درآمد یک سئوکار چقدر است؟

دوستان عزیز این مقاله 2 بخش دارد. بخش اول آن در مورد درآمد سئوکار و متخصص سئو است و بخش دوم در مورد اینکه اصلا سئوکار کیست، چه تخصصی هایی باید داشته و… اگر در مورد سئو دانش کافی ندارید و به دنبال آموزش سئو هستید، بهتر است ابتدا بخش دوم مقاله را بخوانید اما اگر صرفا به دنبال این هستید که ببینید درآمد کارشناس سئو در ایران و خارج ایران چقدر است، از همین جا شروع کنید.

درآمد کارشناس سئو چقدر است؟

بعد از گذراندن دوره سئو حالا نوبت کسب درآمد از سئو است. برای بررسی میزان درآمد سئوکار یا متخصص سئو باید در ابتدا متخصصین سئو را به سه دسته تقسیم کنیم:

  1. کارشناسان سئو که خودشان یک شرکت یا تیم دارند
  2. کارشناسان سئو که به صورت آزاد کار یا فریلنسر کار میکنند
  3. کارشناسان سئو که قصد استخدام در یک شرکت یا تیم را دارند

1_ درآمد کارشناس سئو برای استخدام در شرکت ها

برای بررسی میزان درامد سئوکار که قصد استخدام در شرکتی را دارد، به جای تئوری پردازی اجازه دهید با هم چند نمونه درخواست استخدام سئوکار را بررسی کنیم.

توجه داشته باشید مبالغ گفته شده مربوط به خردادماه سال 1400 بوده و برای ماه های ابتدایی استخدام است. (به این معنی که معمولا در شرکت ها بعد از مدتی حقوق افزایش می یابد.

آمار پایین مربوط به آگهی های استخدامی سایت جابینجاست:

  • تکین مال: استخدام متخصص سئو
  • درامد سئو از 7,000,000 تومان
  • : استخدام مدیر سئو
  • درآمد ماهانه از 10000000 تومان
  • : استخدام متخصص سئو
  • درآمد ماهانه از 10,00,000 تومان

علاوه بر اینها، مجموعه هایی مثل میهن بلاکچین، ایران سایت و کلینیک تهرانی هم در سایت جابینجا آگهی های استخدامی منتشر و اقدام به استخدام سئوکار با درآمد ماهانه بین 7 تا 8 میلیون تومان کرده اند. البته دقت کنید، همین حالا در سایت های استخدامی مثل جابینجا یا ایران استخدام، آگهی هایی هستند که اقدام به استخدام سئوکار با درآمد بین 4 تا 5 تومان کرده اند. بنابراین الزاما هم درآمد سئوکار در شرکت ها 7 میلیون به بالا نیست. مثلا تصویرهای پایین را مشاهده کنید:

برای استخدام سئو به سراغ کدام سایت های استخدامی برویم؟

چند دقیقه به من اجازه بدهید، میخواهم در ادامه چند تا آگهی خنده دار استخدام سئو کار نشان تان بدهم! اولی:

فکرش را بکنید، یک سئوکار با تخصص هایی مثل تولید محتوا، طراحی سایت، امنیت و… صرفا با حقوق 1 الی 2 میلیون تومان فعالیت کند! حالا آگهی بعدی:

سئوکار با 3 سال سابقه و الزاما توانایی رساندن سایت به رتبه 1 گوگل، با حقوق 2 الی 3 میلیون تومان!!! حالا آگهی بعدی:

عملا نام این یکی را نمیشود آگهی استخدام سئو گذاشت، چون قشنگ معلوم است شرکت مورد نظر به دنبال یک آچار فرانسه کم خرج میگردد.

