بوتاکس در بارداری چه عوارضی دارد

رابطه ی تزریق بوتاکس و بارداری

در مورد رابطه‌ی تزریق بوتاکس و بارداری گزارشی دال بر اینکه عوارض جدی برای مادر و جنین به همراه داشته باشد وجود ندارد. اما با این حال بیشتر متخصصان و پزشکان برای بوتاکس در صورت امکان از تزریق در این دوران خودداری می کنند، چون ممکن است بوتاکس و بارداری بر سلامت جنین تاثیر منفی بگذارد و این ریسک را نمی توان پذیرفت. ایمنی تزریق بوتاکس در بارداری و شیر دهی به دلیل اینکه هنوز این آزمایش بر روی زنان باردار انجام نشده، نامعلوم است و تاکنون هم گزارش جدی از مشکلات به وجود آمده از تزریق بوتاکس و بارداری در دسترس نیست اما هیچ گونه تضمینی وجود ندارد که این باکتری در سراسر بدن پخش نشود. با توجه به تغییراتی که بارداری در بدن ایجاد می‌کند مانند افزایش هورمون‌های بارداری و افزایش حجم خون اثرات باکتری کلستریدیوم بوتولینوم بر روی زنان باردار می تواند خیلی شدیدتر باشد. برای خواندن ادامه مطلب با سایت جهان تیتر همراه باشید.

بوتاکس و اقدام به بارداری

به گفته آفتاب آنلاین، بوتاکس و اقدام برای بارداری بهتر است برای مدتی به تعویق بیفتد. چنانچه در حال تزریق بوتاکس هستید و قصد باردار شدن هم دارید، به پیشنهاد پزشکان بهتر است که بین تزریق بوتاکس و باردار شدن 4 ماه فاصله بیفتد تا کمترین خطری متوجه نوزاد نشود.
در صورتی که شما بوتاکس انجام داده اید و به تازگی متوجه شده اید که  باردار هستید، ممکن است خطری جنین شما را تهدید نکند، اما برای اینکه خیال‌تان راحت شود توصیه می‌شود که حتماً برای بررسی وضعیت به متخصص مراجعه کنید. چه بسا نوزادان بسیار زیبا و سالمی وجود داشته‌اند که مادرانشان پس از زایمان متوجه شده‌اند در آخرین نوبت تزریق بوتاکس، باردار بوده‌اند. در صورتی که مقدار کمی تزریق انجام گیرد احتمال پخش آن در سراسر بدن بسیار کم می‌باشد و بهتر آن است که پس از اینکه متوجه بارداری شدید بوتاکس را تا اتمام فرایند بارداری و شیر دهی فراموش کنید.

عوارض بوتاکس و بارداری

طبق گزارشات پزشکی و خبرگزاری ایلنا با حامله شدن زنان، جریان خون در بدن آن ها بیشتر می شود، در این وضعیت باکتری‌های وارد شده به بدن خیلی سریع‌تر از قبل در خون گردش کرده و خود را به مغز می‌رساند و در آن پخش می‌شود. به گفته کارشناسان علم پزشكي، اثر بوتاکس و بارداری می‌تواند برای سلامت زنان باردار و جنين داخل رحم اين افراد بسیار خطرناک باشد. اثرات این باکتری می‌تواند در زنان باردار با توجه به تغییراتی که بارداری در بدن ایجاد می‌کند مانند افزایش هورمون‌های بارداری و افزایش حجم شدیدتر باشد.
از عوارض بوتاکس و بارداری بر روی حیوانات باردار طبق آزمایشاتی که از تزریق بوتاکس بر روی آن‌ها انجام شده عوارضی از جمله محدودیت رشد داخل رحمی، وزن کم بچه در هنگام تولد، زایمان زودتر از موعد، تاخیر در رشد استخوان‌ها و حتی مرگ جنین ایجاد شده است، با این حال  مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نظری است و قابل تعمیم برای انسان‌ها نیست و شاید خطرات جدی‌تری را برای جنین داشته باشد. هیچ نوع ایمنی قابل اعتمادی برای تزریق بوتاکس در دوران بارداری وجود ندارد و تضمینی هم در این باره وجود ندارد که باکتری بوتاکس در سراسر بدن مادر گسترش نیابد. تزریق بوتاکس در دوزهای  زیاد، حاوی نوروکسین ها است که می تواند خطرناک باشد و در برخی تحقیقات نشان داده است که سموم بوتولینوم ممکن است از جفت در طول بارداری عبور کنند و باعث مشکلاتی در جنین شود. این احتمال وجود دارد که آنتی بادی‌ها بعد از تزریق بوتاکس فعال شوند و به جنین آسیب برسد، ممکن است واکنش‌هایی که یک بدن به بوتاکس نشان دهد با واکنش بدن دیگر کاملا متفاوت باشد بنابراین استفاده از بوتاکس در حاملگی معمولاً توصیه نمی‌شود.

تزریق بوتاکس و بارداری | بوتاکس در شیردهی

مدت زمان لازم بعد از بارداری برای بوتاکس 

چنانچه مادر قصد شیر دادن به نوزاد را نداشته باشد، می‌توان بوتاکس را پس از زایمان تزریق کرد. یا بلافاصله پس از قطع تغذیه کودک با شیر مادر، می توان بوتاکس را دوباره شروع کرد، اما بهتر است منتظر بمانید تا پوست و وضعیت هورمونی شما به حالت عادی برگردد.

