تاریخچه قیمت ریپل

معرفی ارز دیجیتال ریپل

«ریپل» (Ripple)، یکی از رایج ترین ارزهای رمزنگاری شده است و هم‌چنان با سرمایه ۱۰ میلیارد دلاری در لحظه نگارش، جایگاه ششم را در دارد. سکه‌های ریپل که با نماد قیمت ارزXRP  شناخته می‌شود، به دلیل حجم بسیار بالای در گردش آن (تقریباً ۴۵ میلیارد) بسیار ارزان است، و بسیاری از سرمایه‌گذاران مقداری از این سکه‌ها را در پرتفوی خود دارند. ریپل سال‌هاست که یک برند شناخته‌شده است و علی‌رغم همه‌ی جنجال‌های پیرامون آن، ریپل هم‌چنان طرفداران و معتقدان زیادی دارد.

ریپل در ساده‌ترین تعریف، پروتکل پرداختی است که برای ایجاد یک لایه‌ی امنیتی جدید برای کوتاه کردن زمان ارسال و دریافت پول استفاده می‌شود.

ریپل یک شبکه پرداخت جهانی است. در هر کجای دنیا که باشید، امکان ارسال هر ارزی را در زمان بسیار کوتاه و با کارمزد تراکنش کم فراهم می‌کند. این پلتفرم از ابتدا قصد داشت با پلتفرم‌های پرذاخت بین‌المللی مانند «سوییفت» (SWIFT) و «وسترن یونیون» (Western Union) رقابت کند.

شخصی که از ریپل استفاده می‌کند می‌تواند به‌راحتی هر واحد پول فیاتی را به سکه‌ی ریپل به‌نام XRP تبدیل کند. سپس کارمزد تراکنش اندکی دریافت می‌شود و به بانک یا شخصی که از کیف پول Ripple استفاده می‌کند، اجازه می‌دهد که یک ارز را به‌راحتی و به‌سرعت به ارز دیگری تبدیل کند.

در حال حاضر بانک‌ها عجله‌ای برای استفاده از این روش ندارند، اما این روش در آینده بسیار راحت تلقی خواهد شد. خدمت‌گیری از بانک‌هایی که از پلتفرم ریپل استفاده می‌کنند، نسبت به بانک‌هایی که از این پلتفرم استفاده نمی‌کنند، برای کاربران سود بیش‌تری دارند.

با استفاده از ریپل، افراد مجبور نیستند کارمزد تراکنش‌های بالایی بپردازند، و مهم‌تر از همه، مجبور نیستند روزها در انتظار حواله‌های بین‌المللی پول بمانند. به عبارتی می‌توان ریپل را با ایمیل مقایسه کرد. وقتی می‌توانیم ایمیل را در چند ثانیه برای طرف مقابل ارسال کنیم، چرا نتوانیم با همین سرعت پول خرج کنیم؟

اصل اساسی ریپل این است که انتقال پول بین‌المللی با سرعت بالا انجام شود.

می‌دانیم که بیت کوین و اتریوم یک بلاک چین هستند، اما تراکنش‌های ریپل روی بلاک چین نوشته نمی‌شوند. در ابتدا ارز دیجیتالی که بر روی بلاک چین ساخته نشده باشد برای همه‌ی ما عجیب بود. اگر بلاک چین وجود نداشته باشد، پس تراکنش‌ها چگونه تأیید می‌شوند؟ چگونه مطمئن شویم که همه چیز درست است؟

برخلاف سیستم‌های بلاک چین، ریپل دارای سیستم ابتکاری و ثبت‌شده‌ی خود، به نام «الگوریتم اجماع پروتکل ریپل» است.

تاریخچه ریپل

در سال ۲۰۱۸، گروه مالی میتسوبیشی UFJ مستقر در ژاپن هم به این شبکه پیوست که دیگر آن زمان بیش از ۱۰۰ عضو داشت. در همان سال، به دلیل فروش ثبت‌نشده‌ی توکن‌های XRP شکایتی دسته‌جمعی توسط سرمایه‌گذاران علیه ریپل مطرح شد. این نبرد حقوقی هنوز بعد از چند سال ادامه دارد؛ اما به هیچ وجه بر عمل‌کرد ریپل تأثیر نگذاشته است. در حال حاضر آزمایشگاه ریپل بیش از ۲۰۰ کارمند دارد و همچنان به رشد خود ادامه می دهد.

ویژگی‌های ریپل

مشخصات و ویژگی‌های ریپل را می‌توان به دو گروه عمومی و مشترک با سایر رمز ارزها، و ویژگی‌های منحصربه‌فرد تقسیم کرد. لیست این ویژگی‌ها را در ادامه مشاهده می‌کنیم.

  • ریپل از سیستم ابتکاری و ثبت‌شده‌ی خود، به نام «الگوریتم اجماع پروتکل ریپل» استفاده می‌کند، که با روش‌های مرسوم از طریق بلاک چین متفاوت است.
  • تأیید تراکنش ارزهای دیجیتال دیگر مانند بیت کوین، ممکن است با هزینه‌های بالای تراکنش همراه بوده و چندین دقیقه هم طول بکشد؛ در حالی که تراکنش‌های XRP در چند ثانیه و با هزینه‌ی اندک تأیید می‌شوند.
  • XRP یک فناوری است که عمدتاً به دلیل شبکه و پروتکل پرداخت دیجیتال بین‌المللی و بین ارزی خود شناخته شده است.
  • پیش از این بانک‌ها چندات عجله‌ای برای استفاده از این فناوری نداشتند؛ اما اخیراً بسیاری از بانک‌های بزرگ از سیستم پرداخت XRP استفاده می‌کنند.

مزایای ریپل نسبت به رمز ارزهای دیگر

هر کدام از رمز ارزها و کوین‌های مجازی، به دلیل ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتشان، مزیت‌هایی نسبت به یک‌دیگر دارند. در این‌جا به مزیت‌های ریپل نسبت به ارزهای دیجیتال دیگر می‌پردازیم.

  • XPR مقرون به صرفه است. هزینه‌ي ریپل بسیار ناچیز است، به‌خصوص در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال، مانند و .
  • ریپل مشکلات برون‌مرزی را حل می‌کند. درست مانند بیت کوین، می‌توانید از ریپل برای انتقال سریع پول به خارج از کشور و بازگشت آن استفاده کنید، و انجام این کار برای شما هزینه زیادی ندارد.
  • تسویه حساب‌های بسیار سریع. ماهیت از پیش استخراج شده‌ی XRP به اطمینان از تسویه‌ي سریع تراکنش‌ها کمک زیادی می‌کند. ریپل می‌تواند با ۱۰۰۰ تراکنش تسویه‌شده در ثانیه اجرا شوند که سرعت فوق‌العاده‌ای است.

معایب ریپل نسبت به رمز ارزهای دیگر

البته هر کدام از ارزهای دیجیتال نسبت به رمز ارزهای دیگر معایب و کاستی‌هایی نیز دارند. موارد زیر را می‌توان به‌عنوان نقایص ریپل نسبت به کریپتو های دیگر در نظر گرفت.

  • این شرکت به‌طور انحصاری روی کار با بانک‌ها متمرکز کرده است. این برای بسیاری از طرفداران و پذیرندگان اولیه‌ی فناوری بلاک‌چین، دل‌سردکننده است. در واقع، به همین دلیل بود که «جد مک‌کیلب» (Jed McCaleb) در سال ۲۰۱۳ ریپل را ترک کرد و فورک Stellar [لینک] را از آن مشتق نمود، تا عمل‌کردهای مشابه ریپل اصلی را برای استفاده روزمره حفظ کرد.
  • ریپل به‌شدت متمرکز است. خود شرکت ریپل، بیش از ۶۰ درصد از XRP را در اختیار دارد، و با وجود این که احتمال فروش انبوه آن بسیار کم است، آن‌ها از مزیت ۵۱ درصدی جادویی برخوردارند و از این رو زنجیره‌ی بلوکی را کنترل می‌کنند.
  • از آن‌جایی که تمام سکه‌های ریپل از قبل استخراج شده است، انگیزه‌های اندکی (گاهی در حد صفر) برای کار کردن روی نودهای رایج در شبکه وجود دارد یا در بین بسیاری از معامله‌کنندگان اصلاً انگیزه‌ای تا مانند بانک‌ها نودهای اعتبارسنجی را ارائه دهند. از آن‌جایی که برای اجرای شبکه‌ی ریپل تنها به چند نود نیاز است، می‌توان گفت این شبکه واقعاً یک پلتفرم توزیع‌نشده است.
  • ریپل یک ارز دیجیتال است و مهم نیست که چقدر مدل کسب و کار آن امیدوارکننده باشد. این رمزارز هم مانند هر ارز دیجیتال دیگری با ریسک‌هایی همراه است؛ بنابراین به شما توصیه می‌شود فقط آن‌چه را که آماده‌ی از دست دادن هستید، سرمایه‌گذاری کنید.