تلاش مجلس برای کاهش فاصله درآمدی اقشار مختلف جامعه/ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حتما محقق می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصاد و بودجه گروه اقتصادی خبرگزاری آنا ، نمایندگان بندهای 12 ، 2 و 3 لایحه بودجه 1400 ، لایحه 1400 بودجه کشور را در دومین جلسه عمومی مجلس شورای اسلامی اوایل هفته جاری تصویب کردند.

در بند 2 تبصره 12 لایحه بودجه 1400 آمده است: در سال 1400 ، کلیه دستگاههای اجرایی تحت ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه تحت پوشش نیروهای مسلح ، وزارت اطلاعات ، سازمان انرژی اتمی (به استثنای) اسلامی جمهوری کارگری مینی در ایران و موارد دیگر قانون دستمزد و مدیریت خدمات کشوری مزایای مستمر برای کارکنان تحت پوشش حداقل دستمزد ، مزایای مستمر بازنشستگان و کارمندان صندوق بازنشستگی دولت حداقل دستمزد ، سازمان تأمین اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی برای ترتیب افراد مسلح نیروها و سایر صندوق های تجهیزات اجرایی ، حقوق بازنشستگی و سایر حمایت های مناسب.

مطابق با بند 3 تبصره 12 لایحه بودجه ، 1400 ؛ پس از اعمال افزایش ضریب واقعی حقوق برای گروههای مختلف دستمزد ، موضوع یکی از این بندهاست که معادل افزایش ضریب واقعی افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان است. برخی از کارها و کارکنان پروژه خریداری شده نباید متناسب با سابقه خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از 35 میلیون (35،000،000) ریال کمتر باشد. مجازات حقوق بازنشستگی مربوط به سنوات قابل قبول خدمت است.

سقف کسر مالیات مجلس ، موضوع ماده 84 قانون مالیات های مستقیم 1400 ، 480 میلیون ریال تعیین شده است که بر اساس آن حقوق 4 میلیون تومان از مالیات معاف است.

در این راستا هزینه های لایحه بودجه 1400 ، افزایش حقوق کارمندان دولت و همچنین نرخ مالیات حقوق. جزئیات این گفتگو را می توانید در زیر بخوانید.

آنا: جزئیات حداقل دستمزد کارمندان رسمی و پیمانی در جلسه کمیسیون مشترک چیست و چه میزان حقوق کارمندان دولت با درآمد بیش از 10 میلیون تومان افزایش یافته است؟

حسن نیت: آنچه تاکنون اتفاق افتاده این است که از ابتدای دهه 1400 ، حقوق زیر 10 میلیون 25 درصد افزایش می یابد و حقوق بالای 10 میلیون تومان فقط با یک مقدار مشخص به 2.5 میلیون تومان افزایش می یابد. این بدان معناست که حقوق آنها یک درصد افزایش پیدا نمی کند و فقط یک عدد ثابت 2.5 میلیون تومانی به حقوق اضافه می شود.

آنا: در مورد افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران غیر از کارمندان دولت چه مشاوره ها و تمهیداتی اندیشیده شده است؟

گودرزند: حقوق کارگران منوط به طرحی است که توسط شورای عالی کار تعیین شده است. اما برای تساوی حقوق کارمندان تأمین اجتماعی ، بازنشستگان ، اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و صندوق های بازنشستگی ، 89 میلیارد میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که در بند “F” در نظر گرفته شده است. بودجه تبصره 1400 2. 89 میلیارد تومان به بازنشستگان و اعضای هیئت علمی سایر دانشگاهها اختصاص یافته است.

این رقم در واقع تصرف و بدهی دولت به صندوق های بازنشستگی است که بنابراین بخشی از آن تحریم می شود. زیرا دولت 90 هزار میلیارد دلار به آن صندوق بدهکار است و این از طریق قداست اتفاق می افتد.

در واقع ، مطابقت اولویت شماره یک است و مطمئناً چنین خواهد شد.