اما چرا این آگهی را نشان تان میدهم؟ میخواهم چند نکته مهم را بگویم:

اول از همه اینکه بدانید سئو و بهینه سازی سایت مثل خرید بک لینک و… از جمله مهارت هایی است که مثل طراحی سایت و تولید محتوا و… هنوز کارفرمایان نسبت به اهمیت آن آگاه نیستند.  دقیقا همانطور که خیلی از کارفرماها به سراغ طراحان سایت رفته و میخواهند برای شان با 500 هزار تومان سایت بسازند، به سراغ سئوکارها هم می آیند و از آنها میخواهند با ماهی 2/3 تومان سایتشان را به صفحه اول گوگل ببرند. بنابراین این حقوق های بسیار پایینی که در سایت هایی مثل دیوار و شیپور ثبت شده اند را به عنوان معیار درآمد سئوکار در سال 1400 نبینید، بلکه آنها را پای دانش پایین کارفرماهایی بگذارید که به تازگی وارد دنیای وب شده اند.

دوم اینکه اصولا کارفرماهایی که در این حوزه تازه کار هستند، به سراغ سایت های تخصصی استخدامی مثل ، ایران استخدام و… نمیروند و یک راست آگهی شان را در سایت دیوار و شیپور ثبت میکنند. بنابراین اگر متخصص سئو هستید و دانش کافی دارید، برای استخدام شدن به سراغ سایت های تخصصی استخدامی بروید نه دیوار و شیپور.

و نکته آخر: این شما هستید که درآمد یک سئوکار را تعیین میکنید! یعنی چه؟ ببینید، همین حالا افرادی را میشناسم که از دانشجویان دوره مگاسئو هستند و دانش شان در یک سطح است، اما یکی در یک شرکت با حقوق بسیار پایین کار میکند و دیگری به شکل دورکاری با چند شرکت همکاری دارد و درآمدش بالای 10 میلیون تومان است. بنابراین بدانید تا زمانی که خودتان، خودتان را دست کم میگیرید، انتظاری از کارفرما و دیگر افراد نیست.

خب، اجازه بدهید از بحث درآمد و حقوق یک سئوکار در شرکت ها بیرون آمده و به سراغ درآمد سئوکارهای فریلنسر برویم.

2_ حقوق سئوکار فریلنسر (آزاد کار)

یک متخصص سئو که به صورت فریلنسر یا آزاد کار فعالیت میکند درآمد متفاوتی در ماه داشته و درآمد آن به میزان و نوع پروژه هایی که در ماه میگیرد بستگی دارد.

با توجه به اینکه خود من قبلا به عنوان یک سئوکار فریلنسر فعالیت میکردم و امروز هم خیلی از دانشجویانم فریلنسر هستند، میتوانم بگویم درآمد سئوکار فریلنسر از 2 میلیون تومان تا 15 میلیون تومان است! 

اگر اعتماد به نفس کافی نداشته باشید، یک پروژه کوچک میگیرید و نهایتا ماهی 2 میلیون درآمد خواهید داشت. اما اگر به اندازه کافی در بازار زرنگ باشید، زمان کافی صرف کرده و اعتماد به نفس هم داشته باشید، میتوانید روی درآمدهای دو رقمی حساب کنید.

درآمد متخصص سئو در خارج از ایران

طبق تحقیقات سایت درآمد سالیانه یک سئوکار در آمریکا حدود 54،000 دلار است.

یعنی درآمد بیش از 4000 دلار در ماه. البته دقت کنید که هزینه های زندگی در آمریکا هم بسیار بیشتر از زندگی در ایران است.

زنگ تفریح

پیشنهاد میکنیم ویدیو زیر که با موضوع روش کسب درآمد از سئو از آموزش نکات عملی کسب درآمد با سئو هست رو ببینید.

3_ درآمد کارشناس سئو صاحب شرکت

خب، بالاخره به سراغ درآمد سئوکارهایی برویم که اقدام به راه اندازی شرکت، استخدام دیگر نیروها و گرفتن پروژه های سئو کرده اند. دقیقا کاری که من در فرین آکادمی کرده ام.

