دلیل تاری دید بعد از عمل ویترکتومی و عوارض آن

علت تاری دید بعد از عمل ویترکتومی چیست؟

ممکن است بیماران بعد از عمل ویترکتومی تاری دید را تجربه کنند. در این مقاله می­خواهیم علت تاری دید بعد از این عمل را بررسی کنیم. در ابتدا بهتر است با عمل ویترکتومی آشنا شویم.

عمل ویترکتومی یک روش جراحی برای درمان اختلالات مربوط به شبکیه و زجاجیه می­باشد. در این عمل، متخصص زجاجیه را بر می­دارد تا به شبکیه دسترسی کامل داشته باشد و سپس محلول دیگری را جایگزین آن می­کند. در این جراحی، چشم پزشک متخصص با استفاده از ابزارهای کوچک، زجاجیه را برش داده و آن را بر می­دارد و به ترمیم شبکیه می­پردازد.

حتما بخوانید:

در عمل ویترکتومی، یک فوق تخصص چشم پزشکیبه درمان مشکلات زجاجیه و شبکیه می­پردازد. زجاجیه ماده­ای ژل مانند است که قسمت میانی چشم را پر می­کند. زجاجیه چشم را شفاف نگه می­دارد تا نور بتواند از ­آن عبور کند و دید واضحی را ایجاد کند. شبکیه لایه­ای از سلول­ها در پشت چشم است. تصویر بر روی شبکیه تشکیل می­شود. اختلالات شبکیه و زجاجیه بینایی را به خطر می­اندازد.

عوارض جانبی بعد از عمل ویترکتومی

عمل ویترکتومی به عنوان یک روش بسیار ایمن و موثر شناخته می­شود گاها ممکن است بیماران عوارض جانبی را بعد از این عمل تجربه کنند. در بیش­تر مردم، این روش عارضه­ای ایجاد نمی­کند. البته سن، شرایط پزشکی و شدت مشکل چشم در ایجاد عوارض پس از عملموثر می­باشد. برخی از عوارض جانبی این روش عبارتند از:

ایجاد عفونت در چشم

خون­ریزی زیاد چشم

افزایش فشار در چشم

ایجاد مشکل در حرکت چشم

بعد از عمل ویترکتومی، ممکن است در چشم خود کمی احساس درد کنید. همچنین تاری دید بعد از عمل ویترکتومی را برای چند روز تجربه خواهید کرد. البته مدت زمان تاری دید در افراد مختلف، متفاوت می­باشد. بعضی افراد ممکن است تا هفته­ها بعد از عمل،تاری دید را در یک و یا هر دو چشم خود داشته باشند. البته می­توان خطرات ناشی از این عمل را با معرفی چشم پزشک خوب به حداقل رساند.

عمل ویترکتومی با وجود مزایایی که دارد، ممکن است عوارض جانبی ناخواسته­ای نیز داشته باشد. یکی از این عوارض، تاری دید می­باشد. دلیل تاری دید بعد ازعمل، ساییدگی قرنیه در طول جراحی می­باشد. اگر بخیه­ها در فاصله بسیار کمی از قرنیه باشند، باعث تاری دید می­شوند. همچنین به دلیل مصرف داروی چشمی و التهاب ناشی از جراحی، ممکن است تاری دید رخ دهد.

معمولا تاری دید بعد از عمل ویترکتومی با تزریق گاز طی چند روز اول برطرف خواهد شد. در بعضی افراد ممکن است تاری دید تا چند هفته ادامه داشته باشد. پس از عملبه تدریج بینایی بهبود می­یابد. گاها ممکن است تا شش ماه زمان لازم باشد تا چشم به بهبودی کامل برسد. همچنین اگر لازم به ایجاد برش بزرگ در شبکیه باشد، روند ترمیم طولانی­تر خواهد بود.

از دیگر دلایل تاری دید بعد ازعمل، استفاده از قطره­های چشمی می­باشد. از این قطره­ها به منظور گشاد شدن چشم­ها در طول جراحی استفاده می­شود. استفاده از این قطره­ها ممکن است باعث تاری دید بعد ازعمل شود. به طور کلی، تاری دید پس از عمل در افراد مسن شایع­تر است.

چه اقداماتی به بهبودی افراد بعد از عمل کمک می­کند؟

در اکثر افراد، تاری دید بعد از عمل ویترکتومی در مدت چند روز برطرف می­شود. اگرچه بهبودی کامل پس از جراحی اغلب هفته­ها یا ماه­ها طول می­کشد. برای رسیدن به بهبودی کامل و جلوگیری از عوارض جانبی، مهم است که به دستورات چشم پزشک متخصص خود عمل کنید. برای تسریع در روند بهبودی و کاهش عوارض جانبی باید به نکات زیر توجه کنید؛

استفاده از داروها و قطره­های چشمی طبق  دستورات پزشک خود

پرهیز از فشار و یا مالش چشم

پرهیز از انجام فعالیت­های سنگین

استفاده از عینک آفتابی

پرهیز از قرارگیری در مکان­های دارای گرد و غبار و ذرات ریز

پرهیز از پرواز و شنا

به طور کلی،تاری دید بعد از عمل ویترکتومی یک اتفاق شایع می­باشد. تاری دید اغلب یک عارضه جانبی کوتاه مدت می­باشد. تاری دید طولانی مدت و یا تغییرات دائمی در بینایی بسیار نادر است. توجه به این نکته بسیار مهم می­باشد که تمام دستورات پزشک خود را پس از عملانجام دهید. رعایت این دستورات باعث می­شود که هرچه سریع­تر به بهبودی کامل برسید و از عوارض جانبی جلوگیری کنید.

ويتركتومي نوعي از جراحي چشمي است كه براي درمان برخي از و زجاجيه به كار مي رود. شبكيه بافت حساس به نور در قسمت عقب كره چشم است. زجاجيه ماده شفاف و ژله اي است كه بخش مياني چشم را پر مي كند. در طي اين جراحي، زجاجيه تخليه شده و معمولا با يك محلول BSS جايگزين مي شود.

 چه زماني نياز به ويتركتومي وجود دارد؟

چشم پزشك ممكن است براي درمان اختلالات زير را به شما توصيه كند:
رتينوپاتي ديابتي: اگر خونريزي و كشيدگي بر روي شبكيه وجود داشته باشد
برخي از موارد
عفونت بخش هاي داخلي كره چشم
جراحت شديد چشم
چروك شدگي ماكولا (ناحيه مركزي شبكيه)
سوراخ ماكولا
به دنبال بروز برخي اختلالات بعد از جراحي كاتاراكت


ويتركتومي چگونه بينايي را بهبود مي بخشد؟

جراحي ويتركتومي اغلب باعث بهبود بينايي يا تثبيت آن مي شود. خون يا باقيمانده هاي ناشي از عفونت يا التهاب كه ممكن است باعث انسداد يا براي تمركز بر روي شبكيه شود، توسط جراحي خارج مي شود.
بافت آسيب ديده اي كه ممكن است باعث جابجايي، چروك خوردگي يا از هم گسيختگي شبكيه شود، با جراحي ويتركتومي خارج مي شود. در صورتي كه شبكيه در محل اصلي خود نباشد، بينايي كاهش مي يابد.
با اين روش، همچنين مي توان جسم خارجي را كه به دنبال ضربه در داخل چشم گير افتاده است، خارج نمود. در صورتي كه اين اجسام خارج نشوند، بينايي در اغلب موارد دچار آسيب مي شود.

 در جراحي ويتركتومي چه اتفاقاتي مي افتد؟

قبل از جراحي

چشم پزشك شما در مورد انتخاب روش ارجح بيهوشي (موضعي يا عمومي) تصميم خواهد گرفت. ممكن است به مدت يك شب در بيمارستان بمانيد. قبل از جراحي، ممكن است براي آگاهي پزشك از خطرات خاص پزشكي نياز به معاينه باليني وجود داشته باشد.

 جراحي ويتركتومي

مدت عمل جراحي بسته به شرايط شما از يك تا چند ساعت متغير است. در برخي شرايط ممكن است چشم پزشك روش هاي ديگري را نيز به صورت همزمان انجام دهد كه شامل ترميم يا خارج كردن عدسي كدر (كاتاراكت) مي باشند.
جراحي در حين مشاهده چشم توسط ميكروسكوپ انجام مي شود. وسايل ظريف جراحي با ايجاد برش كوچك در صلبيه (بخش سفيد رنگ چشم) در داخل چشم قرار مي گيرند.
به منظور دستيابي به بهترين ميزان بينايي ممكن براي شما، چشم پزشك يك يا چند مورد از موارد زير را انجام خواهد داد:

خارج كردن تمام زجاجيه كدر شده

خارج كردن بافت آسيب ديده موجود و تلاش براي برگرداندن شبكيه به محل اصلي خود
خارج كردن جسم خارجي كه ممكن است در چشم باشد.
درمان با براي كاهش احتمال خونريزي در آينده يا ثابت كردن از هم گسيختگي شبكيه
جايگزين كردن گاز يا هوا در چشم براي كمك به باقيماندن شبكيه در محل مناسب (حباب به آهستگي از محل خود ناپديد خواهد شد)
جايگزين كردن روغن سيليكون در چشم كه معمولا نياز به جراحي بعدي دارد.

 بعد از جراحي

احتمال وقوع درد يا ناراحتي بعد از جراحي قابل انتظار است. استفاده از محافظ چشمي براي مدت كوتاهي بعد از عمل توصيه مي شود. چشم پزشك در مورد استفاده از قطره چشمي و زمان از سر گرفتن فعاليت هاي معمول با شما صحبت خواهد كرد.
به توصيه هاي در مورد نحوه قرارگيري سر در وضعيت خاص توجه نماييد، زيرا عدم توجه به اين موضوع مي تواند موجب شكست درمان شود.
تا زمان خروج حباب هاي گاز، پرواز با هواپيما يا مسافرت به ارتفاعات ممنوع است، زيرا افزايش سريع ارتفاع مي تواند منجر به افزايش خطرناك فشار چشم شود.
در مواردي كه از روغن سيليكون استفاده مي شود، لازم است به طور منظم و در فواصل معين بيمار را تحت نظر قرار داد، زيرا ممكن است در طول زمان روغن سيليكون موجب بروز مشكلاتي شود و نياز به خروج روغن در اسرع وقت وجود داشته باشد.

 خطرات و عوارض جراحي ويتركتومي كدامند؟

تمامي جراحي ها داراي خطراتي هستند، اما در جراحي ويتركتومي ميزان عوارض نسبت به مزاياي عمل بسيار كمتر مي باشد.

 بينايي شما به چه ميزان بهبود خواهد يافت؟

قدرت بينايي شما بعد از جراحي به چندين متغير وابسته است، بخصوص در مواردي كه قبل از انجام ويتركتومي بيماري چشمي باعث آسيب دائمي به شبكيه شده باشد. چشم پزشك با توجه به شرايط شما راجع به ميزان احتمال بهبود بينايي توضيح خواهد داد. در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده