جابجایی شروع شد؛ اجاره‌ها بالا رفت + نرخ ها

با فصل جابجایی مستاجر ، اجاره بها در تهران نیز افزایش یافته است ، با وجود افزایش اجاره بهای قراردادهای تمدید 25 درصدی ، اجاره ها در برخی از محله ها بیش از 70 درصد افزایش یافته است.

به گزارش آوای البرز ، امسال با بازسازی خانه های استیجاری فروش بازار مسکن در حال کاهش است که در قالب قیمت های بازار اجاره منعکس می شود. آمارهای رسمی در طول سال نشان می دهد که اجاره در تهران طی سال گذشته 32 درصد افزایش یافته است ، در حالی که گزارش های میدانی حاکی از افزایش 50 تا 70 درصدی در مناطق پرتقاضا است. در چهار و پنج منطقه ای که بالاترین معاملات فروش انجام می شود ، نرخ اجاره گاهی به 70 درصد یا بیشتر می رسد.

برخی از مستاجران در غرب تهران می گویند اجاره بها از جولای سال گذشته دو برابر شده است. در شرق تهران مانند تهرانپارس و نورماک شاهد افزایش اجاره بها هستیم. مشاهده آگهی های املاک و مستغلات افزایش قابل توجهی در قیمت اجاره در مقایسه با ژوئیه سال گذشته نشان می دهد.

به نظر می رسد رکود در فروش به صورت افزایش نرخ اجاره است. به دلیل افت ساخت و ساز ، بسیاری از واحدهای جدید وارد بازار اجاره نشده اند و البته مالکان تمایلی به اجاره آپارتمان خود ندارند. موجرانی که قبلاً واحدهایی را اجاره کرده اند ، گاهی اوقات دو برابر اجاره سال قبل تعیین کرده اند. در همین حال ، ستاد ملی کرونا از افزایش 25 درصدی اجاره سالانه در تهران خبر داد. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت که این سیاست در پاسخ به توافق نامه های تمدید است.

ولی با پیشنهادات کف بازار مناسب نیست. لیست نرخ های پیشنهادی ارسال شده به آوای البرز در سال گذشته تفاوت واریانس قیمت امسال را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

متغیرهایی مانند تورم ، افزایش قیمت مسکن و نرخ سود بانکی بر بازار اجاره تأثیر می گذارد. هر سه شاخص در تورم در بازار اجاره طی یک سال گذشته تأثیر داشته است. تورم به 42 درصد افزایش یافت و در ماه مه سال جاری نرخ رشد سالانه قیمت مسکن در تهران 70 درصد بود و نرخ سود بانکی رسما از 18 درصد فراتر نرفت. در این حالت ، موجر می خواهد به جای سرمایه گذاری بیشتر ، اجاره ماهانه بیشتری دریافت کند.

در همین زمان ، قیمت مسکن تا پایان سال 2017 465 درصد افزایش یافت. طبق گزارش بانک مرکزی ، نرخ رشد اجاره برای مدت مشابه 90 درصد بوده است. تجربه نشان می دهد که نرخ رشد اجاره به تدریج با قیمت خانه تعادل خواهد داشت.

دولت سال گذشته تسهیلات سرمایه گذاری مسکن را برای کمک به مستاجران معرفی کرد و امسال نیز تصویب شد. بر این اساس مستاجر 70 میلیون تومان در تهران ، 40 میلیون تومان در سایر کلانشهرها و 25 میلیون تومان در سایر شهرها با سود 13 درصد وام می گیرند. روند ارائه خدمات به اولین افرادی که اسناد خود را در سامانه Tem.mrud.ir ثبت می کنند ، حدوداً یک هفته دیگر آغاز می شود.

سال گذشته به دلیل عدم تطابق درگاه وزارت راه و شهرسازی با کارت های قابل حمل بانک ها ، روند پرداخت این خدمات بیش از حد طولانی بود و در بسیاری از موارد عملاً کارایی خود را از دست داد. با این حال ، امسال ، طبق گفته محمود محمود زاده ، معاون وزیر راه و شهرسازی ، روند بسته شدن تأسیسات تسریع می شود.

انتهای پیام