راهنمای خرید تجهیزات فرمان و هشدار

در مدارهای الکتریکی برای انجام یک پروسه و دست یابی به هدف مورد نظر ، لازم است تا مدار طوری طراحی و اجرا گردد که فرمان‌های صادر شده به هدف مورد نظر ما از آن سیستم الکتریکی منجر شود . مدارهای الکتریکی که برای صدور فرمان‌های مختلف طراحی می‌شوند مدار فرمان نام دارند و در واقع مغز و اجرا کننده یک سیستم الکتریکی می‌باشند . صدور هر فرمان در مدار به وسیله تجهیزاتی انجام می‌شود که تجهیزات فرمان و هشدار نام دارند و بنا بر نیاز و کارایی مدار به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند .

تجهیزات فرمان در یک شبکه الکتریکی با توجه به سطح ولتاژ در آن شبکه ، نوع کارکرد مدار ، هدف از اجرای مدار ، کاربری مدار و شبکه و بسیاری از موارد دیگر انتخاب می‌شوند و معمولا با یکدیگر نیز در ارتباط هستند . در تابلوهای برق که به طور متوسط دارای یک ، دو و یا سه نوع عملکرد متفاوت هستند و به نوعی تابلو ساده به حساب می‌آیند نیز از چند نوع تجهیز فرمان استفاده می‌شود . البته تجهیزات فرمان دارای انواع مختلفی از نظر مکانیزم عملکرد هستند و استفاده از آن‌ها ارتباط مستقیمی با مکانیزم عملکرد تابلو از نظر دستی یا اتوماتیک بودن دارد .

به طور کلی تجهیزات فرمان در مدارهای الکتریکی شامل وسایل فرمان دهنده مختلفی می‌شود که به صورت دستی و یا اتوماتیک فرمان راه اندازی بخش یا بخش‌هایی از مدار را صادر می‌کنند . این تجهیزات شامل انواع شستی‌ها ، کلیدها ، برخی از رله‌ها ، انواع سوئیچ‌ها و … هستند که همگی با توجه به نیاز و ارتباطشان با دستگاه‌ها ، ماشین آلات یا موتورهای الکتریکی و سایر قسمت‌های مدار و با هدف خاصی به کار گرفته می‌شود .

هر یک از دسته بندی‌های ذکر شده در بالا دارای زیر شاخه هایی هستند . برای مثال شستی‌ها خود به چند نوع تقسیم می‌شوند و معمولا برای راه اندازی یا توقف عملکرد قسمتی از مدار استفاده می‌شوند . پوش باتن‌ها ، سلکتورهای قدرت و فرمان ، کلیدهای جرثقیل ، انواع جوی استیک‌ها ، پدال‌ها ، کلیدهای کلنگی ، انواع لیمیت سوئیچ‌ها و میکرو سوئیچ‌ها از جمله تجهیزات فرمان استفاده شده در تابلوهای برق هستند .

اهمیت استفاده از تجهیزات کنترل تردد در سازمان ها چیست؟

دستگاه های کنترل تردد دارای یک قسمت نرم افزاری و یک قسمت سخت افزاری هستند. بدین صورت که هر کدام از این دو دسته باید دارای امنیت و ویژگی های منحصر به فردی باشند تا امنیت به طور کامل برقرار کنند. بنابراین می توان گفت که دلایل و اهمیت استفاده از در سازمان ها به شرح زیر است:

  • امکان تنظیم کردن سطح دسترسی کارکنان و افراد
  • نگه داری کردن از اطلاعات تردد افراد
  • امکان نظارت و کنترل از راه دور
  • حفظ و افزایش امنیت داده ها با استفاده از سیستم کنترل اکسس
  • انعطاف پذیری انواع دستگاه ها و سیستم های کنترل تردد با توجه به نیاز سازمان ها
  • افزایش امنیت سازمانی با استفاده از سازمان ها به عنوان ابزار مکمل

سازمان ها برای کنترل تردد افراد به چه تجهیزات کنترل تردد سازمانی نیاز دارند؟

دستگاه تردد یکی از ضروری ترین وسایلی است که از آن برای افزایش و برقراری امنیت در هر سازمانی که نیاز به برقراری امنیت در آن ضروری و مهم تلقی می شود، استفاده می گردد. خوشبختانه امروزه امکان دسترسی و استفاده از همه تجهیزات کنترل تردد سازمانی برای قرار دادن و نصب کردن در سازمان های مختلف وجود دارد. در واقع باید توجه داشته باشید که علاوه بر تجهیزات سخت افزاری و به تجهیزات دیگری نیز نیاز است که باید با توجه به محل نصب سیستم، آن ها را تهیه کنید. از جمله مهم ترین تجهیزات برای کنترل تردد افراد می توان موارد زیر را نام برد:

