تغییر فرمول قیمت گذاری مونتاژی ها/ حقوق گمرکی وارداتی ها ثابت است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، امید خلیباف در گفت و گوی تلویزیونی درباره نحوه اطلاع از قیمت خودروهای وارداتی و محاسبه تعرفه اظهار کرد: همانطور که بارها اعلام شده، خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه می شود. این خودروها قرار است در چند رده قیمتی وارد شوند و کمترین تعرفه مربوط به خودروهای زیر 10 هزار یورو است.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: عوارض گمرکی تمامی خودروها (چه خودروهای زیر 10 هزار یورو و چه خودروهای با آستانه قیمت 20 هزار یورو) چهار درصد تعیین شده است. اما سود تجاری متغیر است. برای خودروهای زیر 10000 یورو حداقل مبلغ خواهد بود. به عنوان مثال، برای یک خودروی 8000 یورویی، 10 درصد کارمزد واردات، 10 تا 15 درصد سود بازرگانان واردکننده و مابقی به این بستگی دارد که چقدر رقابت در کشتی برای یافتن قیمت وجود دارد.

ورود خودروها پس از سال ها هیجانی را ایجاد کرده است که قیمت های رقابتی را دامن می زند

وی در پاسخ به این سوال که آیا خودروهای وارداتی در دسترس عموم قرار می گیرد، به ویژه اینکه می گویید با این اعداد و ارقام «چقدر رقابت در تابلوی بورس وجود خواهد داشت»؟ وی تصریح کرد: این سوال سختی است. شرایط جامعه عمومی از جهات مختلف تغییر کرده است. متأسفانه قدرت خرید مردم در دهه اخیر واقعاً کاهش یافته است. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که چهار سال است خودرویی وارد کشور نشده است، پس طبیعی است که شور و شوق برای دامن زدن به این رقابت تا حدودی و افزایش قیمت وجود داشته باشد.

این افسر وزارت سکوت وی ادامه داد: اما اگر قیمت خودروهای 8000 یورویی بالا باشد، قطعاً در کل بازار تاثیر منفی خواهد داشت؛ یعنی این ماشین (البته این پیش بینی من است، ممکن است اشتباه باشد، چون عرضه زیاد است) اگر ماشین 8000 یورویی به هر نحوی محاسبه شود حدود 500 میلیون تومان می شود، اما اگر بیشتر است همانطور که بنا به دلایلی گفته شد باعث کاهش قیمت سایر خودروها می شود. با فرض شرایط؛ بنابراین فضای بازار خودرو هم برای خودروهای وارداتی و هم برای خودروهای ساخت داخل بسیار آرام و آرام خواهد بود و بازار را به سمت نزول می کشاند.

خلباف تاکید کرد: به هر حال وقتی چهار سال کالایی عرضه نمی شود، واکنش متقاضیان باید در انواع شرایط قابل پیش بینی باشد. یک بخش این است که رقابت زیادی وجود خواهد داشت، بخش دیگر این است که در واقعیت اتفاق نمی افتد. مثلا وقتی یک خودروی داخلی مثل 207 عرضه می شود، گاهی اوقات تا 120 درصد به نظر می رسد و رقابت روی آن جریان دارد. برعکس هایما 9 درصد نسبت به قیمت پایه ورود به جدول ارائه می شود. هر دو خودرو متعلق به ایران خودرو هستند. بنابراین باید شرایط را بررسی کرد تا در این مورد دقیق تر صحبت شود. همین امر در مورد خودروهای وارداتی نیز صدق می کند.

خودروساز علاقه ای به ایجاد هیجان در قیمت های بورس ندارد

سخنگوی وزارت سکوت وی در ادامه تصریح کرد: خودروساز علاقه ای به رقابت، ایجاد هیجان در کشتی، افزایش رقابت و افزایش قیمت ندارد. در خصوص توزیع خودرو در بورس کالا باید دو فاز را از هم تشخیص دهیم. در مرحله اول وزارت سکوت تا حد زیادی بدون نظارت بود و شرایط اجرا نمی شد و در نتیجه یک SUV یک میلیارد تومانی ناگهان از دو میلیارد تومان گذشت. پیرو این موضوع، وزارت سکوت دستور کار با هماهنگی بورس کالا مبنی بر ایجاد کف عرضه برای اطمینان از یکنواختی در عرضه ارائه شد. مثلاً اگر 207 عرضه شود همگی سفید هستند یا همه مشخصات فنی یکسانی دارند بنابراین قیمت های متفاوتی پیدا نمی شود.

وی افزود: برای خودروهای تیراژ بالا سطح عرضه 2000 دستگاه و برای خودروهای کم حجم 500 دستگاه است. بورس کالا را به عنوان مرحله گذار از عدم تعادل عرضه و تقاضا به مرحله تعادل عرضه و تقاضا انتخاب کرده ایم، بنابراین رانت به عده ای نمی رسد.