آنا: حقوق کارگران از طریق این معادله چقدر افزایش می یابد؟

حسن نیت: مبلغ دقیق توسط شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی تعیین خواهد شد. در واقع ، حقوق بازنشستگان و کارگران توسط شورای دستمزد زیر مجموعه وزارت رفاه ، کار و تأمین اجتماعی تعیین می شود و فکر می کنم آنها باید این روزها تصمیم بگیرند. پارلمان فقط برای کارمندان ایالت و ارتش تصمیم می گیرد.

آنا: نرخ مالیات برای افرادی که حقوق فوق العاده دریافت می کنند چقدر است؟

حسن نیت: ما مالیات حقوق و دستمزد را در مجلس مسدود کردیم. یعنی حقوق تا سقف 4 میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف است. مالیات 4 تا 8 میلیون با استفاده از ضریب 10 درصد ، 8 تا 12 میلیون تومان 15 درصد و ضریب 5 درصد به حقوق 32 میلیون تومان و مالیات از 32 میلیون تومان به بالا محاسبه می شود. . ضریب 35 درصد خواهد بود.

آنا: دولت تا کجا تلاش کرده است تا حقوق کارمندان دولت را افزایش دهد؟ آیا مطالبات دولت برآورده شد؟

حسن نیت: آنچه پارلمان در تلاش بود انجام دهد ایجاد تعادل در توزیع درآمد بود. این بدان معناست که کسانی که بیش از 32 میلیون تومان حقوق دارند ، مالیات بیشتری پرداخت می کنند و در واقع افزایش حقوق دریافت می کنند. در واقع ، دولت این افزایش را در نظر گرفت و 25 درصد افزایش حقوق به همه كارمندان دولت پیشنهاد داد. اما مجلس شورای اسلامی آن را تأیید نکرد و این عوامل را برای نزدیک شدن به عدالت در نظر گرفت.

به این ترتیب ، حقوق های بالاتر از 10 میلیون تومان نیز همان عدد ثابت را به 2 میلیون و 500 هزار تومان افزایش می دهد ، زیرا به اجرای عدالت كمك می كند. به عنوان مثال ، پیشنهاد دولت 30 میلیون تومان حقوق ، 7.5 میلیون تومان حقوق و 3 میلیون تومان 750 هزار تومان افزایش می یابد. این تعادل نیست. زیرا افزایش 30 میلیون تومانی حقوق 10 برابر بیشتر از حقوق 3 میلیون تومانی است.

افزایش دستمزدها یکی از روش های جبران تورم است. مردی که 3 میلیون تومان درآمد دارد ، به عنوان یک راه حل برای تورم. اگر تورم بر زندگی او غلبه نکند ، او می خواهد 750 هزار تومان جمع کند. اما 7.5 میلیون تومان افزایش برای هر نفر دریافت کننده 30 میلیون تومان؟ بنابراین نمایندگان تصمیم گرفتند که توزیع مرحله ای مالیات و دستمزد می تواند به نزدیک شدن عدالت کمک کند.

آنا: با توجه به بودجه سال 1400 ، مهمترین اقداماتی که مجلس شورای اسلامی برای تأمین نیازهای مردم و جامعه انجام داده است ، چیست؟

حسن نیت: ما در بودجه 1400 کارهای زیادی در مورد برنامه ، کمیسیون بودجه و کمیسیون تلفیق انجام داده ایم. اول ، اشکال مختلفی که او پوشیده بود مشخص شد. این بدان معنی است که ما سیاست های انضباط مالی را برای شرکت های دولتی در یادداشت های بودجه تعریف کرده ایم (سال آینده ، شرکت های دولتی دو سوم بودجه 1.500.000 میلیارد تومانی کشور را تشکیل می دهند). چگونه باید بودجه را کنترل کنیم و حقوق و مزایای آنها را فراتر از آنچه در دولت است افزایش دهیم و پاداش اضافی ندهیم و نوعی بلوک حقوق نجومی را که ممکن است در بودجه شرکت اتفاق بیفتد ، ببینیم.

