دولت از “داراها” دست نکشیده!

دولت مجاز است بقیه سهام شرکت ها را به صورت صندوق سرمایه گذاری در بازار سرمایه بدهد ، اما آخرین صندوق دولت یا اولین پالایشگاه امروز چندان خوب نیست. با این حال ، دولت هنوز می خواهد به ارائه سهام خود در بازار ادامه دهد و باید منتظر پیشنهاد دارا سوم پس از اولین اصلاحات باشد.

طبق تبصره 2 قانون بودجه 2 از 1399 آوای البرز ، پیشنهاد فروش بقیه سهام شرکت ها به روش عادی یا از طریق سرمایه گذاری دقیق (NSE) است. به دنبال این قابلیت قانونی ، در اوایل سال جاری ، وزرا به وزارت دارایی اجازه دادند سهام باقیمانده دولت را در قالب سه صندوق سرمایه گذاری قابل معامله منتقل کند.

در این راستا ، اول از همه ، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله بانک ها و بیمه ها ، از جمله “دارکام” شرکت های بیمه Saderath ، Mellot ، Tejrat ، البرز و امین و سپس صندوق سرمایه گذاری قابل تجارت قابل اصلاح ، از جمله سهام دولت در پالایشگاه ها. اصفهان ، تهران ، بندرعباس و تبریز قول دادند که “اولین تصفیه کننده” در بازار سرمایه باشند.

پیش از این اعلام شده بود که سومین صندوق سرمایه گذاری قابل تجارت شامل صنایع خودرو و فلز (سهام دولت در ایران خودرو ، سایپا ، فولاد مبارکه و صنایع مس ملی) است که به نظر می رسد همان پیشنهادی است که داروسلام ارائه می دهد. سهام دولت باقیمانده در اختیار بانکهای ملت ، تجارت و صادرات ایران است. هیأت وزیران موضوع را تصویب كرد و سقف سرمایه گذاری برای هر شخص حقیقی در صندوق مذكور را 50 میلیون ریال تعیین كرد.

آخرین اخبار حاکی از آن است که دارا III صندوقی را تاسیس کرده است و هنگامی که کار ثبت نام آن به پایان رسید و شرایط بورس اوراق بهادار برای ارائه واحدهای سرمایه گذاری مناسب است ، به هر تیم ملی تا 5 میلیون تومان تعلق می گیرد.

این موضوعات این واقعیت را مطرح می کنند که حتی با مرور روزهای آشفته بازار سرمایه ، شاخص کل سهام در کانال 15 میلیون واحدی مدت زیادی دوام نیاورد. به دلیل شرایط بازار ، سهام پالایشی که اولین صندوق پالایش را تشکیل می دهد بالاتر از این نیست و بر این اساس ، کسانی که اولین صندوق پالایش را خریداری می کنند. تلفات؛ هفته گذشته ، صندوق به زیر قیمت بازگشایی افتاد و قیمت اولین صندوق پالایشگاه از ارزش کل دارایی این نماد فراتر رفت.

تفاوت اصلی بین دارا و اولین به روزرسانی این است که دارا متوسط ​​یک ماه پیش منتشر شد و معاملات آن همزمان با رشد بازار شارپه بود ، بنابراین بیش از 200 درصد رشد داشت. وقتی اولین اصلاحیه با قیمت محدود ارائه شد ، قرارداد با روزهایی که هنوز در مسیر اصلاح و تعادل بود ، مصادف شد.

با توجه به شرایط بی ثبات بازار و سودآوری ETF های قبلی دولت ، آیا بازار هنوز ارزش آن را دارد یا آیا دولت همچنان می خواهد پیشنهاد صندوق فشار فروش را دو برابر کند؟

انتهای پیام