انجام بوتاکس در دوران شیردهی

درباره عوارض تزریق بوتاکس بر نوزاد در دوران شیردهی نیز اطلاعات کافی در دست نیست، بنابراین بهتر است این درمان زیبایی را تا زمان از شیر گرفتن نوزاد به تاخیر انداخت. نوزادان به دلیل اینکه سیستم ایمنی کاملی ندارند بوتولیسم می‌تواند خطراتی را برایشان داشته باشد، به هر حال در مورد بوتاکس و شیردهی، بوتاکس نوعی سم است و احتمال دارد از طریق شیر مادر به نوزاد برسد و واکنش‌هایی برای نوزاد به دنبال داشته باشد وقتی فردی به بوتاکس حساسیت نشان می‌دهد، به این معنی است که آنتی ژن این سم وارد مویرگ‌های ریز خونی شده و واکنش‌های پوستی نشان داده است.

بوتاکس هنگام برنامه ریزی بارداری

حتی قبل از بچه دار شدن، زنان سعی می‌کنند با انجام معاینات توسط پزشکان، انجام آزمایشات ژنتیکی بر سلامت خود نظارت کنند. به طور طبیعی، مادران باردار می‌خواهند زیبا بمانند و قبل از بارداری به تزریق بوتاکس فکر می‌کنند. آیا ارزش صاف کردن پوست قبل از بارداری را دارد؟

21 روز پس از تزریق، دارو دیگر در خون تشخیص داده نمی شود، به این معنی که تأثیری بر  سلامت نوزاد ندارد. بنابراین متخصصان زنان، تزریق بوتاکس را یک ماه قبل از بارداری ممنوع نمی‌کنند.

چروک های پیشانی و خطوط اطراف چشم که به خطوط پنجه کلاغی معروف اند مهمترین قسمت های صورت برای انجام بوتاکس هستند .

چه کسانی شرایط انجام بوتاکس را دارند؟ آیا خانم های باردار می توانند بوتاکس انجام بدهند و انجام این عمل ( به دلیل این که بوتاکس از سم بوتولینوم است) برای جنین خطری ندارد؟ از آن جایی که جواب به این سوالات مهم است در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا انجام این فرآیند در این دوران خطر دارد یا خیر؟

در هنگام بارداری هورمون های زنان دچار تغییر و تحول می شود و ممکن است برای آن ها مشکلات پوستی نیز رخ بدهد که این مشکلات پس از بارداری ممکن است از بین برود ، دوران بارداری و شیر دهی دوران با ثباتی برای پوست شما نیست از این رو سعی کنید از انجام عمل بوتاکس بپرهیزید مگر به دلیل وجود یک ضرورت و آن هم بر اساس دستور پزشک باشد.

  • استفاده از سم بوتولینوم در بارداری برای جنین مضر است؟

تا کنون هیچ گونه آزمایشات گسترده ای بر روی زنان باردار و استفاده از این سم صورت نگرفته است و نمی توان به طور قطع گفت که استفاده از این سم در دوران بارداری خطری ندارد . همچنین میزان خطر و یا این که احتمال وجود خطر بستگی خود فرد و هفته های بارداری او دارد به همین دلیل بهتر است قبل از انجام بوتاکس در مورد هفته بارداری و شرایط خود با پزشک متخصص مشورت کنید.

  • آیا خانم هایی که از بارداری خود خبر نداشته اند و از بوتاکس استفاده کرده اند خطری جنین آن ها تهدید می کند ؟

هیچ دلیل قطعی وجود ندارد که بیان کند انجام دادن این خدمات پوست باعث به خطر انداختن جنین شده است . به کرات مادرانی بودند که بعد از زایمان متوجه شدند در آخرین نوبت انجام بوتا‌کس خود باردار بوده اند و کودکان سالم و زیبایی به دنیا آورده اند . بنابر این به طور قطع نمی توان پاسخ این سوال را بیان کرد.

  • شایع ترین عوارض بوتاکس در بارداری

در این قسمت می خواهیم به بیان برخی از عوارض شایع بوتاکس در دوران بارداری بپردازیم.

پراکنده شدن سم بوتولینوم در بدن شخص باردار

هیچ گونه مدرک و شواهدی دلیل بر مضر یا بی ضرری این سم و عدم پخش ان در تمام بدن وجود ندارد از این رو برای جلوگیری از خطرات احتمالی نیز لازم است شخص باردار این کارا به بعد از زایمان موکول کند.

افزایش هورمون های بارداری

از عوارض استفاده از سم  بوتولینوم در بارداری می توان به مواردی مانند افزایش حجم خون و افزایش هورمون های بارداری اشاره کرد.

تولد کودک با وزن کم

بر اساس آزمایشات انجام شده بر روی حیوانات ، نشان داده شده است که تزریق سم بوتولینوم به حیوانات باردار سبب متولد شدن  کودکانی با وزن کم و در برخی موارد باعث مردن جنین شده است . ولی نمی توان به طور قطع این نتایج را به انسان و جنین او نسبت داد ولی بر اساس این شواهد بهتر است که زنان باردار از انجام بوتاکس در هنگام بارداری پرهیز کنند.

زیبایی طبعی در دوران بارداری

برخی زنان در دوران بارداری، انجام عمل بوتاکس را برای زیبایی صورت خود احساس نمی کنند ، زیرا در هنگام بارداری خطوطی بر روی صورت آن ها وجود دارد پر می شود و همچنین صورت مادران باردار درخشندگی خاصی دارد. بنابر این نیازی نیست که مادران در هنگام بارداری به تزریق بوتاکس برای زیبایی صورت خود روی آورند و احتمال ایجاد خطر را برای جنین خود به وجود آورند.

نمی توان به طور قطع در مورد اثرات و یا خطرات انجام بوتاکس در دوران بارداری حرف زد و همچنین نمی توان گفت که انجام بوتاکس در بارداری می تواند بر روی آموزش و هوش کودک تاثیر بگذارد یا خیر،  به هر حال برای آرامش خیال خودتان هم از انجام بوتاکس در دوران بارداری پرهیز کنید.