  • قفل های برقی
  • زبانه های برقی
  • کلیدهای فشاری
  • مبدل ها

انواع گیت های کنترل تردد افراد و کاربرد آن ها

برای آشنایی و تعریف بهتر و دقیق تر می توان گفت که گیت با نام دیگر دروازه نیز شناخته می شود. گیت یا همان دروازه، میله ای یا مانعی است که در ابتدای قسمت ورودی و خروجی مکان های مختلف قرار داده می شود تا از افراد غیر متفرقه جلوگیری شود. در واقع هدف از قرار دادن گیت به منظور افزایش امنیت، جلوگیری از ورود افراد غیر مجاز، چک کردن صحت عبور افراد مجاز و به ویژه شمارش آن ها است. یکی از بهترین ویژگی های گیت های کنترل تردد افراد این است که در انواع مختلفی به منظور استفاده در مکان های مختلف قرار داده می شود. هر کدام از گیت های کنترل تردد بر اساس عملکرد و ویژگی های خاص خود دارای تکنولوژی منحصر به فرد، و هزینه های مختلفی هستند. به طور کلی انواع گیت کنترل ترد به شرح زیر است:

  • گیت کنترل تردد میله ای
  • گیت کنترل تردد شیشه ای یا پروانه ای
  • گیت کنترل تردد باشگاهی
  • گیت کنترل تردد کشویی
  • گیت کنترل تردد اهرمی
  • گیت کنترل تردد سوئینگ

در ادامه مقاله به بررسی کامل تر هر کدام از انواع گیت ها می پردازیم. در هر بخش اگر دچار سوال شدید می توانید از مشاوره های تخصصی مهراذرالکتریک استفاده کنید.

انواع گیت های کنترل تردد افراد و کاربرد آن ها

گیت کنترل تردد میله ای به عنوان تجهیزات کنترل تردد

سپس اهرم گیت چرخیده و فرد می تواند از آن عبور کند. این نوع گیت جز گیت های مکانیکی شناخته می شود و و هزینه خرید و تعمیر آن در مقایسه با انواع دیگر گیت ها به مراتب کم تر است. از این نوع گیت در خوابگاه ها، فروشگاه های زنجیره ای بزرگ، کارخانه ها، دانشگاه، و … کاربرد دارد. به همین دلیل می توان متناسب با ابعاد و بزرگی محل نصب آن را در ابعاد مختلفی ساخت و استفاده کرد. علاوه بر این، از گیت کنترل تردد میله ای می توان در سیستم های مبتنی بر بلیط یا کارت از جمله باشگاه های ورزشی و استادیوم های ورزشی، شهربازی ها، ایستگاه های BRT و … نیز استفاده کرد.

یکی از بهترین ویژگی های این گیت این است که روی بدنه و نمایشگر گیت سنسورهای مختلفی تعبیه شده است که وضعیت عملکرد دستگاه را در همان لحظه نمایش می دهد. به همین دلیل تا حد قابل توجهی از بروز خطا، اشکال، و حتی خطر بسته شدن باله جلوگیری می شود. همچنین در صورتی که بیش از یک نفر از گیت عبور کند، یا در خلاف جهت از آن رد شود، نمایشگر روی گیت آلارم می دهد.

از جمله بهترین مزایای گیت کنترل تردد شیشه ای یا باله ای یا مترویی این است که در ابعاد، اشکال و حتی با استفاده از متریال های مختلف مانند چوب، شیشه، استیل و … می توان آن را ساخت. علاوه بر این، این نوع گیت قابلیت اتصال به (کارت بدون تماس، اثر انگشت و کد و تشخیص چهره) را هم دارد.

گیت کنترل تردد تمام قد (Full-Height Turnstiles)

گیت کنترل تردد نام های دیگری از جمله گیت حفاظتی، امنیتی یا گیت قدی- فولادی دارد. این نوع گیت دارای بدنه و میله هایی تمام قد و با جنس استیل و ضخامت زیاد است. از این نوع گیت برای مکان های پر تردد و شلوغ مانند بانک ها، ورزشگاه ها، مراکز امنیتی مانند خزانه بانک ها، و فرودگاه ها است. در مقابل فشار زیاد و در برابر ازدحام از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. عملکرد این گیت بدین صورت است که پس از ورود یک نفر به داخل گیت، امکان دسترسی و ورود نفر بعدی وجود ندارد. یکی از بهترین مزایای گیت کنترل تردد تمام قد این است که در مقایسه با گیت های دیگر از امنیت بسیار بیشتری برخوردار است. همچنین به دلیل داشتن قابلیت ضد آب و ضد گرد و غبار بودن، می توان از آن در شرایط محیطی مختلف استفاده کرد.

گیت کنترل تردد باشگاهی به عنوان تجهیزات کنترل تردد

منظور از گیت باشگاهی گیت هایی است که می توان آن را در ورزشگاه ها و باشگاه های بزرگ و پر تردد قرار داد. در باشگاه های ورزشی بزرگ و پر تردد روزانه افراد زیادی رفت و آمد می کنند که کنترل کردن رفت و آمد و خروج آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که در این مکان ها از گیت کنترل تردد باشگاهی استفاده کنید دیگر نیازی به استخدام کردن و به کارگیری نیروی انسان زیادی نیست. این گیت به گونه ای طراحی و برنامه ریزی شده که امکان وارد و خارج شدن یک نفر را در یک زمان می دهد. در این گیت سنسورهایی تعبیه شده که هویت ورزشکاران و افرادی که وارد سالن ورزشی یا استخر می شوند را بررسی و تایید می کند. بدین صورت که در صورت مجاز بودن اجازه وارد شدن فرد را به محیط می دهد. در غیر این صورت دستگاه هشدار می دهد تا سایر پرسنل از این موضوع مطلع شوند.

گیت کنترل تردد کشویی

گیت کشویی نوعی از گیت کنترل تردد مترویی و تمام قد است و به دلیل ارتفاع زیادی که دارد، تمامی قسمت ورودی را پوشش می دهد. یکی از بهترین ویژگی های این گیت این است که ارتفاع بلندتر و بدنه بسیار مقاوم تری دارد. بدین صورت که در برابر ضربات و فشارها استحکام و مقاومت زیادی دارد. یکی از ویژگی های دیگر گیت کنترل تردد کشویی این است که سرعت و عملکرد بسیار سریع و منحصر به فردی دارد. به همین دلیل به یک مکانیزم مکانیکی قدرتمند مجهز شده است. از این گیت در مکان های پر تردد مانند متروها، استفاده می شود و می تواند با سرعت زیاد و عملکرد دقیقی کار کند.

گیت کنترل تردد اهرمی

گیت کنترل تردد اهرمی به دلیل عملکرد سریع و قدرتمندی که دارد، تاثیر زیادی در  افزایش نظم و امنیت در ورودی به ادارات و ساختمان های اداری، ساختمان های صنعتی، بانک ها، ارگان های دولتی و بسیاری از امکان ورزشی و تفریحی داشته است. بدین صورت که می توان از آن در این مکان ها به منظور سهولت کار کارکنان برای پذیرش افراد استفاده کرد. یکی از بهترین ویژگی های گیت کنترل تردد اهرمی این است که قابلیت تطابق دادن با، اثر انگشت و تشخیص چهره را نیز دارد. علاوه بر این، از این گیت می توان به صورت تک جهت و یا دوطرفه به منظور مدیریت تردد ها با قابلیت تغییر آنی از طریق شبکه کامپیوتر استفاده نمود.

گیت کنترل تردد سوئینگ به عنوان تجهیزات کنترل تردد سازمانی پیشرفته

دلیل نام گذاری به دلیل چرخشی و شناور بودن عملکرد آن است. نحوه عملکرد این دستگاه بدین صورت است که بعد از احراز هویت توسط اکسس کنترل های مانند بارکد خوان و یا حسگر اثر انگشت رله موجود برای بال های سد کننده راه آزاد شده و شخص می تواند وارد شود. پس از آن بلافاصله مسیر عبور فرد بعدی بسته می شود. یکی از بهترین ویژگی های گیت کنترل تردد سویینگ این است که قابلیت برقراری ارتباط با اعم از دستگاه کنترل تردد کارتی، اثر انگشت و تشخیص چهره را به سازمان های مختلف می دهد.