سالانه ۱۲ هزار نفر قربانی در جهان/ از «شاگاس» چه می‌دانیم؟

به مناسبت ۲۶ فروردین روز جهانی بیماری شاگاس؛

سالانه ۱۲ هزار نفر قربانی  در جهان  از «شاگاس» چه می‌دانیم؟

بیماری شاگاس که توسط پشه برزیلی به انسان منتقل می‌شود موجب مرگ سالانه ۱۲ هزار نفر در جهان می‌شود.

به گزارش گروه سلامت، ۱۴ آوریل یا ۲۶ فرودین در تقویم سازمان جهانی بهداشت به عنوان روز جهانی آگاه سازی در مورد بیماری «شاگاس» نام گذاری شده است.

یماری شاگاس یک بیماری تروپیکال است که توسط یک انگل به نام تریپانوسوما کروزی ایجاد می‌شود. این انگل توسط یک نوع پشه به نام «پشه شاگاس» یا «پشه برزیلی» به انسان منتقل می‌شود.این بمیاری عمدتا بیماری در بخشی از کشورهای آمریکای لاتین به ویژه کشورهای حوزه آمازون را تحت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

علائم بیماری شاگاس

علایم بیماری شاگاس ممکن است شامل تب، خستگی، ضعف عضلانی، سردرد، آلودگی پوستی، و برخی مشکلات قلبی-عروقی باشد. اگر بیماری به مدت طولانی دوران بدون علایم (بیماری خاموش) پیش بروند، ممکن است آسیب‌های جدی به قلب، دستگاه گوارش، و سایر اعضا رخ دهد.

تشخیص و درمان شاگاس

بیماری شاگاس معمولاً از طریق آلودگی به خون اتفاق می‌افتد و برای تشخیص آن، ممکن است آزمایش خون انجام شود. درمان بیماری شاگاس بستگی به مرحله بیماری دارد و ممکن است شامل داروهای ضدانگل و داروهایی برای کنترل علایم بیماری باشد. در موارد پیشرفته‌تر، ممکن است نیاز به درمان جراحی یا درمان‌های دیگر باشد.

میزان دربرگیری

سالانه بین ۳۰ تا ۴۰هزار نفر مورد جدید مبتلا به این بیماری در جهان کشف می‌شوند و برآورد می‌شود بین شش تا هفت میلیون نفر نیز به آن مبتلا باشند. ضمن اینکه بیماری شاگاس سالانه ۱۲ هزار نفر مرگ را در سراسر جهان موجب می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۴ قرار است به این بیماری توجه بیشتری نشان داده شود تا دسترسی عادلانه به مراقبت‌های بهداشتی برای همه افراد مبتلا به این بیماری فراهم شود. تشخیص زودهنگام و مراقبت مادام العمر، برای افزایش آگاهی عمومی از بیماری شاگاس و تامین بودجه و حمایت بیشتر برای تشخیص زودهنگام و اقدامات مراقبتی پیگیری جامع مادام العمر مهمترین برنامه این سازمان برای بیماری شاگاس در سال ۲۰۲۴است.

بیماری شاگاس اگرچه در میان جمعیت‌های فقیر قاره آمریکای لاتین شایع است اما به طور فزاینده‌ای در سایر کشورها و قاره‌ها نیز شناسایی می‌شود

 

گروه تحریریه علوم بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای پیچیده جهانی. با استفاده از تحلیل‌های کیفی و دقیق، شما را در جریان تغییرات جهانی قرار می‌دهم. با روشی آمیخته از روش‌های روزمره و نظری، به شما مطالب جذابی درباره اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.