تحول شرط بقا – خبرگزاری آنا

تحول شرط بقا

تحول شرط بقا

دانشگاه آزاد در دوره جدید با درک به موقع و صحیح ضرورت تحول مجموعه برنامه های تحولی مرتبط هوشمندانه و با رویکرد حل مسائل و آینده نگرانه را اجرایی کرده (تشکیل معاونت های موضوعی پایش پویش پژوهشیار آموزشیار و…) که اگر نبود شاید دانشگاه آزاد با کمّیت و کیفیت امروزی هم نبود.

به گزارش آنا تغییر و تحول با توجه به تحولات محیطی و سرعت بسیار زیاد آن گریزناپذیر است. همه چیز تغییر می کند جز ذات اقدس خداوند؛ بنابراین هیچ فرد حقیقی و حقوقی را گریزی از تغییر و تحول نیست. یکی از مهم ترین علل بحران های فعلی کشورمان در بخش های مختلف علمی اجتماعی سیاسی و… حس نکردن «ضرورت تغییر» یا «تأخیر در ضرورت تغییر» بوده است. البته دلایل مهم دیگری هم از علل بحران های فعلی یا شکست مراحل تحولی است که ازجمله آنان؛ فقدان چشم انداز مناسب نداشتن ائتلاف راهنما تعلل در انتقال آن به بخش های مختلف سازمان و مشارکت ندادن آن ها و یا اجرای نادرست و غلط آن است که در مدل 8 مرحله ای تحول «جان پی کاتر» به خوبی تشریح شده است. 

دانشگاه آزاد در دوره جدید با درک به موقع و صحیح ضرورت تحول مجموعه برنامه های تحولی مرتبط هوشمندانه و با رویکرد حل مسائل و آینده نگرانه را اجرایی کرده (تشکیل معاونت های موضوعی پایش پویش پژوهشیار آموزشیار و…) که اگر نبود شاید دانشگاه آزاد با کمّیت و کیفیت امروزی هم نبود. یکی از برنامه های تحولی مهم که هم اکنون بخش زیادی از وقت و انرژی رئیس محترم دانشگاه و معاونان محترم ایشان را به خود اختصاص داده است «تحول در نظام دانشی» و همچنین به موازات آن «تحول در نظام اداری» است که زنجیره برنامه های تحولی دانشگاه را تکمیل و برکات آن را در آینده برای همگان آشکار خواهد کرد. 

 

در «نظام دانشی جدید دانشگاه» دانشگاه وظایف «رسالت محور» و «مأموریت محور» دارد. در رسالت محوری هدف افزایش دانایی است و محصول آن گروه های علمی هستند. در مأموریت محوری هدف افزایش توانایی است که از طریق دانشکده های موضوعی پیگیری می شود. در ساختار جدید رسالت و مأموریت باید به صورت ماتریسی با هم ترکیب شوند به گونه ای که اعضای هیئت علمی در گروه های دانشی علاوه بر فعالیت های آموزشی مرسوم با راهبری رؤسای دانشکده های موضوعی و هماهنگی مدیران گروه های دانشی در دانشکده های موضوعی مختلف در ارتباط خواهند بود و در موضوعاتی که مأموریت بالقوه دانشگاه است به انجام فعالیت های پژوهشی و فناوری مرتبط خواهند پرداخت.

 

بنابراین هویت هر عضو هیئت علمی با دو شناسه است: اولین شناسه در گروه های دانشی درون واحد ها قوام یافته و رشته محور است و دومین شناسه در حوز های بین رشته ای شکل گرفته و به دانشکده موضوعی اختصاص دارد. 

 

در «نظام تحولی اداری» هم اتفاقات خوبی روی خواهد داد که ازجمله آن ها رفع مشکل ارتقا به علت محدودیت پست خواهد بود. در طرح تحولی جدید نظام اداری افراد از «کارور تا راهبر» تعریف شده اند و همکاران دانشگاه علاوه بر امکان ارتقای طولی ارتقای عرضی از «کارا تا ممتاز» را پیدا می کنند. در همین طرح تحول در قالب طرح حامی تعدادی از دانشجویان از طریق نظام مکاتبات ایمیل پایه با حامی ارتباط خواهند داشت و علاوه بر ثبت و ضبط مکاتبات حامی مسئول پاسخگویی و پیگیری امور آن دانشجویان خواهد بود. همه دانشجویان صاحب ایمیل رسمی شدند و از طریق ایمیل به حامیان خود متصل خواهند شد. 

 

رئیس محترم دانشگاه در اجرای برنامه تحولی جدید دانشگاه به منظور تشکیل ائتلاف راهنما انتقال چشم انداز به بدنه تشریح اهداف تحول تبیین استراتژی ها و جلب مشارکت مدیران استادان دانشجویان و سایر ذی نفعان علاوه بر جلسات تخصصی و کارشناسی در سازمان مرکزی ده ها سفر و سخنرانی در قالب های مختلف ازجمله گردهمایی های دانشکدگان و گروه های کشوری رشته های مختلف به مناطق گوناگون (سمنان شاهرود شیراز چالوس خراسان رضوی و…) داشتند که جدیدترین آن شرکت و سخنرانی و مدیریت جلسات کاری نشست شورای دانشگاه آزاد در سی ام بهمن و اول اسفند 1403 در شهر مقدس قم بود.