از محل درآمد صادرات نفت ، گاز و میعانات گازی ، 38٪ از این منابع باید به حساب صندوق توسعه ملی منتقل شود و اگر بخواهیم این میزان را به 38٪ افزایش دهیم ، رئیس مجلس یا رئیس جمهور به طور معمول تأییدیه را از رهبری هر ساله

مورد بعدی که در بودجه مهم به نظر می رسید این بود که دولت در لایحه اول خود 2.3 میلیون بشکه را کنار گذاشته بود که ما آن را پس دادیم تا فقط یک میلیون بشکه یا 38 درصد نفت و میعانات فروخته شود. صادرات گاز و گاز ، موافقت کرد که حداکثر یک میلیون بشکه در روز از سهم صندوق توسعه ملی برداشت کند ، این بدان معناست که دولت می تواند تا 18 درصد از سهم 38 درصدی صندوق توسعه ملی را تا یک میلیون بشکه برداشت کند. در روز 1400 مورد را به منابع لایحه بودجه اضافه کنید ، ما تصمیم داریم دولت را به اندازه نیاز بیش از یک میلیون بشکه بفروشیم. اما او می تواند 20٪ برداشت کند و مابقی باید به صندوق توسعه ملی برود. بیانیه صادر شده از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دولت این مورد را رعایت نکرده این است که در واقع یکی از دلایل رد لایحه عدم رعایت آن است.

نکته بعدی در لایحه ای که دولت به مجلس شورای اسلامی بازگرداند و آن را تغییر داد این بود که درآمد مالیاتی را حدود 49 هزار میلیارد تومان افزایش داد ، یعنی درآمد مالیاتی 317 میلیارد تومان بود. بیل و بازپرداخت آن 366 میلیارد تومان شد. در حقیقت ، دولت به نوعی وابستگی خود را به صندوق توسعه ملی کاهش داده و اتکای خود را به مالیات افزایش داده است ، این نشانگر این است که ما به سمت مالیات بیشتر حرکت می کنیم ، اما نه به معنای افزایش مالیات ، اما پرداخت نکردن مالیات برای آن قسمت ، آنها فرار مالیاتی دارند.

سایر موضوعات همان 150 هزار میلیارد در لایحه 125 هزار میلیارد تومانی دولت در نظر گرفته شده بود و مجلس شورای اسلامی برای کمک به بازنشستگان ، حقوق برابر و بخش ، مجدداً آن را به 150 میلیارد تومان رساند.

ما خانوارهای پیرو روش مصرف را از تعرفه های آب ، برق و گاز در کمیسیون معاف کرده ایم. کارهای زیادی در مورد کمیسیون مشترک انجام شده است که باعث شفافیت بیشتر آن شده است و همه اینها نشان می دهد که ما به سمت اقتصاد مقاومتی در حال حرکت هستیم که به یاری خداوند 1400 نفر می توانند اثرات آن را به خوبی تجربه کنند.

آنا: آیا مراحل و تصمیمات کمیسیون مشترک نهایی و تصویب شده است؟

حسن نیت: اکنون کار تقریباً کامل است و به زودی به شورای نگهبان ارسال می شود.

در واقع ، یک بار لایحه دولت آمد ، دوباره باز و دوباره ارسال شد ، که ما در مجلس کار کردیم و به لایحه دولت اضافه کردیم.

دولت در لایحه دوم خود به یک راه حل رسید و 317 میلیارد تومان را به 366 هزار و 900 میلیارد تومان افزایش داد ، یعنی حدود 50 میلیارد تومان. این یک تعریف جدید مالیاتی برای خود تعریف کرد ، من فکر می کنم خوب باشد ، هر چقدر هم که باشد ، خوبه.

امیدوارم این بودجه بتواند زندگی مردم را کنترل کند و دولت بتواند تورم سال آینده را با انضباط مالی کنترل کند و مردم در برابر ظلماتی که امسال و سال گذشته متحمل شده اند در امان باشند.

انتهای پیام / 4133/4103