دمنوش لاغری چه تاثیری در کاهش وزن دارد؟

انواع دمنوش های لاغری

معمولا دمنوش های لاغری را بر اساس نوع عملکرد می توان به 3 دسته کلی تقسیم بندی کرد:

  1. دمنوش هایی که اشتها را کاهش می دهند.
  2. دمنوش هایی که مانع جذب چربی و منجر به دفع آنها می شوند.
  3. دمنوش هایی که متابولیسم (سوخت و ساز) بدن را افزایش می دهند.

از نظر تئوری گفته می شود که مواد اولیه موجود در این دمنوش ها قادرند:

  • اشتها را سرکوب کنند
  • مواد سمی بدن را دفع کنند
  • کالری بیشتری را بسوزانند

دمنوش ستین: معمولا در تبلیغات لاغری با دمنوش روی سرعت کاهش وزن تاکید می شود. به یاد داشته باشید به معنی چربی سوزی نیست. در ادامه به این موضوع که این لاغری با دمنوش چقدر واقعیت دارد و به چه علت اتفاق می افتد می پردازیم.

مدارک کمی برای اثبات اثرگذاری دمنوش های لاغری وجود دارد. سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) هیچ نوع چای و دمنوشی را به عنوان کاهش دهنده وزن شناسایی نکرده است.

شاید تنها موادی که از طرف (FDA) برای لاغری با دمنوش شناخته شده اند و گیاه سِنا بوده است. که البته دلیل این کاهش وزن چیز دیگری است.

کافئین به عنوان یک محرک کاهش وزن شناخته می شود اما آنچنان تاثیری ندارد. سنا نیز باعث تحریک شدید روده می شود که می تواند نقش مسهل داشته باشد.

در اکثر تبلیغات دمنوش های لاغری را به سبک زندگی سالم و سلامتی ارتباط می دهند. اما در تایید این ادعا مدارکی مبنی بر اثرگذاری آنها چه در لاغری با دمنوش  و چه در حفظ سلامتی وجود ندارد.

اثرات منفی بر سلامتی

دمنوش بادرنجبویه ستین: چنانچه به دنبال لاغری با دمنوش  هستید، لازم است نکاتی را درباره تاثیر آنها بر سلامتی بدانید.

اگرچه اغلب مواد اولیه این دمنوش ها اثرات ملایمی دارند، اما بعضی از آنها می توانند عوارض جانبی شدیدی را در برخی افراد منجر شوند.

در ادامه به انواع ترکیبات اولیه دمنوش های لاغری با احتمال ایجاد عوارض جانبی می پردازیم.

1) ترکیباتی با ویژگی ملین

بعضی از دمنوش های لاغری حاوی یک ملین طبیعی به نام سِنا هستند. بر اساس گزارش های سازمان غذا و دارو(FDA) نوشیدن دمنوش های لاغری حاوی سنا مشکلاتی را برای مصرف کننده به همراه داشته است.

در این گزارش ها علائم مصرف کنندگان مشابه اختلال مصرف بی رویه داروهای ملین عنوان شده است، مانند:

  • گرفتگی و درد شکم
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • یبوست شدید
  • ضعف روده
  • کاهش سطح پتاسیم که برای بیماران قلبی خطر آفرین است

سنا یک داروی گیاهی ملین است که برای درمان یبوست از آن استفاده می شود. مقدار کم آن برای بسیاری می تواند بی خطر باشد. اما مصرف مداوم آن توصیه نمی شود.

سنا و ملین های دیگر از جمله ترکیبات گیاهی هستند که برای لاغری با دمنوش استفاده می شوند. دلیلش این است که منجر به اسهال می شوند. از دست رفتن آب از طریق اسهال باعث کاهش وزن میشود. در واقع چربی سوزی با دمنوش اتفاق نیافتاده است. آنچه اتفاق افتاده دهیدارته شدن بدن است که با نوشیدن مجدد آب وزن از دست رفته باز می گردد.

البته بدن املاح و الکترولیت نیز از دست می دهد که اگر ادامه دار باشد سلامتی را به خطر می اندازد.

2) ترکیباتی با ویژگی ادرار آور

سازمان غذا و دارو درباره لاغری با دمنوش اخطارهای متعددی داده است. دمنوش های لاغری با ترکیبات ادرادآور مشکلات زیر را به همراه دارند:

  • دهیدراته شدن بدن (از دست رفتن بیش از حد آب بدن)
  • از دست رفتن الکترولیت های بدن و متعاقب آن آریتمی قلبی و مرگ
  • گرفتنگی عضلانی
  • اسهال

۳) ترکیبات با ویژگی افزایش دهنده متابولیسم

بیشتر دمنوش های گیاهی که برای لاغری با دمنوش استفاده می شوند مدعی افزایش متابولیسم بدن هستند. مساله مهمی که در اینجا مطرح می شود مواد افزودنی است که اکثرا توجهی به آنها نمی شود.

به عنوان مثال چای سیاه و چای سبز حاوی پلی‌فنل طبیعی اند که به افزایش متابولیزم و کاهش وزن کمک می کنند.

اما آنچه که در چربی سوزی با دمنوش به کاهش وزن و افزایش متابولیزم منجر می شود چیزی دیگری است. در حقیقت مواد افزودنی غیر از خود چای و دمنوش هستند که متابولیسم را افزایش می دهند. مصرف این مواد می تواند سلامتی افراد را به خطر بیاندازد.

کافئین و عوارض مصرف بیش از حد

یکی از موادی که در لاغری با دمنوش بر آن تاکید می شود کافئین است. اکثر دمنوش های لاغری و دتاکس حاوی مقادیر بالای کافئین هستند. انواع چای و قهوه نیز به خاطر محتوی کافئینی که دارند برای چربی سوزی با دمنوش استفاده می شوند. اما در مصرف کافئین نیز می بایست اندازه را نگاه داشت و از مصرف بیش از حد آن خودداری کرد.

مصرف زیاد و مداوم کافئین می تواند علاوه بر دهیدارته شدن بدن، اسهال و مشکلات گوارشی، منجر به عوارض زیر شود:

  • اضطراب
  • بی قراری
  • تحریک پذیری
  • سردرد
  • نگرانی
  • آشفتگی
  • افزایش ضربان قلب و تنفس

جایگزین بهتر برای لاغری با دمنوش

هدف اصلی تولید کنندگان دمنوش های لاغری، افراد ناامیدی هستند که به دنبال راهی سریع و راحت برای کاهش وزن هستند. برای این افراد چه چیزی می تواند بهتر از لاغری با دمنوش باشد؟

در بیشتر موارد، این دمنوش ها فقط با ایجاد اثر پلاسیبو تغییر ناچیزی در وزن ایجاد می کنند که به سرعت به حالت قبل بر می گردد. پلاسیبو یا همان دارونما با تاثیر روانی، به مصرف کننده تلقین می کند که در حال تغییر است. در حالیکه این تغییرات نتیجه تلقین روانی است، بسیار ناچیز و به سرعت برگشت پذیر است.

در موارد معدودی نیزدمنوش های لاغری مضر و آسیب رسان بوده اند.

البته یک چای گیاهی بدون مواد افزودنی لاغری، می تواند به بهبود برخی فاکتورهای سلامتی در افراد کمک کند.

تمام متخصصان سلامت و تغذیه معتقدند که تنها راه برای کاهش وزن استفاده از رژیم غذایی، ورزش و کاهش کالری دریافتی است. بنابراین به هر راه میانبر دیگری مانند لاغری با دمنوش  باید شک کرد.

انواع چای و تاثیر آنها بر لاغری

گفتیم که دمنوش های لاغری به دلیل برخی مواد افزودنی می توانند برای سلامتی مضر و خطرناک باشند.

نوشیدن چای و دمنوش به تنهایی نمی توانند معجزه کنند و لاغری با دمنوش در واقع ناچیز و ناپایدار است. برای کاهش وزن به یک رژیم غذایی اصولی و فعالیت ورزشی هدفمند نیاز است.

اما یک فنجان چای طبیعی می تواند در کنار این دو فواید خوبی داشته باشد.

1) چای سبز

چای سبز یکی از نوشیدنی های شناخته شده در سراسر جهان است و فواید زیادی به آن نسبت داده می شود. چای سبز را در چربی سوزی با دمنوش نیز موثر می دانند.

در سال 2008، آزمایشی روی 60 فرد دارای اضافه وزن انجام گرفت. به همه این افراد رژیم غذایی برای کاهش وزن داده شد. گروهی از آنها چای سبز مصرف کردند و گروهی دیگر دارونما. نتایج آزمایش نشان داد گروهی که چای سبز مصرف کرده بودند 3.3 کیلوگرم بیشتر از گروه دیگر وزن کم کردند.

دلیل این مساله وجود آنتی اکسیدانی به نام کاتِچیندر چای سبز است. کاتچین باعث افزایش متابولیسم و چربی سوزی می شود. این مساله باعث جایگاه ویژه ای برای چای سبز در چربی سوزی با دمنوش شده است