ببینید، این موضوع که درآمد چنین سئوکارهایی چقدر است هم دقیقه به اعتماد به نفس، انصاف، نرخ هزینه هایی که دریافت میکنند و… برمیگردد.

اما به طور خلاصه و طبق تجربه، حتی اگر شرکت شما صرفا خدمات سئو سایت را ارائه کند، درآمدتان در نهایت کمتر از 10 میلیون تومان نخواهد بود. حالا اگر مثل ما خدماتی مثل آموزش، طراحی سایت، تبلیغات گوگل، فروش بک لینک و… را هم اضافه کنید که خب قطعا باید منتظر پول های بسیار بیشتری باشید.

به عنوان یک سئوکار مبتدی، از کجا شروع کنم؟!

تا اینجا به طور کامل با درآمد سئوکارها آشنا شدیم. اما اجازه بدهید یک نکته مهم را هم بگویم: اگر به تازگی وارد دنیای سئو شده اید، تخصص کافی ندارید و هنوز به نظر خودتان نیازمند این هستید که موضوعات مختلف مرتبط را یاد بگیرید، بهتر است فعلا به دنبال درآمدهای زیادی از سئو نباشید.

مسیری که در این شرایط من به شما پیشنهاد میکنم، این است که به سراغ یک شرکت رفته و به عنوان کارآموز سئو در آن چند ماهی فعالیت کنید. یا اینکه اگر تخصص تان بیشتر از چیزی است که بخواهید به شکل کارآموزی فعالیت کنید، برای بالا رفتن اعتماد به نفس و ساخت نمونه کار، به سراغ یکی از همین شرکت هایی بروید که سئوکار خیلی متخصصی نیاز ندارند و با آنها در حد چند ماه همکاری کنید.

البته دقت کنید، استخدام در شرکت هایی که مدیران آنها دانش کافی در مورد سئو ندارند و تصور میکنند شما باید سریعا سایت شان را به صفحه اول برسانید، کاملا کار اشتباه است.

علاوه بر همه اینها، اگر هیچ کدام از این گزینه ها را دوست نداشتید، یک پیشنهاد دیگر برای تان دارم. این پیشنهادی است که به دانشجویان دوره مگاسئو میکنم:

یک سایت وردپرسی برای خودتان بسازید، آن را روی چندین کلمه نه چندان سخت و نه خیلی آسان سئو کنید. به این ترتیب هم اعتماد به نفس تان بالا میرود و هم نمونه کاری خواهید داشت که بتوانید به کمکش در آینده پروژه های سئو گرفته یا در شرکت های بزرگ استخدام شوید.

خب، دیگر از مبحث درآمد سئو خارج شویم و به سراغ اطلاعات عمومی برویم. در ادامه مقاله همانطور که آن ابتدا هم گفتم، میخواهم کمی در مورد خود سئوکارها، تخصص های لازم آنها و… صحبت کنم. با من همراه باشید.

سئوکار کیست؟

سئو کار حرفه ای یا متخصص سئو، فردی است که به تمام اصول SEO و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو تسلط دارد. یک کارشناس حرفه ای سئو میتواند رتبه انواع سایت ها را با انجام کارهای لازم در نتایج جستجو گوگل افزایش دهد.

یعنی اگر تا امروز با جستجو عبارت “X” سایت شما در صفحه دوم نتایج سرچ گوگل رتبه 5 بوده، با کارهایی که یک متخصص سئو برای شما انجام میدهد، سایت شما با جستجو عبارت “X” در رتبه بالاتری خواهد بود.

اصولا تمامی کارهای یک سئوکار در 3 دسته فعالیت تقسیم میشوند:

  • سئو داخلی سایت،
  • سئو خارجی سایت،
  • سئو تکنیکال.

