خرید مسکن با وام؛ ‌ هدف جدید خانه اولی‌ها

با خروج تقاضای سرمایه در بخش املاک متوسط ​​و بزرگ، تقاضای مصرفی واحدهای کوچک در سرمایه وام ۴۸۰ میلیون تومانی به تدریج در حال افزایش است. بررسی‌ها نشان داده است که حداقل سه نشانه عدم تمایل به خرید آپارتمان‌های کوچک در مناطق شلوغ و عمدتاً در غرب، شرق و جنوب تهران دیده می‌شود.

به گزارش آوای البرز، در هفته های اخیر تقاضای وام مسکن از طریق خرید اوراق تسهیلات مسکن به 480 میلیون تومان افزایش یافت که باعث رشد نسبی قیمت آن شد. این وام عمدتاً با قصد خرید یک آپارتمان کوچک اخذ می شود. متقاضیان خانه اولی معمولا در زمانی که بازار املاک به سطح قیمت نزدیک است با مبلغ وام، رهن آپارتمان و پس انداز خود خانه خریداری می کنند. در حال حاضر قیمت هر برگ حدود 103 هزار تومان است.

در حال حاضر بازار مسکن از آرامش نسبی برخوردار است. نرخ رشد ماهانه قیمت صفر است و معاملات به پایین ترین سطح سال رسیده است. از سوی دیگر با توجه به شرایط حاکم بر جامعه، انتظارات تورمی در بخش مسکن پایین آمده و زمینه برای ورود تقاضای مصرفی فراهم شده است.

دلالان املاک از توقف سرمایه گذاری در مناطق شمالی پایتخت خبر می دهند. بخشی از رتبه خود در تعداد معاملات ملکی در شهر تهران سقوط کرده است. در سال 1397 در بحبوحه رونق بازار مسکن همراه با رشد تقاضای سرمایه، منطقه یک از نظر تعداد معاملات رتبه پنجم را به خود اختصاص داد که اکنون در رتبه هشتم قرار دارد و از سوی دیگر منطقه 10 در سال 1397 از رتبه چهارم به رتبه دوم رسیده است. ویژگی خاص آپارتمان های منطقه 10 کوچک بودن و قیمت پایین آنهاست.

تجربه نشان می دهد زمانی که بازار مسکن در سکون است، به تدریج فضا برای ورود تقاضای مصرف کننده فراهم می شود. رکود مسکن معمولاً 10 تا 15 فصل طول می کشد. در اردیبهشت و خرداد امسال در حالی که بازار مسکن به دلیل اصلاح نظام یارانه ای در انتظار گرانی ها فعال بود، این بازار از سال گذشته راکد بود، در واقع شش فصل از رکود ملکی می گذرد. بازار

خرید خانه با وام؛  هدف جدید خانه اول

از سوی دیگر برخی از فروشندگان واحدهای بزرگ و لوکس در ماه های اخیر آپارتمان های خود را با تخفیف عرضه می کنند. در عین حال به گفته مشاوران املاک در تهران، در آپارتمان های کوچک با افزایش قیمت مواجه هستیم. در حال حاضر 57 درصد معاملات مربوط به آپارتمان های زیر 80 متر مربع است. 56 درصد معاملات با قیمت هایی کمتر از میانگین شهری (متری 43.7 میلیون تومان) انجام می شود. 50 درصد خرید و فروش ها مربوط به واحدهای زیر 3 میلیارد تومان است.

منطقه 5 در غرب، مناطق 10 و 14 در جنوب و منطقه 4 در شرق پایتخت را می توان قطب خرید و فروش واحدهای مناسب برای دهک های متوسط ​​و پایین دانست. در حال حاضر منطقه 5 با 15 درصد بیشترین سهم معاملات را به خود اختصاص داده است. منطقه دهم با 9.3 درصد در رتبه دوم قرار دارد. منطقه 2 با 8.7 درصد تراکنش سوم و منطقه 4 با 8.3 درصد تراکنش در رتبه چهارم قرار دارند.

از سال گذشته، بازار مسکن در نزولی ثابت بوده و نرخ رشد آن نسبت به تورم عمومی عقب مانده است. در حال حاضر تورم نقطه به نقطه 48 درصد و رشد قیمت مسکن در تهران نسبت به سال گذشته 38 درصد است. در واقع هزینه مسکن نسبت به سایر کالاها 10 درصد باقی می ماند. تداوم شرایط فعلی ممکن است منجر به ورود تدریجی تقاضای مصرف کننده به بازار مسکن شود. البته اکثر کارشناسان معتقدند که رکود به این زودی بازار مسکن را متوقف نخواهد کرد.

یکی از اثرات منفی بر بازار مسکن، رشد هزینه های ساخت بوده که باعث افزایش قیمت واحدهای نوساز شده است. این عامل بر قیمت واحدهای با سن ساخت کمتر از پنج سال تأثیر خواهد گذاشت. بر این اساس پیش بینی می شود خرید و فروش واحدهای قدیمی افزایش یابد. در حال حاضر حجم فروش واحدهای بالای 20 سال نسبت به سال گذشته 61 درصد و نسبت به هشت سال قبل 245 درصد افزایش یافته است.

متری ۴۳.۷ میلیون تومان مسکن در تهران

روند کاهشی نرخ رشد ماهانه قیمت ها در بازار مسکن تهران آغاز شده از تیرماه سال جاری، بر اساس گزارش دو معتمد به ارائه آمار ادامه یافت. بر اساس اعلام بانک مرکزی، متوسط ​​قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در مهرماه به متری 43.7 میلیون تومان رسید که نسبت به ماه قبل 1.2 درصد و نسبت به ماه قبل 38.2 درصد افزایش نشان می‌دهد. . همچنین متوسط ​​قیمت یک آپارتمان در تهران 46.4 میلیون و میانگین محاسبه شده 44.3 میلیون تومان است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، تعداد معاملات مهرماه 1401، 5.4 هزار فقره بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه 10.2 درصد و یک درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام/