تبلیغات چیست ؟
«تبلیغات» (Advertising) از قدیمیترین روشهای بازاریابی است که معمولاً با هدف تأثیرگذاری بر اقدامات مخاطبان به منظور افزایش فروش خدمات یا محصولات انجام میشود. در واقع تبلیغات روشی مؤثر برای معرفی محصولات و خدمات به مخاطبان هدف است. تبلیغات خوب به تبلیغاتی گفته میشود که مؤثر و بهیادماندنی باشند.
به طور کلی، میتوان ویژگیهای تبلیغات خوب را به شکل فهرست زیر خلاصه کرد.
- تبلیغات خوب باید تصویر مطلوبی از کسب و کار شما بسازند.
- تبلیغات باید مزایای استفاده از محصولات و خدمات شما را به خوبی شرح دهند.
- افزایش آگاهی درباره محصولات و خدمات در تمامی مراحل رونمایی از محصولات و خدمات از اهداف مهم تبلیغات است.
- تبلیغات باید مخاطبان هدف، مخطابان جدید و مشتریان احتمالی را هدفگذاری کنند و باعث افزایش سود کسب و کار شوند.
- یکی دیگر از ویژگیهای تبلیغات خوب، تشویق مشتریان به پرسیدن سؤال درباره کسب و کار و ارائه راههای تماس برای برقراری ارتباط با آنهاست.
- افزایش میزان تقاضای محصولات و خدمات از طرف کاربران به منظور افزایش فروش نیز از ویژگیهای تبلیغات خوب است.
بیشتر بدانید: قیمت فاکتور
تاریخچه شروع تبلیغات
عدهای بر این باورند که از زمانی که پاپیروس در مصر ابداع شد، تبلیغات هم پا به عرصهٔ زندگی انسان گذاشت. عدهای دیگر اما شروع آن را همزمان با اتفاقی که در سال ۱۴۵۰ میلادی افتاد میدانند. در این سال گوتنبرگ آلمانی اولین دستگاه چاپ را اختراع کرد و این باعث شد چاپ و انتشار در حجم زیاد ممکن شود. این تغییر، ظهور تبلیغات چاپی را در پی داشت. چاپ تراکت A5 افست بسیار سبک و خواندن مطالب آن بسیار راحت است و فقط باید از تیترهای بزرگ و مناسب برای جذاب شدن استفاده کنید
نقطهی عطف بعدی در این عرصه، پیدایش مجلات بود. در سال ۱۷۳۱ اولین مجلۀ غیرتخصصی در لندن به چاپ رسید. پس از مجله، پیدایش پوستر (۱۸۳۹) و بیلبوردها (دههٔ ۱۸۳۰) اتفاقات تأثیرگذاری را در حوزۀ مارکتینگ رقم زدند. همهٔ این نشریات، امکانی برای به نمایش گذاشتن محصولات بودند. پس از اختراع اولین خودرو (Ford Model T) و استقبال زیاد مردم از آن، دولت آمریکا پروژهای را برای احداث بزرگراههای بین شهری آغاز کرد. این بزرگراهها به معدن طلای صاحبان شرکتهای بیلبورد تبدیل شد. بیلبوردهایی که یکی پس از دیگری ساخته میشدند تا هم درآمدزایی صورت بگیرد و هم جاده برای راننده خستهکننده نشود.
با ورود به قرن بیستم روند تغییرات در حوزۀ بازاریابی بسیار سریعتر شد و بازاریابی مدرن شکل گرفت. با همهگیر شدن رادیو در دههی ۱۹۲۰ برای اولین بار تبلیغات رادیویی از ایستگاههای آن پخش شدند. در سال ۱۹۳۳ در آمریکا بیش از ۵۵/۲٪ از خانهها رادیو داشتند؛ این آمار در سال ۱۹۲۰ صفر درصد بود! پس از رادیو، نوبت به تلویزیون رسید. اولین تبلیغ تلویزیونی در سال ۱۹۴۱ روی آنتن رفت. میتوانید در ویدیوی زیر آن را تماشا کنید.