یک سوال مهم دیگر:

سئو چقدر زمان میبرد؟

زمان سئو کردن بستگی به کلمه شما، سایت شما، رقبا و همچنین تخصص فرد سئوکار دارد و نمیتوان یک نسخه برای همه سایت های پیچید. مثلا سئو کردن یک سایت در کلمه خرید موبایل بسیار زمانبرتر است از سئو یک سایت در کلماتی مثل خرید موکت است.

درخواست پروژه سئو

آژانس فرین با داشتن تجربه طولانی در زمینه سئو سایت های فارسی و انگلیسی به کمک تیم خبره خود بهترین استراتژی را برای ارتقا کسب و کار شما ارائه می دهد.

اگر شما هم جز کسب و کارهایی هستید که میزان فروش شما کاهش یافته و یا افزایش نمی یابد. با پر کردن فرم رو به رو از ما مشاوره بگیرید.

چگونه یک متخصص سئو را از یک فرد مدعی تشخیص دهیم؟

یک معضل واقعی این است که بفهمیم آیا فردی که خود را کارشناس سئو مینامد، واقعا در این حوزه تخصص دارد یا صرفا ادعا میکند؟ برای شناسایی یک متخصص از مدعی در بازار کار سئو ایران یکی از بهترین موضوعاتی که میتوانیم بررسی کنیم ، فرد است.

یک نفر حتی اگر به تمام بخش های سئو واقعا مسلط هم باشد، بدون داشتن نمیتواند ادعای متخصص بودن کند. برای متخصص سئو بودن فرد باید تجربه انجام چندین پروژه را داشته تا برای شرایط مختلف آماده باشد. به همین دلیل درخواست نمونه کار با جزئیات بسیار مسئله مهمی است.

منظور از نمونه کار با جزئیات چیست؟

یادم هست یک در زمان گسترش تیم فرین و استخدام سئوکار، رزومه های زیادی دریافت کردیم که در آنها به انجام پروژه سئو فلان آژانس هواپیمایی یا فلان فروشگاه بزرگ اینترنتی اشاره شده بود. اما در عمل افراد صرفا جزئی از یک تیم سئو بودند و بعضا کار کوچکی را هم به عهده داشتند.

منظور از جزئیات در نمونه کار این است که فرد بتواند کاملا در مورد جزئیات پروژه اطلاعات دهد، در مورد پلن انجام پروژه سئو اطلاعات داشته باشد، از استراتژی بک لینک صحبت کند و… . در این صورت متخصص سئو مورد نظر، فرد مناسبی برای انجام پروژه سایت محسوب میشود.

دوست دارید ما کار سئو سایت شما را انجام بدیم ؟ 

یک متخصص سئو باید چه تخصص هایی داشته باشد؟

خب در مورد حقوق سئوکار صحبت کردیم اما یک متخصص سئو باید چه مهارت هایی داشته باشد؟

اینکه در آگهی های استخدام از افراد خواسته میشود تا یک همه چیز دان باشند ، یک درخواست غیرمنطقی است و معمولا هم افرادی به این سبک آگهی ها جواب میدهند که از هر چیز فقط در حد یک مطالعه اطلاعات دارند.

اما یک متخصص سئو به طور معمول چه علومی را میداند و چه مهارت هایی باید داشته باشد:

چگونه سئو کار شویم؟

برای تبدیل شدن به یک سئو کار یا متخصص سئو حرفه ای، چندین راه وجود دارد که باید در یک مطلب جداگانه مفصلا در مورد این مبحث صحبت کنیم.

در اینجا به صورت خلاصه این راه ها را با هم بررسی میکنیم:

  1. یادگیری به صورت تجربی و با سعی و خطا
  2. استفاده از مطالب رایگان فارسی و انگلیسی
  3. شرکت در دوره های حرفه ای سئو
  4. شرکت در دوره کارآموزی

حالت اول بیشتر برای افرادی که سن پایینی دارند توصیه میشود. چرا که این راه زمان زیادی برده و برای حرفه ای شدن به سال ها وقت نیاز دارید.

