درآمد ۳.۷ میلیارد دلاری از خط اتیلن غرب در افق ۱۴۰۴

درآمد ۳.۷ میلیارد دلاری از خط اتیلن غرب در افق ۱۴۰۴

به گزارش شفاف ، بهزاد محمد امروز در مراسم امضای واگذاری خط اتیلن غربی به شرکت راه اندازی و بهره برداری صنعت نفت (OICO) این توافق را اعلام کرد. بخش خصوصی قبلاً چنین کاری نکرده است: این خط یکی از اقدامات مهمی است که دولت برای توسعه صنایع پتروشیمی در غرب کشور انجام داده است که در دهه 80 آغاز شد. با اجرای خط لوله اتیلن غربی ، اتیلن تولید شده از آزالیا به شمال غربی ایران منتقل شد و بسیاری از شرکتها از انشعابات این خط لوله بهره مند شدند.
وی با بیان اینکه پس از انتقال شرکت های پتروشیمی به بخش خصوصی ، خط اتیلن غربی پس از آغاز فعالیت خود در سال 2012 در مدیریت بخش خصوصی باقی ماند ، افزود: مشکل این است که دولت و تنظیم کننده ها همیشه نگران احداث این خط بوده اند. چرا این خط در دست بخش خصوصی است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه به تلاش مدیران عامل سابق این شرکت برای خرید خط لوله اتیلن غرب اشاره کرد: “با توجه به مقاومت شرکت خصوصی صنعت ، در عمل رابطه بین امور مالی و قرارداد بین صنایع ملی” شرکت پتروشیمی این شرکت سالهاست در دست بخش خصوصی است.
محمد گفت که از سال 1397 به بعد ، شرکت ملی صنایع پتروشیمی اقدامات مناسبی را برای احیای این حق انجام داده بود و در اوایل سال 1399 ، خط دولت از شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان مالک اصلی منتقل شد.
وی با بیان اینکه بلافاصله پس از انتقال ، حفاظت از خط توسط بخش خصوصی انجام شد ، مراحل مناقصه آغاز شد و پیمانکار خط در آگوست امسال انتخاب شد: “پس از تقریباً یک سال ، دهه ها طول کشید تا ملی پتروشیمی آن را واژگون کند.

تا به امروز ، 11 میلیون تن اتیلن تزریق شده است

معاون وزیر نفت در تشریح ویژگی های خط لوله اتیلن غربی خاطرنشان کرد: این زیرمجموعه از 11 استان عبور می کند که طول اصلی خط 1660 کیلومتر و طول زیر شاخه ها 550 کیلومتر است. طول کل 600 کیلومتر با طول کل 2800 کیلومتر از این ویژگی است.
خط اتیلن غربی شامل هشت ایستگاه افزایش فشار است که پنج ایستگاه فعال و 6 ایستگاه در حال ساخت است. خط سالانه 2.1 میلیون تن است که 11 میلیون تن آن قبلاً به زیرمجموعه های اتیلن توزیع شده است.

وی ارزش محصولات تحت خط لوله اتیلن غربی را 2 میلیارد دلار برآورد کرد و این خط مستقیم 15000 نفر را مشغول به کار کرد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار داشت که در افق 1404 ، 13 مجتمع پتروشیمی متصل به این خط به 21 مجتمع افزایش می یابد. 3.7 میلیارد دلار از طریق اتیلن ایجاد می کنیم و اشتغال مستقیم به 17000 نفر می رسد.
محمدی با اشاره به هشت پروژه موجود زیر این خط که در سالهای آینده به بهره برداری می رسد و به خط لوله اتیلن غربی متصل می شود ، خاطرنشان کرد: این خط برای وزارت نفت و کشور بسیار هدایت کننده و مهم است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر خط لوله و پلی اتیلن از طریق این خط تولید می شود ، افزود: با گسترش زنجیره ارزش که یکی از استراتژی های اصلی این شرکت است ، به پلی اتیلن ، اتیلن اکسید ، اتانولامین ها و اتوکسیلات ها دست خواهیم یافت. صنعت.”
معاون وزیر نفت گفت: در برنامه راهبردی شرکت ملی صنایع پتروشیمی که هدف آن توسعه زنجیره ارزش است ، 6 زنجیره پیشران در حال بررسی است که یکی از آنها اتیلن است و امیدواریم در این مسیر به این هدف برسیم.