تصمیم دولت برای فروش نفت به مردم چه خواهد بود؟

اخیراً دولت برنامه ای برای افتتاح اقتصاد و فروش نفت به مردم ارائه کرده است که ساز و کار آن هنوز کاملاً مشخص نشده است. در همین زمان ، فروش معاملات آتی نفت و اظهارات وزیر نفت در مورد فروش فوری نفت سوء ظن ها را افزایش می دهد. ایجاد شده.

به گزارش آوای البرز ، تعطیلات نفتی یکی از انواع اوراق بهادار مالی اسلامی است که شرکتهای دولتی و همچنین خود دولت مجازند هر سال در این اوراق بهادار صادر کند. فروش معاملات آتی نفت مشکلی جدید نیست و کشور دارای سابقه طولانی است.

از آنجا که فروش این اوراق در سال 1993 توسط شورای فقه بازار سرمایه تصویب شد ، موارد متعددی وجود دارد که شرکت ملی نفت و خود وزارت نفت از فروش این اوراق استفاده کرده اند.

اگرچه این اوراق مدتی پیش صادر شده اما به درخواست مجلس ، انتشار این اوراق به دو دلیل متوقف شده است: اول اینکه در قانون بودجه ، شرکت نفت فقط مجاز به استفاده از این اوراق برای سرمایه ، پروژه های عمرانی یا پرداخت است. از بدهی پیمانکارانی که قبلاً کارهای ساختمانی انجام داده اند استفاده کنید.

با این حال ، شرکت ملی نفت در بیانیه ای اعلام کرد که تصمیم گرفته است برای هزینه های جاری خود از عواید این اوراق استفاده کند ، که این یک کاستی در فروش این اوراق است.

اجرای پروژه ذره بین مجلس مسدود شد

در همین راستا ، برنامه مجلس شورای اسلامی ، محسن سانكان عضو كمسیون بودجه به آوای البرز گفت: “با توجه به اینكه شركت ملی نفت نمی تواند هزینه های فعلی فروش اوراق آتی نفت را تحمل كند ، درآمد حاصل از فروش اوراق باید به پروژه‌ها برود. از آنجایی که شرکت ملی نفت یک شرکت دولتی است ، انتشار اوراق قرضه به دولت بدهی می کند و این بدهی باید حد و مرز داشته باشد تا از مبلغ مشخصی تجاوز نکند ، که این دومین اعتراض به فروش اوراق آتی نفت است.

عضو کمیسیون بودجه برنامه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور وزیر نفت در برنامه و کمیسیون بودجه گفت: نمایندگان کمیسیون این اعتراضات را به وی گوشزد کردند و وی موافقت و اصلاح بیانیه صادر شده از سوی شرکت ملی نفت را اعلام کرد. . براساس این طرح ، مانند سایر اوراق قرضه صادر شده از طرف دولت ، مردم می توانند پس از انتشار ، اوراق را خریداری کنند. این اوراق با نرخ ثابت و سالانه 5/18 تا 19 درصد ، با سررسید دو سال و قابل ارائه در بازار ثانویه است.

وی با اظهارنظر درباره تفاوت فروش اوراق آتی نفت و برنامه افتتاح مالی ، اظهار داشت: حد مجاز مالی برای فروش این اوراق 1500000000 تن است ، اما دولت تصمیم دارد در طرح اولیه 220 میلیون بشکه نفت 160 تا 180 میلیارد بشکه بفروشد. این مبلغ عظیمی است که بیش از یک چهارم کل بودجه کشور است.

این برنامه در مجلس شورای اسلامی ، به گفته یکی از اعضای کمیسیون بودجه ، تصریح می کند که دولت همچنین به فروش نفت تحت این طرح علاقه دارد و مشخص نیست که خریدار پس از اتمام دوره دو ساله قصد خرید با این روغن را دارد. اگر این شخص بخواهد نفت را تأمین کند ، باید مشخص کند که آیا او می تواند نفت را صادر کند یا نه. حال اگر مردم قادر به صادرات نفت در آن تاریخ نباشند ، چه اتفاقی خواهد افتاد ، چه کسی یا کدام موسسه باید این روغن را از مردم خریداری کند و دولت در این زمینه چه ضمانتی باید بدهد؟

سنگان گفت که این موارد مبهم از برنامه افتتاح اقتصادی است و مردم حتی وضعیت درآمدی را که از فروش نفت به دست می آورند نمی دانند. بودجه کل پروژه های عمرانی کشور حدود 40،000 میلیارد روپیه است ، بنابراین دولت ممکن است تصمیم بگیرد 180،000 میلیارد روپیه به دست آورده از این طریق تأمین کند.

ابهامات موجود در برنامه فروش اوراق قرضه نفت حل شد

سید محمد رضا میرتزا الدینی ، نایب رئیس کمیسیون بودجه برنامه مجلس شورای اسلامی ، چند روز پیش به آوای البرز گفت: “پس از ارائه حضور وزیر نفت در کمیسیون بودجه ، در مورد فروش معاملات آتی نفت شک و تردید مطرح شد.