به عنوان کسی که از در ابتدا از روش دوم یعنی استفاده از مطالب رایگان در اینترنت استفاده میکرد به شما این تجربه را منتقل کنم که این مسیر 3 مشکل دارد:

  1. آموزش های رایگان در اینترنت پراکنده بوده و سرعت یادگیری را کاهش میدهند.
  2. بعضی از نکات حرفه ای و خاص در آموزش های رایگان به این راحتی ها پیدا نمیشود. (حداقل من در چند سال پیدا نکردم.)
  3. بخش مهمی از آموزش، پشتیبانی آن است که در آموزش های رایگان عملا یا وجود ندارد یا قابل مقایسه با پشتیبانی دوره ها نیست.

به هر حال اگر قصد هزینه کردن برای یادگیری را ندارید، از آموزش های رایگان حتما استفاده کنید و فقط با سعی و خطا جلو نروید.

راستی برای آموزش های رایگان پیشنهاد میکنم ب که شامل آموزش های سئو و دیجیتال مارکتینگ میشود را دنبال کنید .

اما حالت سوم: اگر قصد شرکت در دوره های سئو را دارید حتما این مطلب را بخوانید:

همچنین میتوانید با شرکت در دوره مگاسئو فرین آکادمی خودتان را در قامت یک سئوکار حرفه ای ببینید.

در مورد شرکت در دوره های کارآموزی هم یک پیشنهاد دارم: به سراغ شرکت های معتبری بروید که واقعا خودشان دانش کافی دارند و البته قرار است به شما هم این دانش را منتقل کنند، نه اینکه صرفا از شما مجانی کار بکشند. پیشنهاد میکنم درباره تکنیک کیورد استافینگ بخوانید.

برخی از سوالات رایج

در ادامه به طور خلاصه به سوالات رایج در مورد سئو و درآمد سئو پاسخ میدهم. اگر سوال تان در این بخش نیست، در بخش نظرات منتظر شما هستم تا سوالتان را جواب بدهم.

یادگیری طراحی وب برای کارشناس سئو ضروری است؟

خیر. متخصص سئو ضرورتی برای یادگیری طراحی وب ندارد و هر کدام از این حوزه‌ها ویژگی ها و تفاوت های خود را دارند اما یادگیری آن می‌تواند مزیت باشد. به همین دلیل در دوره مگاسئو، 40 ساعت مکمل هدیه آموزش طراحی سایت در اختیار کاربران قرار میگیرد.

یک متخصص سئو باید چه تخصص هایی داشته باشد؟

  • تسلط کامل بر محتوای سئو شده
  • برنامه ریزی و ارائه پلن سئو
  • تولید محتوای مخصوص سئو برای شرایط خاص
  • رفع ایرادات سئو داخلی
  • تسلط بر ابزار سرچ کنسول گوگل
  • تسلط بر ابزار گوگل آنالیتیکس
  • انجام کامل سئو خارجی از جمله لینک بیلدینگ ایمن، افزایش سوشیال سیگنال و …
  • تسلط بر اصول افزایش سرعت
  • ترجیحا تسلط بر ”اصول” CMS مورد استفاده شما
  • تسلط کامل بر تحقیقات کلمات کلیدی

چگونه سئو کار شویم؟

  • به صورت تجربی و با سعی و خطا
  • استفاده از مطالب رایگان فارسی و انگلیسی
  • شرکت در دوره های حرفه ای سئو
  • شرکت در دوره های کارآموزی

کلام آخر

در این مقاله سعی کردم به جامع ترین شکل ممکن، اطلاعاتی در مورد حقوق سئوکار در ایران و همینطور بازارکار سئو به شما بدهم. در نهایت اگر سوال و نظری دارید، آن را در بخش نظرات مطرح کنید تا خودم پاسخ بدهم. پیشنهاد می کنیم مقاله  را هم بخوانید.