سفر کوتاه آب زاینده رود به شرق اصفهان

تولید سد نکو آباد (مبارکه) از شامگاه هفتم تیر با هدف تأمین آب کشاورزی افزایش یافته و آب سایندرود در شرق اصفهان جریان دارد. سایندرود با هدف تأمین نیازهای باغهای شرقی ، دامها و حوزه های آبخیزداری و آبیاری محصولات ریشه ای منطقه به مدت 10 روز به اصفهان می ریزد. امروز چهارشنبه 14 ژوئیه است و آب در ساینده رود بعد از 5 روز ، یعنی وارسان ، کاهش یافته است. این امر با طراحی جدید آب در منطقه اتفاق می افتد ، علی رغم برداشت های بالادست در طی این چند روز ، سطح آب در کانال کاهش می یابد و سپس آب پایین می رود و عملا برای چند روز دیگر به این آب نمی رسد.

آبی که در این ده روز جاری است ، به گفته کشاورزان در مناطق پست سینده رود ، برای هر کشتی نامناسب است و آنها نمی توانند هیچ برنامه ای برای این آب برنامه ریزی کنند. از همه مهمتر ، عدم ورود آب به منطقه باعث می شود که معیشت آنها بدتر شود. “

دامداران و دام هایشان مجبور به استفاده از آب لوله کشی می شوند زیرا آب چاه های منطقه شور است و با وجود فشار آب و قطع شدن مداوم ساعت ها باید برای پر کردن تانکرهای آب صبر کنند. وقت و هزینه زیادی از آنها دریافت می شود. علاوه بر این ، آنها مجبور به تهیه علوفه برای دام خود می شوند ، برخی از آنها مجبورند علوفه با قیمت بالا و با کیفیت بالا را به همراه خاک از شهرهای دیگر خریداری کنند. هیچ یک از اینها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیستند و بسیاری از کشاورزان طی یک سال گذشته مجبور شده اند دامهای خود را به کشتارگاه برده و سرمایه خود را جمع کنند.