«خودمراقبتی» از ستون های ارتقای سلامت / تاکید وزارت بهداشت بر «سبک زندگی سالم»

«خودمراقبتی» از ستون‌های ارتقای سلامت / تاکید وزارت بهداشت بر «سبک زندگی سالم»

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت نهادینه کردن فرهنگ خودمراقبتی در جامعه گفت: وزارت بهداشت به خودمراقبتی به مثابه پله اول مشارکت اجتماعی در خلق سلامت و یکی از ستون های ارتقای سلامت نگاه می کند و به عنوان بخش مهمی از سواد سلامت مردم به سرمایه گذاری در خود مراقبتی و ترویج سبک زندگی سالم متعهد است.

دکتر فرشید رضایی در گفت وگو با آوای البرز با بیان اینکه بیست وچهارم مهرماه روزی است که به اهمیت خودمراقبتی و نقش آن در ارتقای سلامت فرد و اجتماع تاکید می شود اظهار کرد: در واقع بیست وچهارم آنلاین ماه یادآور این است که آحاد و گروه های جامعه در 24 ساعت 7 روز هفته به خود مراقبتی و رفتار سلامت زا مشغول باشند و ارزش این مولفه ها را می دانند. دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت به عنوان دبیر کارگروه فرهنگ سلامت و متولی برنامه ملی سواد سلامت پیشنهاد «روز ملی خود مراقبتی» در بیست و چهارم آنلاین ماه را به شورای فرهنگ عمومی تقدیم کرده است.

ضرورت ثبت روز خودمراقبتی در تقویم شمسی

وی ادامه داد: امیدواریم که این روز در تقویم شمسی کشور ما نیز مانند سایر کشورهای جهان و تقویم های میلادی ثبت شود و گامی فرهنگی به سمت ارتقای سلامت جامعه باشد. ارتقاء سلامت جامعه مورد تاکید ویژه برنامه هفتم توسعه ذیل سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه خودمراقبتی بخش مهمی از سواد سلامت و سنگ بنای سلامت فرد و اجتماع است توضیح داد:  خود مراقبتی از لحظه ای که در صبح چشم باز می کنیم تا آخرین لحظاتی که خواب سالم را انتخاب می کنیم ما را همراهی می کند و آینده سالم ما را می سازد. با توجه به اینکه فرهنگ ایرانی که ریشه در ارزش های خانواده محوری و جمع گرایی دارد خود مراقبتی فقط به معنای مراقبت از جسم نیست بلکه شامل «توجه به معنویت» «ذهن سالم» و «تعاملات اجتماعی» نیز می شود.

نقش فرهنگ ایرانی در خودمراقبتی

رضایی با بیان اینکه خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی نقش بسیار مهمی در ترویج فرهنگ خود مراقبتی دارد گفت: براساس فرهنگ کشور ما خانواده و ازدواج از مهمترین عناصر ساختار اجتماعی محسوب می شوند. والدین با الگوسازی رفتارهای سالم می توانند فرزندان خود را به اهمیت خودمراقبتی عادت دهند. همچنین حمایت عاطفی و اجتماعی خانواده نقش مهمی در کاهش استرس و تقویت سلامت روانی افراد دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از آداب و رسوم فرهنگ ایرانی به نوعی با خودمراقبتی و ترویج سلامت اجتماعی و معنوی مرتبط هستند. به طور مثال آموزه های طب ایرانی و رسم و رسوماتی مانند «شب یلدا» و «دید و بازدید عید نوروز» روشی برای خلق سلامت و حفظ و افزایش آن است. سنت دور هم جمع شدن خانواده ها برای صرف غذا و گفت وگو فرصتی برای تقویت روابط اجتماعی و کاهش استرس محسوب می شود.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری سمپوزیوم روز ملی خود مراقبتی خاطرنشان کرد: سمپوزیم «خودمراقبتی از منظر فرهنگ» در روز ملی خود مراقبتی برگزار شد. اندیشمندان و صاحب نظران از منظر فرهنگ اسلامی علوم رفتارشناختی هنر و جامعه شناسی به بررسی مقوله خودمراقبتی پرداختند. خود مراقبتی پله اول مشارکت اجتماعی و مردمی سازی سلامت است. خودمراقبتی نه تنها به دنبال ترویج فرهنگ فردگرایی و خودمحوری نیست بلکه به دنبال توانمندسازی افراد و جامعه برای خلق و حفظ سلامتی افراد خانواده ها و اجتماع است.

خودمراقبتی ریشه در دغدغه مندی دارد

رضایی درباره خودمراقبتی گفت: خودمراقبتی فرد دغدغه مند را به تصویر می کشد؛ فردی که دغدغه سلامت خود خانواده اش و از همه مهم تر جامعه و گروه خود را دارد. خودمراقبتی به دنبال افرادی است که سلامت را برای محله و شهر خود و طبیعت و همه عناصر و جانداران زمین می خواهند و ریشه های رفتار خود را در فرهنگ و علم و طبیعت می بینند و به سمت دنیایی سالم تر و زندگی با معناتر اوج می گیرند.

دیدگاه وزارت بهداشت درباره خودمراقبتی

وی با اشاره به روزملی خودمراقبتی تصریح کرد: در روز خود مراقبتی به ارزش های فرهنگی خود بازگردیم فرهنگی که غنی از شاعران فلاسفه دانشمندان و هنرمندانی است که در جهان زبانزد هستند.  وزارت بهداشت به خودمراقبتی به مثابه پله اول مشارکت اجتماعی در خلق سلامت و یکی از ستون های ارتقای سلامت نگاه می کند و به عنوان بخش مهمی از سواد سلامت مردم به سرمایه گذاری در خود مراقبتی و ترویج سبک زندگی سالم متعهد است.

ضرورت توجه به خودمراقبتی و سلامت در سیاستگذاری ها

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درباره راهکارهای ترویج خودمراقبتی گفت: سیاستمداران باید توجه داشته باشند که سیاستگذاری ها و سرمایه گذاری ها در هر بعدی از صنعت تجارت گردشگری و  ابعاد دیگر سلامت زا یا بیماری زا است. سلامت مردم و خانواده ها به طور مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر امضاها اندیشه ها و قوانینی است که خلق می شوند رد می شوند تصویب و ابلغ می شوند. تمام سازمان ها چه دولتی و چه مردم نهاد در این مسیر نقش دارند. بدون شک با همدلی و همکاری می توانیم فرهنگ خودمراقبتی را در جامعه نهادینه کنیم و به سوی ایرانی سالم تر و شاداب تر و آینده ای سالم تر حرکت کنیم.

انتهای پیام