دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها انجمن‌های علمی را حمایت کنند

گروه استانی خبرگزاری آنا; انجمن علمی دانشجویان، دانشجویانی فعال، با انگیزه و با پتانسیل بالا هستند که دانشجویان علاقه مند به فعالیت های پژوهشی و علمی را گرد هم می آورند.

اکثر این قابلیت ها در حال حاضر در دست اجراست و اگر دانشگاه ها بستر مناسبی برای فعالیت انجمن ها فراهم کنند. تحقق این توانایی ها دور از دسترس نیست. لذا دانشگاه می بایست به منظور ارتقاء آگاهی علمی، توانمندسازی و انگیزش دانشجویان اقدام به فعال سازی و حمایت از انجمن های علمی دانشجویی نماید.


بیشتر بخوانید:

خروجی مفید انجمن های علمی با تشکیل استارت آپ ها

آموزش دانشجویانی که بتوانند مشکلات مهندسی در زمینه کارآفرینی را حل کنند

2 راه های تقویت جوامع علمی چیست؟

ترویج علم، دانش و سواد دانش آموزان در جوامع علمی


خبرنگار خبرگزاری آنا در شماره 56 پروندهتوسعه دانش جدید با انجمن های علمیക്കുറിച്ച് درباره ماموریت ها، اهداف، برنامه ها، دستور کارها و دستاوردهای انجمن علمی دانشجویی مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی علم و تحقیق در کنار هم قرار می گیرند وی با مهدی نورصد دبیر این انجمن گفت و گو کرد که مشروح آن را می خوانید.

آنا: لطفاً انجمن علمی مهندسی مکانیک واحد علوم تحقیقات، نحوه تشکیل، نوع و حیطه کاری آن (حوزه های کاری) را ارائه فرمایید.

نورساد: انجمن علمی مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی و واحد علوم و تحقیقات تهران در شهریور 1388 با انتخاب شش عضو فعلی انجمن شامل یک رئیس، چهار عضو هیئت مدیره و یک عضو علی البدل تشکیل شد.

ابتدا اسامی 12 دانشجو انتخاب و پس از پیگیری و نامه های اداری، دانشجویان این رشته انتخاب و در نهایت 6 نفر از اعضای موجود انتخاب شدند.

انجمن علمی انجمن‌های علمی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در رشته‌های مختلف تحصیلی از جمله برگزاری دوره‌های صنعتی و نرم‌افزاری، برگزاری همایش‌ها و وبینارهای متعدد در شاخه‌های مختلف مکانیک، برگزاری اردوها و بازدیدهای علمی گسترده از شرکت‌ها. صنایع، تشکیل یک تیم قوی او دانشجوی فعالیت های علمی پژوهشی است.

فقط برای پیشرفت جامعه علمی نیست که یک برنامه و اقدام بر این اساس پیشرفت می کند. این شامل پیشرفت دانشگاه و دانشجویان می شود.

آنا: جایگاه و مسئولیت انجمن های علمی در دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

نورساد: بر اساس قوانین جاری، انجمن‌های دانشگاهی یک دانشگاه به دلیل ارتباط گسترده با دانشگاه و صنعت، مسئولیت مشاغل تثبیت شده را بر عهده دارند که طبق قوانین باید به اهداف مورد نظر دست یابند. البته باید توجه داشت که جایگاه انجمن های علمی بسیار حائز اهمیت است و در صورت تحقق اهداف و مقررات موجود، هر انجمنی می تواند مطابق برنامه ها و سیاست های خود عمل کند و بتواند آن را اجرا کند.

تشکیل تیم های علمی-پژوهشی قوی

آنا: نقش انجمن های علمی به عنوان هسته های منحصر به فرد در پیشرفت علمی و توسعه علم و دانش به ویژه علوم جدید چیست؟

نورساد: انجمن های علمی در پیشرفت علمی و توسعه علم و دانش جدید در دانشگاه بسیار مؤثر هستند. این به این دلیل است که آنها در این زمینه بسیار موفق و کاربردی هستند زیرا ارتباطات گسترده ای با دانشگاه ها، صنعت و غیره و دانشجویان قوی دارند. انجمن ها با برگزاری دوره های متعدد، کنفرانس ها، وبینارها و … و یا با تشکیل تیم های علمی-پژوهشی قوی در این زمینه بسیار موثر هستند.

آنا: حمایت تشکل های علمی دانشجویی را چگونه ارزیابی می کنید و چه مسائل و چالش هایی در مسیر شغلی شما وجود دارد؟

نورساد: در شکل گیری انجمن علمی مهندسی مکانیک به دلیل مشکلاتی چالش ها و مشکلاتی وجود داشت که البته اهداف علمی بالایی داریم. اما با توجه به سیاست های دانشکده و دانشگاه، حمایت ها از تشکیل این انجمن بسیار ضعیف بود و دوره تشکیل انجمن بسیار طولانی بود و حتی پس از تشکیل نیز هیچ حمایتی از سوی دانشکده صورت نگرفت. دانشگاه؛ بنابراین مهم ترین و مهم ترین کار، حمایت دانشگاه و هیئت علمی از دانشجویان فعال و قوی برای تشکیل انجمن علمی و انجام فعالیت های مختلف در راستای اهداف آن است. یک انجمن برای جذابیت باید در پیشبرد اهداف خود بسیار فعال باشد.

آنا: جوامع علمی چگونه خود را برای موفقیت در پیشرفت علم توانمند می کنند؟

نورساد: انجمن های علمی ترویج علم علاوه بر حمایت دانشگاه باید با فعالیت های مختلف دانشجو جذب کنند. در حال حاضر این روش برای دانشجویان جهت معرفی اعضا و اهداف خود و یا تبلیغ از طریق فعالیت های گسترده در زمینه پژوهشی و برگزاری وبینارها یا کنفرانس ها در نظر گرفته شده است. داشتن برنامه و عمل بر اساس آن مهم است. زیرا نه تنها پیشرفت انجمن بلکه پیشرفت دانشگاه و دانشجویان را نیز شامل می شود.

دانشگاه ها و کالج ها از جوامع علمی حمایت می کنند

آنا: کار کارکنان دانشگاه با انجمن مهندسی مکانیک چگونه بود؟

نورساد: انجمن علمی مهندسی مکانیک با هدف اجرای اهداف خود مطابق با قوانین جاری است و هیچ گونه وابستگی به باشگاه پژوهشگران جوان ندارد. نخبهارتباط با دانشکده مربوطه داشت که به پیشبرد اهداف انجمن کمک کرد. البته از شهرام ایدامادی مدیر گروه، محمد اهرابی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشکده و رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد علوم و تحقیقات تشکر می کنم. ارائه پیشرفت و حمایت فوری از انجمن. از این رو انجمن علمی مهندسی مکانیک با حمایت، نظر و پیشنهاد این افراد موفق به دستیابی به اهداف خاصی شده است.

اهداف و برنامه های انجمن مهندسی مکانیک را توضیح دهید

آنا: اگر فعالیت ها، موفقیت ها و دستاوردهای اجتماعی، علمی و فرهنگی دارید، توضیح دهید.

نورساد: انجمن علمی مهندسی مکانیک تاکنون کنفرانسی برگزار کرده و موفق به دعوت از اعضای هیات علمی، مدیران و مهندسین صنایع از جمله شرکت سایپا جهت ارتباط با دانشجویان جدیدالورود جهت ثبت نام و پیشنهاد انتخاب واحد و برگزاری هلدینگ های کوتاه مدت شده است. . دوره های نرم افزاری برای پروژه های دانشجویی؛ اما با توجه به بحران کرونا و ویروس کووید 19، شرایط دستیابی به برخی از اهداف سخت‌تر در نهایت منجر به کسب وبینارهای علمی در زمینه‌های مختلف و دوره‌های آنلاین از جمله هیدرولیک و پنوماتیک با سرپرست گروه شد. .


بیشتر بخوانید:

17 استراتژی برای تکامل و پیشرفت انجمن های علمی

بوروکراسی و قوانین سخت گریبان جوامع علمی را گرفته است

باید بودجه کافی و بدون وقفه در اختیار انجمن های علمی قرار گیرد

تامین بودجه ثابت برای انجمن های علمی فعال


ما اهداف متعددی در نظر داریم، از جمله برگزاری اردو و بازدید از شرکت های صنعتی مانند سایپا و ایران خودرو که به دلیل محدودیت های کرونری شکل و رویه خود را تغییر داده اند. البته لازم به ذکر است که انجمن علمی مهندسی مکانیک این فضا را با همکاری سایر دانشگاه ها از جمله دانشگاه شریف و خواجه نظیر در تعدادی از زمینه ها ایجاد کرده است که منجر به ایجاد فرصت های شغلی برای ورود دانشجویان به صنعت و گذراندن آن می شود. دوره های کارآموزی با همکاری اداره پارک علم و فناوری دانشگاه شریف با رایزنی ها و جلسات متعدد به نتایج بسیار خوبی در زمینه تحقیقات علمی و همکاری دست یافته ایم.

با همکاری مدیر گروه مهندسی مکانیک گروهی از دانشجویان فعال و مثبت اندیش تشکیل شده است. اینستاگرام انجمن قابل مشاهده است.

آنا: بعد حرف آخر…

نورساد: امیدوارم با فعالیت ها و دستاوردهای جامعه علمی، سطح علمی کشور بالا رود. بسیاری از انجمن های علمی هستند که هنوز راه اندازی نشده، راه اندازی نشده اند و یا غیرفعال هستند و باید به آن ها رسیدگی شود و همچنین انجمن ها از طریق دانشگاه. دانشکده از خود حمایت کنید؛ زیرا دارایی های مهم و ارزشمندی هستند.

انتهای پیام/4103/4062/