خوب و بد طرح تامین کالاهای اساسی/ کدام دهک‌های جامعه سبد کالا دریافت می‌کنند؟

سخنگوی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا روز سه شنبه ، 08/07/99 گفت که برنامه کلی توزیع کالاهای اساسی به نفع 213 رأی موافق در برابر دادگاه علنی مجلس تصویب شده است. ماهانه 120،000 تومان به صورت اعتبار خرید کالاهای اساسی و 60،000 تومان ماهیانه برای 40 میلیون نفر دیگر (دیزل های متوسط).

در حالی که طرح فوق برای تأمین نیازهای زندگی اقشار ضعیف و خانواده های کم درآمد قابل تحسین است ، اجرای این طرح بیشتر از مدت مندرج در قطعنامه یعنی 6 ماه طول خواهد کشید ، همین امر باعث اعتبار منابع آن می شود.

طی دو سال گذشته علاوه بر افزایش قیمت کالاها ، فقر ، اختلاف طبقاتی ، تورم و نقدینگی نیز افزایش یافته است و تصمیم گیرندگان که به طور موازی چیزی را اجرا می کنند منجر به شکست پروژه ، کوچک شدن لیست جمعیت و کسری بودجه دولت می شود.

در این گزارش ، منابع پروژه را برای توزیع مواد اولیه بررسی خواهیم کرد و از اثرات سوverse اجرای نادرست پروژه جلوگیری خواهیم کرد.

منبع اعتبار طرح عرضه کالاهای اساسی کجاست؟

حمیدرزا حاجی بابایی ، رئیس کمیسیون بودجه برنامه مجلس شورای اسلامی ، گفت که این پروژه 60 میلیون نفر را برای مدت شش ماه تحت پوشش قرار خواهد داد ، بنابراین 20 میلیون نفر (گازوئیل کم درآمد) در هر ماه 120،000 تن و 40 میلیون نفر در گازوئیل متوسط ​​جامعه هستند. طبق این ارقام ماهانه 60 هزار تومان به صورت سبد كالا در دسترس خواهد بود و اعتبار مورد نیاز این پروژه 30 هزار میلیارد تومان است.

اعتبار طرح عرضه کالاهای اساسی اساساً نوعی تغییر در یارانه های مختلف ارائه شده توسط دولت است. این دولت از دولت خواسته است 150،000 میلیارد دلار تومان را كه برای طرح عرضه كالاهای اساسی به مناطق مختلف یارانه داده می شود ، در نظر بگیرد.

حاجی بابا معتقد است که عرضه کالاهای اساسی بدون محدودیت بودجه برنامه ریزی و طراحی شده و منجر به تورم نخواهد شد.

طرح عرضه کالاهای اساسی چگونه اجرا می شود؟

طبق بند الف قانون اصلاح بودجه سال 1399 ، تهیه یارانه اعتبار خرید با واریز در کارت یارانه نقدی رئیس ستاد اعتبار برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه الزامی است.

رحیم سارع ، سخنگوی کمیسیون جهش تولید ویژه مجلس ، گفت که این طرح توزیع کالاهای اساسی به یک هفتم جمعیت است و 60 میلیون ایرانی می توانند ماهیانه مایحتاج اساسی را با کارت یارانه نقدی خریداری کنند.

کسری بودجه ، تهدید به شکست برنامه تامین کالاهای اساسی

براساس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی ، 40 درصد کسری بودجه امسال با انتشار اوراق قرضه و وام از صندوق توسعه ملی تأمین می شود.

علاوه بر این ، سیاست شکست خورده دولت در زمینه اجازه دادن به واردات ارز ترجیحی (4200 تومان) برای واردات کالاهای اساسی و نهاده ها برای تثبیت قیمت کالاهای اساسی از آوریل 1397 اکنون نه تنها کیفیت منابع و مصارف دولت را زیر سوال می برد ، بلکه منجر به افزایش قابل توجهی می شود. اساس پول در دسترس بودن پول و در نهایت تورم است.

مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی اخیراً گزارشی درباره طرح توزیع کالاهای اساسی منتشر کرده و روز گذشته در صحن علنی دادگاه ، ژنرال ها درباره وضعیت سهمیه ارز ترجیحی توافق کردند: «در مورد ارز ممتاز ، دلار با نرخ ترجیحی حدود 4 میلیارد دلار در 5 ماه اول سال 1399 وارد کشور شد.

در همان زمان ، طبق ارقام منتشر شده توسط بانک مرکزی ، درآمد ارزی دولت از صادرات نفت 700 میلیون دلار بوده است ، به عبارت دیگر ، به نظر می رسد حدود 3.3 میلیارد دلار از ارز ترجیحی (4200 تومان) از محل ذخایر بانک مرکزی بوده است. .

اگر بانک مرکزی ارز گمشده را برای تأمین ذخایر ارزی تهیه کند ، نیما مجبور است برای توزیع این ارز ارز خارجی را از بازار خریداری کند و در نتیجه 15٪ پایه نقدی به 50،000 میلیارد تومان افزایش یابد.

اگر تعدیل حقوق بازنشستگی را به موارد فوق اضافه کنیم (از وام گیری بانک مرکزی به ارز ترجیحی و منابع هدفمند و هزینه هدفمندی یارانه ها) ، احتمال گسترش و تشدید کسری بودجه 1400 دور از دسترس نیست. بنابراین ، مجلس و دولت باید از هرگونه اقدامی که باعث تشدید کسری بودجه می شود ، خودداری کنند.

ویژگی های منبع اعتبار برنامه عرضه کالای اساسی

1. گروه های کم درآمد و گلهای مروارید متوسط ​​باید بر اساس معیارهای واجد شرایط بودن انتخاب شوند.

2- وام گرفتن از بانک مرکزی برای دادن ارز ترجیحی را ممنوع کنید ، زیرا این عامل منجر به رشد پایه پول ، افزایش نقدینگی و در نهایت رشد تورم می شود.

3- منبع پیش بینی شده باید پایدار و تورمی باشد و نباید از محل فروش دارایی ها و دارایی ها باشد ، زیرا احتمال ادامه اجرای طرح توزیع مواد اولیه دور از انتظار نیست.

4- ارزش و قابلیت اطمینان منبع مورد انتظار باید متناسب با نرخ تورم افزایش یابد ، زیرا از نظر قانونی ، یارانه پشتیبانی باید مطابق با نرخ تورم باشد ، که می تواند گره از مشکلات زندگی داخلی را تغییر دهد.

5- سیاست توزیع مجدد و کاهش فاصله و شکاف طبقاتی یکی دیگر از ویژگی های منبع پایدار است.

اگر منبع اعتبار برای تأمین کالاهای اساسی ثابت و تورمی باشد ، با افزایش کسری بودجه ، دولت را به سمت وام گرفتن از بانک مرکزی سوق می دهیم و با افزایش تورم و شکست پروژه و کوچک شدن لیست افراد روبرو خواهیم شد.

انتهای پیام / 4133