رشد کسب و کارها در بریتانیا به صفر نزدیک شد

کنفدراسیون صنعت بریتانیا (CBI) اعلام کرد که اعضا در سه ماه منتهی به پایان ژوئیه رشد بالاتر از میانگین را گزارش کردند که کمی سریعتر از سه ماه منتهی به ژوئن بود، اما این رشد در ماه می انتظار می رفت. آینده کاهش خواهد یافت.

آلپش پالجا، اقتصاددان در کنفدراسیون صنایع بریتانیا، گفت: «فعالیت بخش خصوصی تا حدودی راکد است زیرا تورم همچنان شرکت ها و مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار می دهد.

بانک مرکزی انگلیس بزرگترین افزایش نرخ بهره خود از سال 1995 را در روز پنجشنبه اعلام می کند و نرخ ها را از 1.25 درصد به 1.75 درصد افزایش می دهد تا تورم را مهار کند که در حال حاضر به بالاترین حد در 40 سال گذشته است. پیش از این به 9.4 درصد رسیده بود.

با این حال، بانک انگلستان هشدار داده است که پس از جهش 40 درصدی در تعرفه های تنظیم شده انرژی در اکتبر و پیش بینی اقتصاد این کشور در سال آینده اندکی کاهش خواهد یافت، احتمالاً اقتصاد بریتانیا در اواخر امسال منقبض خواهد شد.

شایان ذکر است که ایالات متحده نیز در سه ماهه اول و دوم سال جاری به تعریف رایج رکود محدود شده است.

هفته گذشته، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد که بریتانیا در سال آینده ضعیف‌ترین رشد را در میان سایر اقتصادهای بزرگ به جز روسیه خواهد داشت.

کنفدراسیون صنعت بریتانیا بر اساس نظرسنجی از تولیدکنندگان، شرکت‌های خدماتی و خرده‌فروشان اعلام کرد که تراز تولید ماهانه آن برای سه ماه ژوئن تا ژوئیه از 5 به مثبت به هشت افزایش یافته است. تراز مورد انتظار در ماه ژوئیه برای سه ماه آینده صفر بود، از منفی سه در ژوئن.

به گفته کنفدراسیون صنعت بریتانیا، تولیدکنندگان انتظار دارند که رشد آهسته فعلی ادامه یابد، در حالی که خدمات مصرف کننده و مشاغل خرده فروشی فروش کمتری خواهند داشت و رشد خدمات تجاری کندتر خواهد شد. تورم فوق العاده دستمزدهای واقعی را به شدت کاهش داده است و اعتماد مصرف کننده به پایین ترین حد خود رسیده است.