جدال و زور آزمایی قهرمانان و پهلوانان در جشنوار «بیل گردانی» – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، پاسداشت این مراسم آیینی و پهلوانی که قدمت دو هزار ساله دارد به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی و جمعی از مسوولان شهر نیم‌ور و با استقبال مردم و پهلوانان برگزار خواهد شد.

پیش از آغاز بیل‌گردانی توسط پهلوانان، تعدادی از هنرمندان روستایی به انجام مراسم سنتی رقص و چوب‌بازی این روستا می پردازند سپس کشاورزان به صورت نمادین با نوای جارچی و میراب روستا برای انجام لایروبی فراخوانده شده و تقسیم کار بین آنان انجام می شود میراب شهر بر کار لایروبان نظارت کرده و با اعلام پایان لایروبی، کشاورزان را به انجام بیل‌گردانی فرا می خواند.

جدال و زور آزمایی قهرمانان و پهلوانان در جشنوار «بیل گردانی»

سپس لایروبان یکی از بیل‌های خود را در میدان قرار داده تا ۷ بیل در میدان بیل‌گردانی قرار داده شود، در ادامه بیل ها در دو دسته سه تایی و چهارتایی با طناب به یکدیگر بسته شدند و پهلوانان با رژه کشاورزان، مراسم بیل‌گردانی را آغاز می کنند.

جشن بیل‌گردانی که در منطقه نیم‌ور مرسوم است و از جشن‌های باستانی و پهلوانی محسوب می‌شود، ارتباط تنگاتنگی با کشاورزی و زمان آبیاری مزارع این منطقه حاصلخیز دارد و نشانه‌ای از ستیز انسان با طبیعت محسوب می‌شود.

کارگروه خبری علوم ورزشی

با تمرکز بر تحقیق و ارائه‌ی اطلاعات به‌روز و دقیق، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به دنبال افزایش دانش و آگاهی ورزشی خوانندگان هستم. از نکات تازه‌ترین تکنیک‌ها تا راهنمایی‌های تمرینی، همراهی با من برای تجربه‌ی یک دنیای ورزشی پویا و هیجان‌انگیز را تجربه کنید.