رادیاتور ژنراتور گاز سوز

رادیاتور ژنراتور گازسوز به عنوان یک سیستم گرمایش مدرن با هدف انتقال گرما و خنک کننده آب ژنراتور گازسوز که به آن رادیاتور دیزلی نیز می گویند طراحی شده است. برای ساخت چنین تجهیزات صنعتی از دو مدار با دمای عملیاتی متفاوت LT و HT استفاده می شود. گاهی اوقات مهندس طراح دو مدار را جدا از یکدیگر قرار می دهد. اما بیشتر اوقات مدارها در داخل رادیاتور خنک می شوند. مکانیسم کار یک ژنراتور گازوئیلی یا گازسوز با هوا خنک می شود. بنابراین، دلتای مورد نیاز باید با توجه به دمای مقصد (یعنی محل قرارگیری دستگاه) محاسبه شود.

وظیفه اصلی این مدل رادیاتور جلوگیری از افزایش دمای غیر استاندارد ژنراتور گازسوز می باشد، یعنی دما بین 70 تا 80 درجه ثابت بماند. به طور خلاصه می توان گفت که موتور دیزل ژنراتور دارای سیستم خنک کننده ای برای جذب گرمای اضافی حاصل از احتراق سوخت و انتقال آن به فضا است تا اجزای داخلی موتور دیزل ذوب یا نسوزند. رادیاتور ژنراتور گاز به این می گویند

طراحی رادیاتور ژنراتور گازی

انواع ژنراتورهای دیزلی یا گازسوز دارای سیستم خنک کننده ای هستند که برای جذب گرما و گرمای اضافی موتور الکتریکی طراحی شده است. محاسبات و طراحی اینگونه وسایل نیازمند دانش فنی بالایی است و لذا باید توسط مهندسین فنی ماهر انجام شود. شرکت تهویه مطبوع دی ایکس آنلاین با بهره گیری از بهترین مهندسین فنی و نرم افزارهای طراحی مدرن اقدام به ساخت و طراحی انواع رادیاتور ژنراتور از جمله مدل های گازسوز می نماید.

در تمامی سیستم های خنک کننده به ویژه در انواع صنعتی از مایع آب برای کاهش دمای موتور استفاده می شود. گاهی اوقات یک محلول اتیلن گلیکول به آب اضافه می شود تا دما را بهتر کاهش دهد و از ورود زباله به مدار رادیاتور جلوگیری کند. به این ترتیب دیزل ژنراتور گازسوز فشار کمتری را تجربه کرد که به بهبود سیستم خنک کننده تجهیزات کمک می کند.

نکته: طراحی رادیاتور دیزلی به گونه ای است که غلظت افزودنی های آب نباید از حد استاندارد بیشتر شود، زیرا با سیم پیچ مسی تداخل می کند و باعث کندی سیستم خنک کننده ژنراتور گازسوز می شود.

تولید کننده انواع رادیاتور ژنراتور گازی

گروه کارخانه تهویه دی ایکس آنلاین تولید کننده رادیاتورهای دیزلی عمودی و افقی می باشد. کولرهای هوا و کولرهای خشک ساخت شرکت DX این روزها از رادیاتورهای گازسوز افقی پر مصرف هستند. تفاوت بین ژنراتور ایستاده و مدل تخت در ظرفیت خنک کننده، تناژ خنک کننده و راندمان است:

  • رادیاتور تخت ژنراتور گازسوز: مدل افقی ظرفیت بالاتری دارد یعنی 400 تا 5000 کیلو وات. رادیاتور ژنراتور تخت در حین ساخت بسته به منطقه مورد نظر می تواند 4 تا 24 تیغه داشته باشد. همچنین طراحی ردیف کویل های مسی آنها می تواند از دو تا هشت ردیف باشد. برای ساخت نوع افقی پارامتر چگالی پره و استفاده از لوله مسی مناسب بسیار مهم است.
  • رادیاتور ایستاده دیزل ژنراتور گازسوز: مدل های عمودی برای تبرید از 300 تا 500 تن با 1 تا 8 فن طراحی شده اند. نوع ایستاده باید به صورت جفت روی شاسی فلزی نصب شود. پروانه محوری چند بال استفاده می شود. لوله های کویل مسی نیز با ابعاد 1.2، 3.8، 5.8 و 3.4 اینچ طراحی شده اند.

قطعات رادیاتور ژنراتور گازسوز

  • پنکه: گاهی اوقات که رادیاتور به صورت برقی حرکت می کند، چند فن روی آن تعبیه می شود. پروانه به صورت مکانیکی توسط میل لنگ موتور با استفاده از قرقره و تسمه به حرکت در می آید. همچنین می تواند با استفاده از موتور الکتریکی حرکت کند.
  • هسته: هسته از یک لوله و یک باله تشکیل شده است که سیستم خنک کننده در داخل آن قرار می گیرد. مایع خنک کننده از طریق لوله ها جریان می یابد و سپس به پره ها منتقل می شود. هوای دمیده شده توسط فن گرما را از ژنراتور خارج می کند.
  • قاب: وظیفه پشتیبانی از هسته رادیاتور گاز سوز را بر عهده دارد. پروانه هوا را از این قسمت عبور می دهد و در حین کار، قاب موتور به لرزه در می آید.
  • مخزن انبساط: اینجا مکانی برای بررسی سطح مایع خنک کننده و پر کردن آن است. فضایی برای انبساط مایع خنک کننده وجود دارد و حسگرهایی مانند سنسور سطح خنک کننده پایین در داخل مخزن انبساط قرار دارند.

تعمیر و نگهداری رادیاتور ژنراتور گاز

برای افزایش راندمان رادیاتور دیزل ژنراتور باید مدارهای آن را بسته به شرایط محیطی چندین بار شستشو داد. در هنگام شستشو رعایت موارد زیر کار را آسان می کند:

  • سطح ضد یخ آب رادیاتور حتی در فصول گرم همیشه باید بررسی شود.
  • وجود فیلتر آب باعث کاهش ناخالصی های موجود در گردش سیالات در سیستم و موتور می شود.
  • ضد یخ دارای خواص ضد خوردگی، ضد زنگ و ضد جوش است که باعث افزایش عمر مفید موتور و رادیاتور می شود.

توجه: قیمت گاز ژنراتور رادیاتور دیزلی بر اساس مدل ورق، آلیاژ سازنده، ضخامت ورق ها و تعداد لوله های استفاده شده برای ساخت آن محاسبه می شود.