ثبت‌نام بیش از ۲ میلیون و ۱۵۳ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن

به گزارش شفاف، معاون مسکن وزیر مسکن در آخرین آمار از ثبت نام 2 میلیون و 153 هزار و 178 نفر در سامانه نهضت ملی مسکن خبر داد.

یک ماه پس از ابلاغ قانون جهش تولید رئیس جمهور، ثبت نام نهضت ملی مسکن از 28 مهرماه در سایت saman.mrud.ir آغاز شد و تا 30 آذرماه ادامه دارد. در ابتدا قرار بود ثبت نام ظرف یک ماه انجام شود اما با موافقت وزارت راه و شهرسازی در چند مرحله تا پایان آذرماه تمدید شد. نهضت ملی مسکن یکی از سیاست های کلیدی دولت سیزدهم در حوزه مسکن است که دولت برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در مدت چهار سال برنامه ریزی کرده است. ازدواج و موجر، سکونت در شهر مورد تقاضا حداقل 5 سال، فاقد ملک شخصی، متقاضیان دارای چهار شرط که از ابتدای انقلاب مسکن از تسهیلات دولتی استفاده نکرده اند می توانند نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

بر اساس قانون، زنان خوداشتغال حداقل 35 سال، معلول جسمی و ذهنی و افراد بالای 20 سال می توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) شرکت کنند. علاوه بر این، قانون برای سرپرستان خانوار محدودیت سنی تعیین نکرده است، زیرا آنها به عنوان سرپرست خانوار تعریف می شوند و قانونگذار برای متاهل یا سرپرست بودن آنها ملاک قرار داده است. در عین حال، زنان و مردانی که پدر و مادر فرزندانی هستند که به دلیل طلاق تنها زندگی می کنند، بدون محدودیت سنی می توانند به عنوان خانواده در نظر گرفته شوند و ثبت نام کنند.

بر اساس مصوبه جدید شورای عالی مسکن، مردان مجرد و بیماران خاص بالای 45 سال می توانند با تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند.

به گفته معاون مسکن و ساختمان، برای مهاجران کلان شهرها سابقه سکونت به یک سال کاهش یافته است. یعنی اگر فردی ساکن یک کلانشهر باشد و برای مسکن در شهر دیگری اقدام کند و حدود یک سال است که در همان شهر زندگی کرده باشد، می تواند در نهضت ملی مسکن ثبت نام کند. ضمناً کارمندان دولت، نظامیان و علمای دین بر اساس دستور اداری یا تأیید حوزه های علمیه، در طرح نهضت ملی مسکن، الزامی به داشتن سابقه 5 ساله سکونت ندارند. این افراد می توانند در سایر شهرهای کشور به جز تهران از این مزیت استفاده کنند.