ساخت خانه‌های یک طبقه در نهضت ملی مسکن برد-برد است/ احیای معماری اسلامی ایرانی با حرکت دولت به سوی ویلایی‌سازی

به گزارش خبرگزاری آوای البرز، چندی پیش وزیر راه و شهرسازی از ساخت واحدهای مسکونی یک طبقه در نهضت ملی مسکن خبر داد. موضوعی که سوالات زیادی را در ذهن مردم ایجاد کرد که چگونه می توان آن را ممکن کرد.

ماه گذشته مهمترین وعده مالی دولت به بن بست خورد و وزیر عوض شد. تجربه سال گذشته نشان می دهد که اگر دولت بخواهد با همین دست حرکت کند، دولت به وعده 4 میلیون مسکن آنلاین خود در 4 سال عمل نمی کند.

برای اولین بار در کشور، در دهه 80، دولت تصمیم به توزیع مسکن برای متعادل کردن عرضه و تقاضای مسکن و در نتیجه کاهش قیمت مسکن گرفت. حتی ایجاد شهرهای جدید نیز در دستور کار آن قرار دارد. در پروژه مسکن آنلاین خانواده های زیادی سرپناه گرفتند، اما مشکلات اجتماعی و فرهنگی بسیاری در برخی از شهرهای تازه تاسیس به وجود آمد.

مسکونی

در دولت یازدهم و دوازدهم نیز طرح ملی مسکن در دستور کار قرار گرفت اما شاهد عرضه انبوه مسکن نبودیم، بنابراین کمبود عرضه و افزایش تقاضا قیمت مسکن را بسیار بالا برد.

دولت سیزدهم در شعارهای انتخاباتی خود به 4 میلیون واحد مسکونی در مدت 4 سال اشاره کرد که با روی کار آمدن دولت، موضوع نهضت مسکن در اولین روزهای دولت در دستور کار دولت قرار گرفت و مردم نیز برای ثبت نام اقدام کردند. .

وزیر مستعفی راه و شهرسازی در یک برنامه تلویزیونی از برنامه دولت برای ساخت واحدهای مسکونی ویلایی یک طبقه در قالب برنامه نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: در شهرهایی که زمین مشکلی ندارد نباید بروید. چند طبقه ساخت و ساز، بم نمونه است.» چون مشکل زمین نداریم 200 متر زمین به متقاضیان داده ایم.

این جمله در رسانه ها بازتاب پیدا کرد و اولین سوالی که ذهن همه را به خود مشغول کرد این بود که در کشور زمین وجود ندارد، آیا این یک طرح جامع است؟

ساخت یک میلیون خانه به 50000 هکتار زمین نیاز دارد

با توجه به الزامات معماری و شهرسازی، زیربنای مورد نیاز برای هر واحد مسکونی 50 متر مربع برای هر نفر است و اگر هر خانه به طور میانگین 3.3 در نظر گرفته شود، زیربنای هر واحد مسکونی باید 165 متر مربع برآورد شود. طبق قانون، نسبت مجاز زیربنا به کل مساحت هر واحد مسکونی باید 60 درصد باشد که بر اساس آن، هر واحد مسکونی طبقات با متراژ متناسب باید 275 متر مربع باشد.

کلنگ زنی و افتتاح پروژه های مسکن و راه در استان فارس

اگر دولت در نظر دارد سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد، سالانه به 27 هزار و 500 هکتار زمین نیاز است، البته این میزان فقط برای ساخت مسکن است و مساحت معابر و فضاهای عمومی نیز باید در نظر گرفته شود. نسبت واحدهای مسکونی و معابر 40 به 50 درصد است. به طور کلی باید بگوییم که برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی 50 هزار هکتار زمین مورد نیاز است.

یک سال از عمر دولت می گذرد اما تا به امروز دولت تنها 30 درصد زمین مورد نیاز برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی را تامین کرده است و وزارت راه و شهرسازی باید سرعت توزیع زمین را افزایش دهد. گذشته

پتانسیل ساخت 5 میلیون واحد مسکونی در صورت فرسودگی

بر اساس آخرین بررسی های وزارت راه و شهرسازی برای بازنگری طرح جامع مسکن، در حال حاضر بیش از 11.2 میلیون نفر در 76.4 هزار هکتار بافت فرسوده شهری کشور زندگی می کنند. بنابراین با حداقل برآورد و اجازه دادن به یک واحد مسکونی به ازای هر 150 متر مربع زمین، می توان گفت که زمین تخریب شده 5 میلیون واحد مسکونی را فراهم می کند، بنابراین می تواند نقش مهمی در تامین زمین داشته باشد.

محمد حمیدزاده، کارشناس حوزه ساخت و ساز مسکن در این خصوص گفت: اگر به اسناد دولتی نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که توهم حریم زمین به دلیل سیاست غلط تعیین حریم شهری ایجاد شده است. میزان زمین در امتداد این خط مرزی شهری در اختیار سازمان های دولتی است.

این کارشناس مسکن ادامه می دهد: قانون جهش تولید و عرضه مسکن ظرفیت قانونی استفاده از زمین های دولتی برای مسکن را دارد و وزارت راه باید حداکثر استفاده را از این ظرفیت ببرد.

امکان ساخت تدریجی مسکن در واحدهای یک طبقه

با توجه به اینکه ساخت خانه های یک طبقه به ساخت واحدهای دیگر بستگی ندارد، می توان با توجه به متراژ خانه ها به تدریج خانه سازی کرد. یعنی خانواده ها می توانند در یک قسمت از خانه بسازند و زندگی کنند و به تدریج قسمت های دیگر ساختمان را تکمیل کنند.

وام + مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین می گوید: ساخت مسکن های کم متراژ به صورت ویلاهای یک طبقه در شهرهایی که زمین داریم از برنامه های اولویت دار وزارت راه و شهرسازی است.

یعنی با برنامه ریزی، «مسکن تدریجی» در این زمین ها ساخته می شود. زمین ویلا برای 12 شهر بینالود، ایوانکی، عالیشهر، رامین، شیرین شهر، علوی، این، رامشار، مجلسی و امیرکبیر در اختیار مردم قرار می گیرد.

در استان یزد حدود 100 واحد یک طبقه تحویل، 7 هزار واحد تک طبقه نوکلید شده و 40 هزار واحد یک طبقه در کل استان در نظر گرفته شده است. در استان یزد نیز در دور آخر مسکن آنلاین واحدهای یک طبقه در شهرستان تفت اجرا شد. در شهر جدید امیرکبیر، خانه ها به صورت خانه های یک طبقه با حیاط در پروژه آنلاین بهوان ساخته شدند.

سرعت بالاتر ساخت خانه های یک طبقه نسبت به خانه های چند طبقه

در پروژه های ساختمانی یک طبقه از آنجایی که پروژه ها به صورت موازی شروع می شوند، ساخت هیچ واحدی به واحدهای دیگر وابسته نیست و می توان به صورت مستقل شروع به کار کرد. به این ترتیب اگر متقاضی به هر دلیلی نتواند درخواست خود را تکمیل کند، ساخت واحدهای باقی مانده متوقف نخواهد شد. از طرفی آپارتمان سازی به دلیل سریال سازی واحدها به گونه ای است که تا زمانی که طبقات پایین سفت نشده اند، واحدهای بالاتر قابل اجرا نیستند.

در شرایط تورمی ساخت خانه به غیر از سبک ویلایی یک اشتباه استراتژیک است چرا که تعریف پروژه های چند ساله منجر به تورم چندین برابری در مصالح می شود که باعث توقف پروژه ها و تجدید زمان آنها می شود.

به گفته کارشناسان در زمینه ساخت و ساز خانه، ساخت خانه یک طبقه یک بازی برد-برد است. علاوه بر این، حرکت دولت به سمت ویلاهای مسکونی می تواند زمینه را برای احیای معماری اسلامی ایرانی فراهم کند و مفهوم شهرسازی را در ایران تغییر دهد، چرا که ساخت خانه های دارای حیاط با فرهنگ اسلامی ایرانی سازگارتر است تا آپارتمان.

انتهای پیام/





آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف