دلایل گران شدن دلار از زبان رییس اتاق بازرگانی ایران و چین

آفتاب نیوز:

مجید رضا حریری ، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در مقاله ای برای آوای البرز نوشت: استهلاک پول ملی. در حقیقت ، دلار ارزش آن را ندارد ، اما واقعیت آن استهلاک است.

دلایل افزایش ارزش دلار از رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین است

اصطلاح “استهلاک پول ملی” به واقعیت داستان اشاره دارد. برخی از ارزش دلار راضی هستند. نقدینگی بالا در کشور ، تورم بالای 40 درصد اعلام شده از سوی بانک مرکزی و رشد منفی بیش از 5 درصد اقتصاد حاکی از استهلاک واقعی پول ملی است. در ازای این استهلاک ، هر کالا ، خدمات یا ارز گرانتر می شود ، که طبیعی است.

سال گذشته و در آن زمان دلار حدود 14 ، 15 هزار تومان بود. بانک مرکزی تورم سالانه 41 درصد را در کشور اعلام کرده است و اکنون نرخ دلار از 17 هزار تن فراتر رفته است. براین اساس می توان گفت که حتی قیمت فعلی به اندازه کافی رشد نکرده است ، اما هنوز ارزش پول ملی کاهش یافته است.

قول دولت برای کنترل اوضاع ، از عهده دولت برای کنترل اوضاع است. دولت باید شرایط اجتماعی و سیاسی کشور را تنظیم کند ، اما برای کنترل تورم کافی نیست. یکی از جنبه های مبادله اقتصادی کشور درآمد دولت است. براساس بودجه 99 ، تمام منابع درآمدی دولت ، از فروش نفت گرفته تا مالیات ، نهایتا 50 درصد شناخته می شوند ، بنابراین دولت نمی تواند توانایی کاهش ارزش پول ملی را داشته باشد.

در حال حاضر چشم انداز تورم وجود دارد و کشور با کمبود ارز و منابع واقعی روبرو است که طبیعتاً منجر به کاهش ارزش پول ملی خواهد شد و به تدریج قیمت کالاها و خدمات مختلف افزایش می یابد. با توجه به این شرایط ، مهمترین استراتژی تهیه برنامه ای مناسب برای مقابله با تورم است.