وی با اظهار نظر در مورد جلسات تفصیلی که در کمیسیون برنامه و بودجه برای بررسی موضوع معاملات آتی نفت برگزار شد ، اظهار داشت: “ما جلسه مفصلی در این باره داشتیم. یکی از حساس ترین موضوعات در این باره اعلام خبر افتتاح اقتصاد و فروش نفت بود.” این موضوع توسط رئیس جمهور در رؤسای کمیته هماهنگی اقتصادی کشور مطرح شد ، که به طور گسترده به عنوان موضوع بازپرداخت اوراق آتی تلقی می شد.

وی گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی و روسای کمیسیون های امور مالی ، برنامه ریزی و بودجه با برنامه فروش نفت موافق نیستند بلکه موضوع فروش اوراق قرضه نفتی را به عنوان سابق مطرح کردند. در عوض ، فروش اوراق قرضه در چارچوب قانون بودجه است که به شرکتها اجازه می دهد 6،500 میلیارد تومانی اوراق بهادار بفروشند و به شرکت ملی نفت مجاز است 150000 میلیارد تومان اوراق نفت را بفروشد ، بنابراین در بودجه است.

میرتاجا الدینی ادامه داد: به گفته وزیر نفت ، موضوع فروش اوراق بهادار با استفاده از ابزارهای مالی اسلامی به عنوان پیشرو در سازمان بورس و اوراق بهادار تعریف شده است. معاملات فارکس در واقع نوعی پیش فروش در قالب اوراق بهادار است که از پیش قیمت گذاری شده و کالاها بعدا پرداخت می شوند.

به گفته معاون رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر نفت ، فروش اوراق بهادار به شورای فقهی سازمان بورس اوراق بهادار به عنوان یک ابزار مالی اسلامی خوانده می شود و در چارچوب قانون در حال انجام است. وی گفت: این موضوع در چارچوب قوانین اوراق بهادار مورد بررسی قرار گرفته است.

وزیر نفت چه می گوید؟

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت به جای تکیه بر پیش فروش طولانی مدت نفت ، روی فروش اضطراری متمرکز است ، اخیراً وزیر نفت بیژن سنگان توضیح داد: دولت روی فروش فوری نفت تمرکز دارددر حقیقت ، فروش سریع روغن بدین معنی است که ما می توانیم به اندازه نیاز نفت بفروشیم و هیچ کس نمی تواند ما را از نظر داخلی یا قانونی متوقف کند و ما درآمد حاصل از فروش را در خزانه داری سرمایه گذاری می کنیم.

وی گفت: آنچه باید در بررسی ابهامات موجود در طرح عرضه نفت در بورس کالا مورد بررسی قرار گیرد و این موضوع در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از ارائه توضیحات کارشناسی ، بسیاری از نگرانی های نمایندگان برطرف شد.

وزیر نفت گفت: به دلیل شباهت اسمی ، سوء تفاهمی بین این دو طرح وجود داشته است طرح تهیه نفت به عنوان پیش فروش در این اجلاس پیشنهاد می شود که پس از نهایی شدن ، توسط رئیس جمهور اعلام می شود و دیگری ، فروش اوراق بهادار نفتی که برای تأمین اعتبار پروژه هایی از قبیل نگهداری و افزایش تولید نفت استفاده می شود. همانطور که اتفاق افتاد ، ابهامات را باید در جلسات بررسی و برطرف کرد.

کارشناسان چه می گویند؟

محمد خطیب ، یک کارشناس انرژی ، به آوای البرز گفت: “دولت براساس مصوبه بودجه اقدام می کند. به عنوان مثال ، در بودجه آمده است كه دولت می تواند ظرف مدت یك سال این مبلغ اوراق را صادر كند ، بنابراین دولت نمی تواند کاری را انجام دهد جز آنچه در بودجه تعریف شده است.

وی با بیان اینکه در بودجه میزان مشخصی از فروش نفت مشخص شده است ، تصریح کرد: تحقق این رقم کمی دشوار است و هنوز عملی نشده است. با توجه به اوراق قرضه ، دولت می تواند اوراق قرضه را براساس وظیفه ای که دولت به آن اختصاص داده است ، صادر کند.

این کارشناس ادامه داد: “عملکرد دولت باید تابع قانون باشد. اگر می خواهد خارج از بودجه سالانه فعالیت کند ، مشکلاتی به وجود می آید ، بنابراین سیستم دولت باید مطابق قانون باشد.”

وی در پاسخ به این سؤال كه آیا روشهای ارائه شده تاكنون در بهبود بازار نفت ایران مؤثر است یا خیر ، اظهار داشت: تحریم تحریم فروش نفت دشوار است.

وی گفت: “در غیر این صورت ، دولت با کسری بودجه روبرو خواهد شد ، بنابراین انتظار می رود بودجه فروش یک میلیون بشکه در روز برای سال جاری باشد.”

وی گفت: “این مبلغ فقط مربوط به مشکل صادرات است.” صادرات در واقع نفت فروخته شده و ارزی است که از آن حاصل می شود. “وارد خزانه داری می شود.

کارشناسان انرژی می گویند دولت باید طبق بودجه و قانون عمل کند تا از این طریق نفت را بفروشد. برای این مهم از روش های مختلف استفاده کنید.

انتهای پیام