شاهین، برگ آس سایپا در ایمنی و طراحی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

در سال 1345 ، بر اساس گزارش تجاری خبرگزاری آنلاین به نقل از سایپا ، کلنگ شرکت ایرانی که قرار بود مرکبات فرانسوی را تولید کند ، خرد شد. چند سال بعد ، خط تولید رنو 5 در این کارخانه راه اندازی شد و نام شرکت را از “شرکت تولیدی سیتروئن ایرانی” به “شرکت تولید اتومبیل ایرانی” تغییر داد که در فرانسه سایپا نام داشت. حالا سایپا در 55 سال حیات خود فراز و نشیب های زیادی را در جاده مخصوص پشت سر گذاشته است.

پس از فسخ برجام و فسخ قراردادهای عمده ، حضور خودروهای خارجی مانند پژو و سایپا سعی در ساخت محصولات مبتنی بر یک بستر ملی با همکاری دانشگاه داشت و در نهایت محصول رهام ، توجه متخصصان را به خود جلب کرد و مردم.

شاهین برنده سایپا

در سال 1397 همه چیز به نمایشگاه خودرو شیراز می رود و سایپا با یک دست در نمایشگاه ظاهر می شود و یخ خود را می چرخاند. پیش از آغاز رسمی و تولید انبوه ، شاه به “رهام” معروف بود. اما محقق محیط زیست گلم رضا کیمارسی از سایپا خواست نام خود را به “رهام” تغییر دهند که پس از قبول مدیرعامل سایپا به شاهین تغییر نام داد. سرانجام ، شاهین از کراس اوور در روز خداحافظی پراید رونمایی کرد.

این کراس اوور هنوز در جاده مخصوص ساخته نشده است. کراس اوورها خودروهای شاسی بلند هستند که کمی قویتر و بلندتر از خودروهای سواری هستند.

قرار بود در تولید شاهین از فناوری شرکت های مشهوری مانند سیهرون و برلیانس استفاده شود اما این شرکت ها با وجود سودهای کلان در پی تحریم از بازار ایران خارج شدند. به نظر می رسید سایپا چاره ای جز استفاده از قطعات تولید داخل ندارد. به تدریج ، مسیر اجباری سایپی ها به یک موفقیت اجباری تبدیل شد. یعنی قطعات داخل این ماشین ساخته می شوند.

اولین مکان ملی

کمی قبل از نمایشگاه اتومبیل شیراز 1997 برگردیم. دولت دهم طرحی را به نام بستر ملی برای ایجاد همکاری بین صنعت و دانشگاه تعریف کرده است. سایپا بخشی صنعتی از این پروژه ملی بود و در ساخت اولین سکوی خودرویی کشور پیشگام شد.

سکو چیست؟ این پلت فرم مجموعه ای از قطعات ، مجموعه ها و قطعات یک خط تولید است که بین خانواده ای از محصولات خودرو به اشتراک گذاشته شده است. در صنعت خودروسازی مدرن ، به دلیل افزایش تعداد محصولات و ترجیحات مصرف کننده ، توسعه ویژه به عنوان یک محصول منحصر به فرد برای هر خودرو بسیار گران و زمان بر است. به همین دلیل ، خودروسازان جهانی در حال توسعه بستری برای توسعه و ساخت خودروها در کلاس های مختلف ضمن کاهش هزینه ها و کاهش زمان لازم برای به روزرسانی سبد محصولات خود هستند.

سکوی خودرو یکی از نقاط ضعف بزرگ خودروسازان داخلی است. یکی از دلایل فروش خودروهای تکراری ، نبود بستر اختصاصی در صنعت خودرو است. سایپا با مشارکت در پروژه سکوی ملی خودرو با استفاده از مشاوران خارجی با همکاری دانشگاه های ایران ، تهران ، امیر کبیر و خواجه نصیر توانست پلت فرم SP100 را نهایی کند.

