خوراکی هایی که در بوفه مدارس جایگاهی ندارند

خوراکی‌هایی که در بوفه مدارس جایگاهی ندارند
آفتاب نیوز :

فخرالدین اسدی در خصوص تغذیه های مجاز و غیرمجاز مدارس اظهار کرد: همه ساله وزارت آموزش و پرورش بخشنامه ای در خصوص نحوه فعالیت پایگاه تغیه سالم و نحوه توزیع اقلام سالم و بهداشتی به استان ها ابلاغ می کند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان افزود: طی دستورالعمل صادر شده مدیران مدارس موظفند برای داشتن پایگاه تغذیه ای سالم فعالیت و توزیع مواد خوراکی درخواست مجوز دهند و کارشناسان سلامت اداره کل به همراه کارشناسان بهداشت محیط و تغذیه مراکز بهداشتی درمانی برای بررسی شرایط دارا بودن بوفه از مدارس بازدید به عمل آورده و در نهایت مجوز یک ساله تاسیس و فعالیت بوفه صادر می شود.

وی با بیان اینکه بوفه مدارس طبق دستورالعمل تغذیه سالم مواد مجاز و غیرمجاز شروع به کار می کند تصریح کرد: خوراکی های مجاز و مواد غذایی قابل عرضه به دانش آموزان در پنج گروه خشکبار شامل خرما انواع دانه های بدون نمک گروه دوم شیر و فرآورده های آن نوشیدنی ها شامل دوغ کم نمک بدون گاز و آب معدنی میوه ها بسکویت بدون کرم و کیک و کلوچه تقسیم می شود.

اسدی ادامه داد: خشکبار و انواع مغزها و دانه های بدون نمک و بسته بندی شده دارای مجوز بهداشتی شامل توت انجیر خشک انواع برگ ها خرما و کشمش و مغزها و دانه ها شامل گردو بادام بادام زمینی فندق پسته کنجد و مغز تخمه ها و نخودچی برنجک عدس و گندم برشته هستند.

وی در ادامه اضافه کرد: در پایگاه تغذیه سالم مدارس می توانند بیسکویت های ساده و بدون کرم و کیک و کلوچه لقمه سالم شامل نان پنیر سالم و پاستوریزه ساده و کم چرب و گردو گوجه و خیار تخم مرغ آب پز که روزانه تهیه عرضه و مصرف می شوند به دانش آموزان عرضه کنند.

اسدی تاکید کرد: دانش آموزان باید در مدارس به خرید محصولات سالم ترغیب شوند و در میان خوراکی های مجاز نیز بیسکویت کیک و کلوچه در اولویت آخر قرار گیرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری بیان کرد: بر این اساس تغذیه سالم شامل نان پنیر و گردو و خیار و گوجه انواع نان های حجیم نیمه حجیم و غنی شده با انواع مغزها و کنجد لقمه با نان های سبوس دار و اشترودل های غیر گوشتی و غذاهای پخته شامل انواع آش و سوپ لوبیا عدسی و حلیم فرنی سمنو شیربرنج و شله زرد و سیب زمینی آب پز است که به صورت روزانه پخت و در شرایط بهداشتی و در ظرف های یکبار مصرف گیاهی عرضه شوند.

وی بیان کرد: عرضه و فروش فرآورده های غلات حجیم شده مانند پفک چی پلت انواع چیپس و پاپ کورن های طعم دار و انواع یخمک و محصولات یخی انواع نوشابه های گازدار ماءالشعیر و دلستر و دوغ گازدار انواع پیتزا سوسیس کالباس و همه فراورده های آن همبرگر لواشک و آلوچه بدون بسته بندی انواع آب نبات کاکائو آدامس و شکلات هایی که به دندان می چسبد در مدارس ممنوع است.

اسدی خاطرنشان کرد: بر این اساس انواع آب میوه های صنعتی فلافل سمبوسه و سالاد اولویه انواع اشترودل گوشتی انواع پیراشکی و دونات بستنی یخی و روکشدار پاستیل ژله و مارشمالو نیز در بوفه های مدارس جایی ندارند.