ساخت مسکن رئیسی به قیمت خلق پول می انجامد/ بانک ها تسهیلات ندارند

چهارم آبان ماه، رئیس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد که تا هفته آینده تمامی بانک های متخلف به قوه قضائیه معرفی می شوند. محمدرضایکوچی گفت: در صورتی که بانک ها سهم خود را در اعطای تسهیلات به بخش مسکن طبق قانون پرداخت نکنند مشمول جریمه مالیاتی می شوند و نه تنها باید به تعهد خود عمل کنند بلکه باید پرداخت کنند. مالیات به عنوان جریمه تلقی می شود.

این اظهارات با پاسخ کارشناسان اقتصادی همراه است. زیرا گفته می‌شود بانک‌ها با نارضایتی جدی مواجه هستند و افزایش وظایف آنها در پرداخت تسهیلات، زنجیره بانکی را مجبور به خلق پول بیشتر می‌کند. اکنون پس از گذشت نزدیک به دو هفته از اظهارات رئیس کمیسیون ساخت و ساز مجلس، هیچ خبری مبنی بر شناسایی بانک هایی که وی معتقد است متخلف هستند، منتشر نشده است، اما امروز گلمرضا مرحبا، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس وی به ایلانا گفت: متاسفانه در کشور این درک درستی وجود دارد که ما دخل و خرج یکدیگر را مدیریت نمی کنیم. بسیاری از بانک ها دارای تراز منفی یا زیان انباشته هستند، اما چرا چنین اتفاقاتی در نظام بانکی کشورمان رخ داده است؟ من معتقدم یکی از دلایل این وضعیت نابسامان در نظام بانکی، تحمیل تعهدات مالی به نظام بانکی است.

برای بانک ها تکلیف وضع کند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نکته مهمی مبنی بر عدم برنامه ریزی کارشناسانه، گفت: کسانی که می خواهند خانه بسازند در بانک ها پول بی حساب دارند و می توانند دستشان را در جیب بانک ها بگذارند. هر چه می خواهند از منابع بانکی بگیرند. اما واقعیت این است که بانک های کشور ما از اجرای این دستورات خودسرانه دولت عاجز هستند و هیچکس بدهکار نیست!

صحت اظهارات مرحبا با مراجعه به اطلاعات بانک مرکزی از وضعیت بانک های کشور بیشتر مشخص می شود. بانک مرکزی امروز آخرین جزئیات تحولات مالی شبکه بانکی را منتشر کرد که بر اساس آن نیاز شبکه بانکی از بخش دولتی در شهریور با 4.9 درصد افزایش به 795 هزار میلیارد تومان رسید. از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه رشد این رقم به 21.1 درصد رسید، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل 16.9 درصد بود. این ارقام به معنای افزایش وظایف زنجیره بانکی است که باعث می شود از بانک مرکزی وام بگیرند و پول خلق کنند و هر روز مشکل جدیدی به مشکلات کنونی اقتصاد کشور اضافه کند.

به گفته مرحبا، در حال حاضر تامین منابع از بانک مرکزی برای بانک ها 34 درصد گران است و یا باید این مبلغ را به عنوان جرایم اضافه برداشت پرداخت کنند یا با خرید پول از بازار بین بانکی با سود 25 درصد، از فرم استفاده کنند. 18 یک سنت پرداخت کنید. داده های بانک مرکزی از وضعیت شبکه بانکی و اظهارات مرحبه همدیگر را تایید می کند. همزمان دولت با فشار بر شبکه بانکی در شرایطی که بانک ها عملاً قادر به تامین مالی ابرطرح دولت نیستند، تلاش می کند وعده خام خود را در حوزه مسکن عملی کند.

این رویکرد نشان می دهد که نگاه غیرواقعی در دولت نسبت به ظرفیت شبکه بانکی وجود دارد که باعث می شود وظایفی فراتر از ظرفیت شبکه بانکی تحمیل شود اما این وظایف در عمل اجرایی نمی شود. البته این نگاه محدود به تصمیم گیران حوزه مسکن نیست، به عنوان مثال وزیر دارایی در ابتدای تصدی خود، زنجیره بانکی را موظف به اعطای وام به بازنشستگان کرد؛ به طوری که در سال 2018 به بازنشستگان پرداخت. چیزی جز یک وعده وام ثابت در ابتدا نیست.

با این حال، این بار وزیر دارایی از زنجیره بانکی دفاع کرد. اخیرا احسان خاندوسی اعلام کرده است که برخی بانک‌ها به‌ویژه بانک‌های موثر در حوزه مسکن در پرداخت تسهیلات ملی مسکن بیش از حد تدافعی عمل کرده‌اند. وی در همین راستا از ارائه 425 هزار واحد به بانک ها در حوزه مسکن خبر داد که بانک مسکن مهمترین اهرم زنجیره بانکی در تامین مالی ساخت مسکن به مرحله قراردادی 185 هزار واحدی رسیده است. و قرار است قرارداد 15 هزار واحدی منعقد شود و در روزهای آینده قرارداد آنها منعقد خواهد شد.

بر اساس اظهارات وزیر دارایی، مجموع این پرونده ها حدود 200 هزار واحد مسکونی است که نشان می دهد تعداد این واحدها در بانک مسکن به مرحله قرارداد رسیده است. خاندوسی همچنین گفت: حدود 62 هزار میلیارد تومان مبلغ قراردادهای منعقد شده توسط بانک مسکن در این حوزه است و می توان گفت بانک مسکن در سال اول تقریباً 100 درصد کارهای خود را اجرا کرده است و کمتر مورد تسهیلات مسکن داریم. متقاضی مدارک را تکمیل و ارسال کرده است، اما بانک مسکن همان را تامین مالی نکرده است.

نگاهی به داده های شبکه بانکی، اظهارات مسئولان بانکی و سخنان امروز رئیس کمیسیون اقتصادی ثابت می کند که بانک ها قادر به ارائه تسهیلات 360 هزار کرور تومانی مسکن نیستند، هرچند دولت آمادگی ایجاد این تسهیلات را دارد. پول بیشتر و تحمیل تورم فزاینده در اقتصاد، امکان تحقق وعده های او را فراهم می کند.

46220