تلاطم ارز، بازار خودرو به «سرمایه» نیاز دارد آه تواو انجام داد

مشاور وزیر سکوت وی همچنین با تاکید بر اینکه امسال اتفاقات خوبی در زمینه افزایش تولید افتاد، خاطرنشان کرد: در آذرماه امسال آمار تولید از مرز 127 هزار خودرو (خودروسازان بزرگ دولتی و خودروسازان خصوصی) و ماهانه گذشت. رکوردهای تولید در پنج سال گذشته توسط خودروها شکسته شده است. این روند ادامه خواهد داشت و پیش بینی ما این است که در شش ماه آینده حدود 800 هزار خودرو تولید و 200 هزار خودرو وارد کشور شود. بر این اساس در مجموع ده هزار خودرو به بازار عرضه و روانه بازار خواهد شد. این حجم عرضه خودرو مطمئنا بازار را اشباع کرده و تاثیر مثبتی بر قیمت ها خواهد داشت.

قالیباف درباره تورم اخیر در بازار خودرو نیز اظهار کرد: بازار خودرو در سال جاری حدود شش ماه است که با ثبات و کاهش قیمت همراه بوده است. اما عوامل خارج از صنعت خودرو و وزارت سکوت با کاهش نرخ ارز، قیمت ها و بازارها دچار نوسان شدند. در خودروها متاسفانه به محض وقوع نوسانات ارز، سرمایه مورد نیاز شکل می گیرد. حتی اگر نیاز مصرف کننده باشد، اگر شخصی برای سه ماه آینده قصد خرید خودرو را داشت، در این صورت خرید خود را به تعویق می انداخت. در واقع فشار تقاضا در یک دوره زمانی کوتاه افزایش می یابد. انباشته شدن این تقاضاهای نامطلوب در بازار باعث تغییر قیمت ها می شود و با کاهش نرخ ارز قیمت خودرو نیز کاهش می یابد.

یک فرمول قیمت برای کنترل فوری هزینه خودروهای مونتاژ شده ارائه شده است

سخنگوی وزارت سکوت وی با بیان اینکه تنها راه حل افزایش عرضه است تا سرمایه مورد نیاز در مورد خودروها پیش نیاید گفت: آنچه از ما می خواهد. ترک برای افزایش تولید چاره ای جز افزایش تولید و توزیع نداریم. اما از سوی دیگر ابزارهایی برای کنترل بازار وجود دارد. این ابزار به طور طبیعی در زمینه ثبات مالی بهترین عملکرد را دارد. به عنوان مثال، قیمت خودروی چینی از یک خودروساز خصوصی در کشور همسایه، 500 میلیون تومان کمتر از قیمت کشور ما است. در این زمینه نیز در آینده نزدیک اقدامی برای تنظیم فرمول قیمت گذاری خودروهای با این شرایط انجام می شود تا دیگر نتوانند از یک سطح قیمتی را افزایش دهند.

مشاور وزیر سکوت همچنین وی در خصوص فاصله قیمتی کارخانه با بازار خودرو اظهار داشت: قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو و سایپا طی یک سال گذشته تغییری نکرده است.

تا 6 ماه آینده یک میلیون خودرو تحویل داده می شود

او پاسخ داد که این یک برنامه وزارتخانه است سکوت برای کاهش قیمت کارخانه به بازار چه باید کرد و کدام سازمان مسئول کاهش این فاصله است؟ وی تصریح کرد: بانک مرکزی حافظ ارزش پول است. بر اساس گزارش مرکز آمار در مورد تورم تولید، این تورم برای صنعت خودرو در تابستان 2 درصد بوده است. این بدان معناست که با احتساب تورم ماهانه دو درصد توانسته ایم زنجیره تامین خودرو را مدیریت کنیم. این مورد مربوط به وزارتخانه است سکوت او باید روی آن تمرکز کند. موضوع مربوط به سیاست های کلان و متغیرهای کلان اقتصادی است، قابل انکار نیست، معلوم است که در اختیار وزارتخانه است. سکوت نه

خلیباف در واکنش به تحقق وعده وزیر در آنلاین سال گذشته سکوت وی درباره کنترل بازار خودرو در یک سال گفت: دولت درصدد کنترل تورم است. پیش بینی من افزایش عرضه در بازار خودرو در اواخر بهار و اوایل تابستان سال آینده است. همانطور که گفته شد، قطعاً یک میلیون خودرو بازار را اشباع می کند، زیرا تقاضای خودرو در کشور یک و نیم میلیون خودرو است و یک میلیون خودرو نیز رقمی است که باید ظرف یک سال عرضه شود. بنابراین عرضه آن در شش ماه به تنظیم بازار کمک می کند.