خروجی مفید انجمن‌های علمی با تشکیل استارت‌آپ‌ها

گروه استانی خبرگزاری آنا; انجمن علمی دانشجویان، دانشجویانی فعال، با انگیزه و با پتانسیل بالا هستند که دانشجویان علاقه مند به فعالیت های پژوهشی و علمی را گرد هم می آورند.

اکثر این قابلیت ها در همان ابتدای کار امکان پذیر است و اگر دانشگاه ها بستر مناسبی برای فعالیت انجمن ها فراهم کنند; تحقق این توانایی ها دور از دسترس نیست. از این رو دانشگاه باید به منظور ارتقای آگاهی علمی، توانمندسازی و ایجاد انگیزه در دانشجویان اقدام به فعال سازی و حمایت از انجمن های علمی دانشجویی نماید.


بیشتر بخوانید:

آموزش دانشجویان با توانایی حل مسائل مهندسی در زمینه کارآفرینی

2 راه های تقویت جوامع علمی چیست؟

ترویج علم، دانش و سواد دانش آموزان در جوامع علمی

17 استراتژی برای تکامل و پیشرفت انجمن های علمی


خبرنگار خبرگزاری آنا در پنجاه و پنجمین شماره پروندهتوسعه دانش جدید با انجمن های علمیക്കുറിച്ച് درباره ماموریت ها، اهداف، برنامه ها، دستور کارها و دستاوردهای انجمن علمی دانشجویی مهندسی انرژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با سید علی موسوی رئیس این انجمن گفتگو کرده است که مشروح آن را می خوانید.

چشم انداز نسل 3 و 4 دانشگاه ها

آنا: انجمن علمی مهندسی انرژی، نحوه تشکیل، نوع و حیطه کاری آن (حوزه های کاری) را به تفصیل معرفی کنید.

موسوی: اگر از اولین قدمی که برای تأسیس انجمن علمی مهندسی انرژی در دانشگاه آزاد اسلامی برداشتیم صحبت کنیم، باید گفت که با ورود کرونا به کشور، با هفت دانشجوی دیگر این انجمن را تشکیل دادیم. در واقع موضوع از اواخر بهمن 1396 مطرح شد تا اینکه در اسفند 96 با مسئولان دانشگاه صحبت کردم و اقداماتی برای راه اندازی انجمن انجام دادم.

اگرچه انجمن علمی دانشجویی مهندسی انرژی در قلب کرونا متولد شد، کرونا چالش جدیدی برای انجمن ها بود. اما با تصویرسازی ذهنی و همدلی خوب، تصمیم گرفتیم از این تهدید یا چالش استفاده کنیم. به جرات می توان گفت که انجمن علمی دانشجویی علوم انرژی یک واحد علمی و تحقیقاتی است که یک واحد یا بخشی از یک خانواده انرژی بزرگتر است.

خروجی مفید انجمن های علمی با تشکیل استارت آپ ها

در مورد مسیر انجمن، انجمن علمی دانشجویی مهندسی انرژی، واحد علوم و تحقیقات، دیدگاه نسل سوم و چهارم دانشگاه را دنبال می‌کند و به این ترتیب می‌توان شاهد اتفاقات خوبی در آینده باشیم.

برنامه هایی که تاکنون در انجمن انجام داده ایم در قالب وبینارها و دوره های علمی به علم است. زیرا اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم، داده ها و اطلاعات را ذخیره می کنیم و در یک دور باطل گرفتار می شویم.

جوامع علمی امروزه نقش مهمی در توسعه علم و دانش جدید دارند و اگر به بیراهه نروند می توانند به اقتصاد کشور کمک کنند.

اگر امروز نتوانیم اطلاعات خود را به علم تبدیل کنیم و آن علم را به قلب اقتصاد ببریم، یعنی موفق نشده ایم، بگذارید ایده ها شکوفا شود و در نهایت بتوانیم با حمایت شتاب دهنده ها به کشور خدمت کنیم.

اعضای هیئت موسس انجمن علمی دانشجویی علوم انرژی واحد علوم و تحقیقات عبارتند از: محمد امین ژئوگل، شایسته ابراهیمی ذاکر، سیدعلی موسوی، محمد احمدیان، امیرحسین گودزی و محد.

اعضای هیئت مدیره انجمن علمی دانشجویی مهندسی انرژی واحد علوم و تحقیقات عبارتند از سیدعلی موسوی، پدرام طاهری، پگاه ادیبوگداسی، سجاد مقیمی، آندیا عطایی و خالق یوسفور.

آنا: جایگاه و مسئولیت انجمن های علمی در دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

موسوی: امروزه انجمن‌ها و تشکل‌های دانشگاهی زمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شوند که در صورت تشکیل انجمن‌ها، بتوانند به درستی با شرکت‌ها و فعالان حوزه خود همکاری کنند. استارت آپ ها بیا، بگذار بگوییم انجمن درست کار کرده است.

یکی دیگر از رسالت های انجمن ها باید فرهنگ سازی صحیح باشد.

انجمن های علمی می توانند به اقتصاد کمک کنند

آنا: نقش انجمن های علمی به عنوان هسته های منحصر به فرد در پیشرفت علمی و توسعه علم و دانش به ویژه علوم جدید چیست؟

موسوی: جامعه علمی امروز نقش مهمی در توسعه علم و دانش جدید دارد و اگر به بیراهه نروند می توانند به اقتصاد کشور کمک کنند. به طور خلاصه، دانشگاه مکانی است که دانشجویان با استفاده از ایده های خود به طراحی، نوآوری و توسعه صنعت می پردازند و انجمن های علمی دانشجویی بخش مهمی از این دانشگاه هستند.

وزارت نیرو یک کارگروه دانشگاهی مشترک با این وزارتخانه تشکیل خواهد داد

آنا: حمایت تشکل های علمی دانشجویی را چگونه ارزیابی می کنید و چه مسائل و چالش هایی در مسیر شغلی شما وجود دارد؟ چگونه این جوامع خود را برای موفقیت در پیشرفت علم تقویت می کنند؟

موسوی: اولین چالشی که در ابتدای انجمن با آن مواجه شدیم، کرونا بود که تلاش می کند از تصویر درست عبور کند.

یکی از چیزهایی که امروز از مسئولان بخش‌های صنعت و دانشگاه می‌خواهیم این است که با انجمن‌ها بیشتر همکاری کنند و از انجمن مهندسی انرژی مطلع شوند. ما از وزارت نیرو درخواست داریم، این پیشنهاد ماست. کارگروه مشترک دانشگاه و وزارتخانه تشکیل دهید تا بتوانیم با استفاده از مهارت و نگرش جوانان به سمت توسعه حرکت کنیم و به سلاحی برای کشورمان تبدیل شویم که باعث تقویت انجمن شود.


بیشتر بخوانید:

بوروکراسی و قوانین سخت گریبان جوامع علمی را گرفته است

باید بودجه کافی و بدون وقفه در اختیار انجمن های علمی قرار گیرد

تامین بودجه ثابت برای انجمن های علمی فعال


در صورتی که مسئولان ارشد، اساتید، پژوهشگران، فعالان و دانشجویان رشته های مختلف و همکاری با انجمن علمی دانشجویی و دانشجویان از دانشجویان و تشکل های علمی حمایت کنند، جامعه دانشجویی برای برداشتن این گام تشویق و ترغیب خواهد شد.

آنا: همکاری مسئولان دانشگاه با انجمن علمی مهندسی انرژی چگونه بود؟

موسوی: در مجموع از همکاری کارکنان به ویژه رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد علوم و تحقیقات که با انجمن ها ارتباط خوبی دارند و برنامه های انجمن ها را پیگیری می کنند تشکر می کنم. اما ما از مسئولان انتظار بیشتری داریم تا بتوانیم مدرک بالاتری بگیریم. البته اگر از کلمه امید استفاده کنم به این معنا نیست که مسئولان دانشگاه کمتر کار کرده اند. برعکس، به این معنی است که همکاری و حمایت بیشتر و بهتر خواهد شد.

آنا: اگر فعالیت ها، موفقیت ها و دستاوردهای اجتماعی، علمی و فرهنگی دارید، توضیح دهید.

موسوی: به دلیل تازگی انجمن تاکنون چیزی به دست نیامده است. تا به امروز با کمک اساتید و دانشجویان در امر فرهنگ سازی و تربیت افراد مشارکت داشته ایم. اما سعی می کنیم در آینده شاهد نتایج خوب و اتفاقات خوب باشیم. با برنامه های دیگر .ما همچنین یک فعالیت رسانه ای داریم که توسط خود دانش آموزان انجام می شود.

آنا: حرف آخر…

موسوی: با تشکر از دانشجویان، اساتید و سایر اعضای خانواده انجمن مهندسی انرژی که ما را یاری کردند. از آنجایی که هر یک از ما بخشی از پازل را داریم، این پازل زمانی که با هم باشیم تکمیل می شود. در این صورت قطعا بهترین نتیجه را خواهیم گرفت. چون ما یک خانواده هستیم، در کنار هم قوی هستیم.

انتهای پیام/ 4103/4062 / صفحه