تشخیص بروز سکته زودهنگام به کمک گروه خونی

به گزارش شفاف، به نظر می رسد در مقایسه با سایر گروه های خونی، افراد دارای گروه خونی “A” تا قبل از 60 سالگی بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند که البته این تفاوت زیاد نیست و نیاز به مراقبت یا غربالگری بیشتری ندارد.

گروه های خونی مواد شیمیایی مختلف روی سطح گلبول های قرمز را توصیف می کنند. از جمله شناخته شده ترین آنها، “الف” و “ب” نام دارند.

حتی در این گروه‌های خونی اصلی، تفاوت‌های ظریفی وجود دارد که ناشی از جهش در ژن‌ها است. تحقیقات ژنومی اکنون ارتباط واضحی را بین ژن زیرگروه A-1 (A1) و سکته اولیه شناسایی کرده است. محققان داده‌های 48 مطالعه ژنتیکی شامل 17000 نفر با سابقه سکته مغزی و 600000 نفر بدون سابقه سکته را تجزیه و تحلیل کردند. همه شرکت کنندگان بین 18 تا 59 سال سن داشتند.

جستجوی گسترده ژنوم دو جایگاه مرتبط با خطر سکته اولیه را شناسایی کرد. یکی از این موقعیت ها مربوط به نقطه متناظر ژن های گروه خونی است. تجزیه و تحلیل دوم از ژن های گروه خونی خاص نشان داد افرادی که ژنوم آنها برای یک نوع گروه خونی A کدگذاری شده است، 16 درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قبل از 60 سالگی بودند. در افراد دارای گروه خونی O1، این خطر 12 درصد کمتر است.

با این حال، محققان گفتند که خطر اضافه سکته مغزی در افراد دارای گروه خونی A کم است و بنابراین این افراد نیازی به مراقبت، نظارت یا غربالگری اضافی ندارند. در ایالات متحده، تقریباً 800000 نفر سالانه سکته مغزی را تجربه می کنند که سه چهارم آن در افراد 65 سال و بالاتر رخ می دهد. پس از 55 سالگی، خطر سکته مغزی هر 10 سال دو برابر می شود.

یکی از یافته های کلیدی این مطالعه از مقایسه سکته مغزی در افراد زیر 60 سال با افراد بالای 60 سال حاصل شد. برای این منظور، محققان از داده های 9300 نفر بالای 60 سال که دچار سکته مغزی شده بودند و 25000 نفر بالای 60 سال که سکته نکرده بودند استفاده کردند.

آنها دریافتند که سکته‌هایی که در اوایل زندگی اتفاق می‌افتند، مکانیسم متفاوتی نسبت به سکته‌هایی دارند که در سنین بالا رخ می‌دهند. سکته مغزی در بزرگسالان جوان کمتر با رسوبات چربی در شریان ها مرتبط است، اما بیشتر به لخته شدن خون مربوط می شود.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که بخشی از ژنومی که برای گروه خونی کد می‌کند، جایگاه ABO، با کلسیفیکاسیون عروق ویروس کرونا مرتبط است که جریان خون را تنظیم می‌کند و با حملات قلبی مرتبط است.

منبع: Science Alert