سهیم شدن در اداره مدارس از مطالبات جدی والدین از نظام تعلیم و تربیت

پیام وزیر آموزش وپرورش به مناسبت هفته پیوند اولیا و مربیان؛

سهیم شدن در اداره مدارس از مطالبات جدی والدین از نظام تعلیم و تربیت
سهیم شدن در اداره مدارس از مطالبات جدی والدین از نظام تعلیم و تربیت

وزیر آموزش وپرورش به مناسبت گرامیداشت هفته پیوند اولیاء و مربیان گفت: یکی از مطالبات جدی والدین از نظام تعلیم و تربیت تعیین نقش های واقعی مؤثّر و کارآمد و سهیم شدن در اداره مدارس است.

به گزارش خبرگزاری آنا وزیر آموزش وپرورش به مناسبت گرامیداشت هفته پیوند اولیاء و مربیان گفت: یکی از مطالبات جدی والدین از نظام تعلیم و تربیت تعیین نقش های واقعی مؤثّر و کارآمد و سهیم شدن در اداره مدارس مشارکت در تدوین برنامه های آموزشی و پرورشی و نظارت بر نحوه اجرای فعالیت ها است. رویکرد اصلی وزارتخانه نیز ایجاد و توسعه بسترهای مشارکت همه جانبه نهاد خانواده برای دستیابی به عدالت آموزشی و افزایش کیفیت برون دادهای آموزشی و پرورشی است.

در متن پیام علیرضا کاظمی آمده است: «انجمن اولیاء و مربیان» اصلی ترین و کارآمدترین نقطه اتصال دو نهاد مهم «خانواده» و «مدرسه» است که زمینه تعامل هدفمند این دو نهاد تربیتی را فراهم می سازد تا بر پایه اهداف مفاهیم و تعاریف مشترک از آموزش و پرورش فرزندان بستر لازم برای رشد و تعالی همه جانبه دانش آموزان را فراهم نماید و هفته گرامیداشت پیوند اولیاء و مربیان فرصت مغتنمی برای ایجاد همدلی همراهی و مشارکت این دو نهاد تربیتی مهم برای زمینه سازی و مشارکت فعال و همه جانبه خانواده ها در فعالیت های آموزشی و تربیتی به منظور هدایت قطار تعلیم وتربیت به سوی شکل گیری جامعه صالح و حیات طیبه است.

یکی از مطالبات جدی والدین از نظام تعلیم و تربیت؛ تعیین نقش های واقعی مؤثّر و کارآمد و سهیم شدن در اداره مدارس مشارکت در تدوین برنامه های آموزشی و پرورشی و اتخاذ تصمیم گیری ها و همکاری در اجرای فرآیندها و نظارت بر نحوه اجرای فعالیت های آموزشی و تربیتی است و رویکرد اصلی وزارت آموزش و پرورش نیز در حوزه مشارکت والدین در مدارس؛ مبتنی بر ایجاد و توسعه بسترهای مناسب و متناسب برای مشارکت همه جانبه نهاد خانواده به ویژه مشارکت های فکری مشورتی تخصصی و مهارتی برای دستیابی به عدالت آموزشی و افزایش کیفیت برون دادهای آموزشی و پرورشی دانش آموزان است.

بر همین اساس و در راستای اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش «برنامه جامع مشارکت خانواده در امر تربیت» در حال طراحی است تا مشارکت همه جانبه خانواده در مدرسه را عینیت بخشیده و آموزش و پرورش بیش از پیش از ظرفیت بی نظیر والدین در برنامه های تربیتی  بهره مند شود.

بی تردید ظرفیت عظیم والدین با تخصص ها و مهارت های بسیار متنوع فرصت مغتنمی برای ایجاد زمینه مشارکت فعال خانواده در دستیابی به ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت و اهداف متعالی آموزشی و پرورشی مدارس است؛ لذا انتظار می رود مدارس به عنوان «کانون تربیتی محله» از ظرفیت های فکری و مشورتی والدین در امر تصمیم سازی و برنامه ریزی های خود استفاده و با تشکیل کارگروه های تخصصی و مهارتی علاوه بر جلب مشارکت اولیاء در کاهش فاصله خانه و مدرسه زمینه توسعه همه جانبه آموزش و پرورش دانش آموزان عزیز میهن اسلامی ایران را فراهم کنند.

این جانب فرارسیدن هفته بزرگداشت پیوند اولیا و مربیان را به اولیای محترم و مربیان عزیز تبریک می گویم و امیدوارم در پرتو وفاق همدلی و همراهی اولیا و مربیان در مدارس شاهد استقرار یک نظام آموزشی و تربیتی پیشرفته و شکوفایی سربلندی و عزت فرزندان عزیز این مرز و بوم باشیم.