سرانجام ، سایپا پس از سالها تلاش سخت توانست بر اساس این پلتفرم خودرویی بسازد که در سال 1997 توسط رهام یا شاهین امروزی معرفی شد. شاهین نتیجه طراحی و توسعه پلت فرم اتومبیل 6 ساله سایپا است ، پلتفرمی که با استفاده از فناوری های تویوتا ، برلیانس و هیوندای ساخته شده است.

بر اساس این پلت فرم ، سایپا شاه با یک موتور 1500 سیلندر 4 سیلندر می تواند 108 اسب بخار قدرت و 165 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

اما مهمتر از همه ، هدف آن جلب رضایت مشتریان داخلی خودرو بود. برای مصرف کنندگان ایرانی ، قیمت ، طراحی و ایمنی اتومبیل از اهمیت بسیاری برخوردار بودند ، خصوصاً اینکه شاهین جایگزین پراید بود.

اتفاقی که برای کراس اوور سایپا رخ داد این بود که تولید کننده آن از چهارچوب محدود رضایت مشتری فراتر رفت. برای اولین بار در صنعت خودرو در کشور ، خودرویی با 3 سال گارانتی یا 60 هزار سفر در نظر گرفته شد. تقریباً سی سال پس از تولد دوباره تولید کنندگان تخصصی وسایل نقلیه جاده ای ، سایپا اولین خودروساز شد که دوره ضمانت خودرو تولیدی خود را تمدید کرد. افزایش وزن ضمانت در برابر تحریم ها تنها در صورتی امکان پذیر است که سایپا از کیفیت محصول خود اطمینان داشته باشد.

شاهین در بررسی امنیتی ستاره می شود

مانند سایر صنایع ، خودروسازان نیز مشمول ذره بین سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هستند. این سازمان گزارش ماهانه و سالانه کیفیت خودروهای داخلی را منتشر می کند. شاخص های این سازمان بر اساس استانداردهای بین المللی است که بر اساس کیفیت خودروها و برندگان جوایز بر اساس کیفیت خودروها است.

در فاز اول ، سایپا تصمیم گرفت بدنه Falcon را با فولاد با مقاومت بالا بسازد تا به ایمنی و ستاره های با کیفیت بیشتری دست یابد که باعث افزایش ایمنی خودرو می شود. اما این کوچکترین عاملی است که می توان در بحث امنیت Falcon ذکر کرد. رنگ نارنجی جاده خاص فراتر از چارچوب ایمنی داخلی بود و منجر به بازرسی های ایمنی بین المللی موسسه Falcon Eurocup شد.

در یکی از این مطالعات ، Falcon در نسخه اصلی به یک مرکز امنیتی اروپا فرستاده شد. در این مرکز ، شاهین ایرانی آزمون معتبر E95 استاندارد R95 را پشت سر گذاشت و 3 ستاره امنیتی کسب کرد.

در تست تصادف ECE R95 ، هنگامی که خودرو در حالت استراحت است ، یک جسم متحرک با وزن 950 کیلوگرم (MDB EEVC = 950 کیلوگرم) با زاویه 90 درجه با سرعت 50 کیلومتر در ساعت به کنار خودرو برخورد می کند.

این تست که با نام Side Impact Test نیز شناخته می شود ، سلامت راننده (ES-2) را بررسی می کند و با در نظر گرفتن پارامترهای خاصی از ماشین و ساختار پس از تصادف ، گواهینامه ECE R95 را به خودرو می دهد.

تست تصادف و گواهینامه ECE R95 یکی از شش فاکتور مهم در اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپا است.

حفظ تعادل هنگام ضربه ، عدم اتصال نقاط و ستون های جوشکاری ، پایداری ستون های افقی و سازه سقف ، حفظ سلامت کامل ستون های A و C ، کنترل مناسب نیرو در نقطه R ، امکان باز شدن درب ها پس از حادثه ، حداکثر ضربه ساختار جاذب درها را برای جلوگیری از دسترسی به پای کارمندان شکست می دهد ، ستون افقی پایین را نمی شکند و به شاهین کمک می کند تا استاندارد ارتقا E ECE R95 را بدست آورد و آن را به یک ماشین ملی ایمن و بدون کیسه های هوا و پرده های جانبی تبدیل کند. آسان است.