 

 در این سفر ها هم حرف های اعضای محترم هیئت علمی رؤسای دانشکدگان مدیران گروه های کشوری و دانشجویان را با حوصله و صرف وقت کافی شنیدند و هم دغدغه ها و دیدگاه های خود را منتقل کردند که برخی محور های مهم آن عبارتند از: 

 

– تحول بایدی است که شرط بقاست. اگر در چهارچوب قبلی بمانیم توفیقی حاصل نخواهد شد؛ اگر آینده ایران را می خواهیم باید برگردیم بنیادین بیندیشیم و طرحی نو دراندازیم. 

– در حوزه های دانشی و فناوری نیازمند تحول هستیم. 

– سیاست علم حاکم بر دانشگاه باید پایداری و کارآمدی را برای نظام تأمین کند. 

– توسعه بلوغ سازمانی چابک سازی افزایش بهره وری پایداری اقتصادی مولدسازی دارایی ها دستیابی به کارآمدی مبتنی بر آموزه های دینی و… از ملزومات پایداری و کارآمدی است. 

-دانشگاه باید با نوآوری دانایی و توانایی را به ثروت تبدیل کند در غیر اینصورت منافع ملی تأمین نخواهد شد؛ اگر دانشگاهی منافع ملی را تأمین نکند حذف می شود. 

-دانشگاه باید به سکوی دانایی و توانایی تبدیل شود که بتواند به توسعه جامعه و کشور کمک کند. 

-دانشگاه باید به اتفاقات جامعه واکنش نشان بدهد و مسیر را به درستی طی کند. 

-دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال آن است که با تکیه بر توانمندی های داخلی و منابع خود پژوهش هایی انجام دهد که با نیاز های جامعه تطابق داشته باشد و به اقتصاد و فرهنگ کشور کمک کند.

-تربیت قوه عاقله توسعه دانش بشری تعالی بخش و تسخیرکننده منابع طبیعی چهار وجهه مهم دانشگاه و مبنای شکل گیری زیرنظام های مختلف دانشگاهی مانند تربیتی علمی فرهنگی و فناوری است.

رئیس محترم دانشگاه علاوه بر این با تشریح و تبیین ضرورت ساختار هوشمند و هدفمند در دانشگاه ها و ضرورت تغییر در فرهنگ پژوهش در مورد چالش های جدید در آموزش عالی ازجمله تهدیدات هوش مصنوعی و فضای مجازی و جاماندن از کنشگران مردمی هشدار داد و همگان را برای اجرای برنامه جدید تحولی در نظام دانشی فراخواند.

درمجموع می توان گفت رئیس محترم دانشگاه با درک صحیح از اسناد بالادستی و تحولات محیطی تلاش کرده است ضرورت تحول چشم انداز و اهداف و همچنین راهبرد های رسیدن به آنها را تبیین کند؛ شناخت مسائل و نیاز های ملی و بین المللی توانایی حل مسئله پاسخگویی به تحولات ملی و محلی و نقش آفرینی در آنها کمک به توسعه جامعه خروج از حبس در قواعد ساختار ها و منابع قدیمی و غربی ارتقای کیفیت و کارآمدی توسعه پژوهش های بومی اشتغال امیدآفرین تبدیل دانایی به توانایی توسعه بلوغ سازمانی چابک سازی افزایش بهره وری پایداری اقتصادی مولدسازی دارایی ها دستیابی به کارآمدی مبتنی بر آموزه های دینی نشاط علمی و معنوی دانشگاه تراز انقلاب و تمدن ساز ازجمله اهداف مهم دانشگاه در نظام جدید دانشی است.

بی تردید رسیدن به این اهداف متعالی و ر هایی بخش از مخاطرات و بحران ها مقدور نیست مگر با اتخاذ و اجرای دقیق استراتژی های بازآرایی فرایند ها و ساختار ها ساختارشکنی و تغییر قواعد بازطراحی تعامل با عرصه ها سازمان ها و انجمن ها مراکز مرتبط و… تقاضامحوری و سودآوری مأموریت محوری و تمایز فعالیت منسجم و هم افزایی شبکه ای توانمند سازی کنشگری فعال در عرصه پژوهش و افزایش سطح مشارکت استادان دانشجویان و همه ذی نفعان. و اما هشدار پایانی اینکه تحول به فهم دقیق جسارت هوشمندانه نظارت صبر و مشارکت جمعی نیاز دارد. «تعیین اهداف و استراتژی خوب» کافی نیست. «فراموش نکردن اهداف اجرای خوب استراتژی ها و پیروزی کوتاه مدت» موفقیت را تأمین و تضمین و بدنه سازمان را امیدوار می کند.

نویسنده: اکبر نصراللهی رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی