تالاب های بین المللی آذربایجان غربی به ۸ تالاب می رسد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، سعید شهند عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: دو تالاب شیبلو و بورالان را در اولین فرصت در کنوانسیون رامسر ثبت خواهیم کرد و با این اقدام تعداد تالاب‌های بین‌المللی استان به هشت افزایش پیدا خواهد کرد که رقم بسیار خوبی در سطح استان‌های کشور است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در حوزه محیط زیست انسانی استان در حال صنعتی شدن است و طی دو سال گذشته این روند شتاب بیشتری گرفته که این امر تکلیف و وظیفه نظارتی سازمان را سنگین‌تر می‌کند.

شهند یادآور شد: پویش مسیر سبز و ایران پاک را با همراهی فرمانداران انجام و ۴۲ محور شامل ۲۰۷ کیلومتر از حیث نخاله‌های ساختمانی و پسماند پاک‌سازی شد و سال جاری در کارگروه مدیریت پسماند اعلام می‌کنیم که اگر متولیان به وظایف خود عمل نکنند، به مراجع قانونی معرفی خواهند شد چون شرایط فعلی در شأن مردم آذربایجان نیست.

تولید روزانه ۸۶۰ گرم پسماند برای هر فرد در سطح شهرهای آذربایجان غربی

وی با بیان اینکه در سطح شهرها به طور متوسط برای هر فرد ۸۶۰ گرم در روز پسماند تولید می‌شود، افزود: در روستاها نیز ۷۰۰ گرم در روز تولید پسماند در سطح استان داریم که شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها با همکاری اداره کل راهداری وظیفه جمع‌آوری پسماندها را دارند.

وی با اشاره به فعالیت‌های حوزه محیط زیست انسانی گفت: آذربایجان غربی در حال صنعتی شدن بوده و طی ۲ سال اخیر شتاب بیشتری این روند داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان افزود: در سال گذشته سه هزار و ۲۸۳ استعلام از دستگاه‌های متولی دریافت کردیم که در حوزه احداث و بهره برداری واحدهای صنعتی بود که ۲ هزار و ۱۵۸ استعلام مورد موافقت بود و ۱۵۶ استعلام به دلیل عدم رعایت ضوابط زیست محیطی با عدم موافقت همراه بود.

شهند با اشاره به اینکه ۱۸۶ موافقت در زمینه بهره برداری از واحدها و ۲۲ مورد نیز عدم موافقت صادر شد، اظهار کرد: دلیل عدم موافقت موضوع تصفیه خانه فاضلاب در برخی واحدها به عنوان علت اصلی بوده و دومین موضوع بحث فضای سبز و سومین مورد نصب سیستم پایش آنلاین در واحدهای بزرگ بود که جزو الزامات است تا پروانه بهره برداری صادر شود.

جمعیت حیات وحش آذربایجان غربی ۱۷ درصد افزایش یافت

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: ۶ هزار رأس از انواع حیات وحش اعم از قوچ و میش، کل و بز و سایر چهارپایان در استان سرشماری شده که ۱۷ درصد نسبت به سرشماری پیشین افزایش دارد.

شهند با بیان اینکه این جانوران در زیستگاه‌های منطقه سکونت دارند و مشکلی از نظر بیماری ندارند، افزود: ۵۶ گونه پستاندار وحشی و ۳۱۰ گونه پرنده و ۵۸ گونه پرنده در زیستگاه‌های آذربایجان غربی زیست می‌کنند که تا کنون بیماری در بین حیات وحش و یا تلفات و رفتار غیر طبیعی گزارش نشده است.

وی ادامه داد: پنج گونه حمایت و حفاظت شده در آذربایجان غربی زیست می‌کنند که برنامه ملی نجات برای آنان وجود دارد که شامل میش مرغ، گوزن ایرانی، غاز پیشانی سفید کوچک، خرس قهوه‌ای و پلنگ ایرانی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: برای میش مرغ و گوزن زرد ایرانی اقدامات مؤثری انجام شد و روند نجات آنها در حال پیگیری است.

واردات تخم میش مرغ از ترکیه و اسپانیا

شهند اضافه کرد: میش مرغ بر اساس مطالعات سال قبل وارد تنگنای ژنتیکی نشد و اقدامات بین المللی برای نجات آن طی شد و مقرر شده تا تخم این پرنده از اسپانیا و ترکیه وارد شود و بستر تکثیر در اسارت آن هم در دست سوتاو و حمامیان فراهم است.

وی گفت: ۲۴ تا ۳۰ بال میش مرغ در دشت سوتاو و حمامیان در حال لانه گذاری و جوجه آوری هستند.

وی افزود: برنامه این اداره کل برای حفاظت از میش مرغ در سال جاری این است که ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزان خریداری و تملک شود که این موضوع در مصوبات سفر گنجانده خواهد شد.

تولد گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در مرکز رشکان

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به اینکه گوزن زرد ایرانی هم گونه شاخص پارک ملی دریاچه ارومیه بوده و در مرکز تکثیر در اسارت رشکان در حال تکثیر است، اظهار کرد: در هفته‌های آینده شاهد زادآوری گونه‌های جدید گوزن زرد خواهیم بود.

شهند ادامه داد: روند مثبتی دراین زمینه در حال طی شدن است و امیدواری‌های زیادی برای افزایش جمعیت آن در زیستگاه اصلی آن یعنی جزیره اشک وجود دارد.

وی اضافه کرد: در خود جزیره اشک ۲۵ تا ۳۰ رأس و در مرکز رشکان ۱۱ رأس گوزن زرد در حال زیست هستند که ۶ رأس در سال ۱۴۰۱ از دشت ناز سازی در راستای افزایش گونه یاد شده وارد رشکان شدند.

باغ وحش ارومیه با استانداردهای محیط زیست فاصله دارد

وی درباره باغ وحش ارومیه نیز بیان کرد: ارزیابی‌های لازم درباره نحوه زیست حیات وحش در این مکان انجام می‌شود ولی باغ وحش ارومیه هنوز به استانداردهای تعریف شده محیط زیست فاصله دارد و این دستگاه، اطلاعی از ورود و خروج و زادآوری و مرگ میر حیوانات در این مکان ندارد.

وی ادامه داد: اخطاریه‌های لازم برای این باغ وحش صادر شده است و مقرر شده تا پایش آنلاین این مکان به زودی آغاز شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: موردی از بیماری، آنفلوآنزا و رفتار غیر طبیعی در بین گونه‌های حیات وحش استان گزارش نشده و گونه‌ها در سلامت کامل هستند.

بر اساس اعلام محیط زیست، آذربایجان غربی از مهمترین استان‌های محیط زیستی کشور است و ۶۷۰ هزار هکتار از اراضی ملی در قالب ۱۱ منطقه تحت مدیریت تحت حفاظت و مدیریت این اداره کل قرار دارد.

این اراضی با حضور ۱۵۰ نیرو و ۲۰ پاسگاه محیط بانی شبانه روزی پایش و حفاظت می‌شوند؛ ۱۵.۱ درصد مساحت استان تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی است.