حتی یک کیلو زیتون هم خرید حمایتی نشده/ صادراتمان مشروط است

رئیس شورای ملی زیتون گفت: بر اساس دستور وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی موظف شد 30 هزار تن دانه روغنی را به قیمت 25 هزار تن خریداری کند. اگرچه این تصمیم یک ماه و نیم پیش گرفته شده است، اما هنوز یک کیلو هم خریداری نشده است.

مهدی عباسی در گفت وگو با آوای البرز، با بیان اینکه صنعت زیتون ایران یک صنعت نوپا است و تولیدات داخلی در سال های گذشته برای مصرف داخلی کافی نبود، گفت: هنوز این تصمیمات اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه حجم صادرات زیتون و روغن زیتون قابل توجه نیست گفت: صادرات روغن زیتون را منوط به خرید دانه های روغنی در داخل کشور کردند. در شرایطی که مازاد تولید در کشور وجود دارد نباید وضعیت صادرات وجود داشته باشد. این عوامل به صادرات کمکی نکرده است.

رئیس شورای ملی زیتون در ادامه به خرید زیتون اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس دستور وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی موظف شد 30 هزار تن دانه روغنی را به قیمت 25 هزار تن خریداری کند. این تصمیم حدود یک ماه و نیم پیش گرفته شد اما همچنان نخریدن حتی یک کیلو ضربه مهلکی به تولید و خودکفایی روغن زیتون وارد کرده است.

وی افزود: تاخیر در خرید زیتون باعث شده تا 80 درصد زیتون های مورد استفاده برای استخراج روغن در سطح جهان برای کنسرو برداشت شود که در مقایسه با روغن زیتون ارزش غذایی ندارد. این باعث اشباع شدن بازار کنسرو شده و به نوعی آن را از بین می برد. زیرا زمانی که کنسرو زیتون در بازار بیش از حد عرضه شود، عرضه و تقاضا مختل می شود.

عباسی تصریح کرد: این عدم حمایت نمونه ای از شکست تعاونی های روستایی است. این محرومیت منجر به تخریب مزارع و صنایع تبدیلی شد. صنایع تبدیلی سرمایه گذاری زیادی در این بخش کرده اند. همچنین برای تقویت زیرساخت واحدهای استخراج روغن، 28 خط تولید روغن به ارزش حدود 10 میلیون دلار اضافه شده است، زیرا بر اساس پیش بینی ها و سیاست های وزارت جهاد کشاورزی باید 55 درصد زیتون کشور مصرف می شد. استحصال روغن اما همین کمبود و عدم خرید به موقع و قیمت گذاری نامناسب باعث شد که این زیتون ها برای کنسرو برداشت شود این واحدها در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

در نهایت رئیس شورای ملی زیتون گفت: وزیر دستور خرید حمایت داد. مجلس هم همین کار را کرد و معاونت امور باغبانی وزارت جهاد هم همین کار را کرد و دستورالعمل آن را تدوین کرد. شورای ملی زیتون نیز پیگیر این خرید بود اما مشخص نیست چرا معاونت مالی و برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی و تعاون روستایی آن را به تعویق انداخته است.

انتهای پیام/