لازم به ذکر است که سایپا شاه تأیید نهایی استاندارد ECE را دریافت کرده و تاکنون دو چک امنیتی به طور رسمی منتشر شده است.

هر دو آزمون در بحث در مورد عملکرد کیسه های هوا بسیار مهم هستند. اولین مدار تست بر عملکرد ماژول های کیسه هوا متمرکز است ، که فقط به صورت آزمایشی فقط در بخش واحد انجام می شود. این آزمون معیار اصلی برای صدور مجوزهای مختلف “علائم الکترونیکی” و ECE است.

اما یکی از مهمترین بازرسی های اجباری از سال 2018 ، بررسی نهایی کیسه های هوا در صورت باز شدن در اتومبیل یا تصادف است. به این ترتیب کیسه های هوا SRS و SRP با جزئیات بیشتری بررسی می شوند. در این مطالعه عواملی مانند اندازه دهانه ، جهت دهانه ، انحراف از مسیر برخورد ، محل برخورد با کارمندان و میزان ضربه بر اساس معیارهای مختلف آزمایش می شود.

برای به دست آوردن مجوزهای ECE و EEC ، کیسه هوای Falcon در کارخانه آزمایش شد. سرعت این آزمایش 56 کیلومتر در ساعت بود ، منوط به آزمایش کیسه هوا SRS و 100٪ شرایط تصادف. در این آزمایش عملکرد کیسه هوا در جلو در تست تصادف رو در رو اندازه گیری شد.

سایپا آزمایشات و آزمایشاتی را که شاهین خودرو در مراحل تولید داخل و خارج از کشور پشت سر گذاشته منتشر کرده است. این اولین بار است که یک سازنده خودرو روند شرکت در بازرسی های ایمنی بین المللی را منتشر می کند.

طراحی شاهین

فضای داخلی Falcon در مقایسه با اتومبیل های ساخته شده در داخل کشور طراحی جدیدی دارد که مهمترین آن وجود یک نمایشگر در مرکز داشبورد است که ورودی های تهویه مطبوع بالای آن قرار دارد. در کل مدل صندلی ها با روکش چرم پوشانده شده اند. صندلی ها از نظر اقتصادی در سطح اتومبیل های مدرن دنیا طراحی شده اند.

طراحی صندلی های Falcon نیز بخشی از پروژه ملی سکو است. سیستم تهویه ، داشبورد ، کنسول و جلو همه در مرکز تحقیقات سایپا طراحی شده اند.

از نظر طراحی خارجی ، برخلاف سایر اتومبیل های ملی و چینی ، شاه از طراحی بالغ تری برخوردار است. جلوی شاهین از شاهین ایرانی الهام گرفته شده است. با الهام از طراحان سایپا از Falcon Persian ، به نظر می رسد که چهره این پرنده سریع پرواز به مظهر خشونت تبدیل شده است. در قسمت جلوی Falcon می توانید ترکیب نسبتاً خوبی از چراغ سپر ، شیشه جلو و ورودی هوا را مشاهده کنید.

طراحی نمای جانبی شاهین به اندازه طراحی جانبی خودروهای جدید کیا و هیوندای حرفه ای است.

چراغ های جلو ، یکی از اجزای اصلی نمای عقب ، توسط یک شرکت داخلی طراحی شده است که می تواند از نظر زیبایی شناسی با مدل های خارجی قابل مقایسه باشد.

چراغ های جلو و عقب به فناوری LED مجهز هستند و چراغ های روشنایی و کم نور شدن فالکن را در روز فراهم می کنند.

سیستم تعلیق جلوی خودرو از نوع “مک فرسون” است در حالی که سیستم تعلیق عقب از میله پیچشی استفاده می کند.

پیشرانه و گیربکس از مهمترین نقاط قوت صنعت خودرو در کشور هستند اما به لطف پلت فرم SP100 ، سایپا توانسته است به آن دست یابد.