلال هستند. افراد نزدیک به پارکینسون ، مانند والدین یا خواهر و برادر ، بیشتر از دیگران به این بیماری مبتلا می شوند. طبق گزارش بنیاد پارکینسون ، 10 تا 15 درصد از بیماری ها ناشی از عوامل ژنتیکی و ارثی است.

ضربه یا ضربه نیز عوامل مثر هستند. افرادی که حداقل یک ضربه به سر خود وارد کرده اند ، بیشتر در معرض ابتلا به پارکینسون هستند. یک مطالعه نشان داد که حتی در صورت سکته مغزی خفیف (TBI) ، خطر ابتلا به پارکینسون تا 56 درصد افزایش می یابد عوامل روانی و عوامل دیگر است. به همین دلیل ، توصیه می شود هنگام استفاده از وسایل نقلیه ، به ویژه موتورسیکلت ، از کمربند ایمنی ، کلاه ایمنی و سایر کنترل های ایمنی استفاده کنید.

علاوه بر این ، تماس با سموم یا مواد شیمیایی ممکن است خطر را افزایش دهد. به عنوان مثال ، افرادی که در مشاغل خاصی کار می کنند بیشتر در معرض ابتلا به پارکینسون هستند زیرا با مواد شیمیایی خاصی در تماس هستند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد قرار گرفتن در معرض برخی سموم مانند آفت کش ها ، حشره کش ها و علف کش ها ممکن است خطر ابتلا به پارکینسون را افزایش دهد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی ، برخی داروها مانند داروهای ضد روان پریشی که برای درمان اختلالات شدید روانی و اسکیزوفرنی مورد استفاده قرار می گیرند ، می توانند باعث پارکینسون یا علائم مشابه شوند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از محصول هروئین مصنوعی (MPTP) می تواند علائمی مانند پارکینسون را ایجاد کند.

انتهای پیام