به دنبال سوآپ نفت با قزاقستان هستیم/ از فرصت جام جهانی قطر برای توسعه گردشگری استفاده می‌کنیم

به گزارش شفاف، مهدی صفری در سه ماه اخیر در راستای سیاست دولت سیزدهم، در زمینه همکاری با کشورهای همسایه، علاوه بر صادرات کریدور، تجارت، فناوری، یکی از مهمترین حوزه ها بوده است. و خدمات مهندسی وی گفت: در این مدت شاهد نشست های کمیسیون مشترک با برخی کشورها از جمله سه کمیسیون در ماه گذشته و سه کمیسیون مشترک در ماه جاری از جمله کمیسیون مشترک عمان بوده ایم و دو کمیسیون دیگر با ازبکستان و قزاقستان تشکیل شده است.

وی گفت: قزاقستان برای ما کشوری بسیار استراتژیک است، به ویژه در قطاری که از چین به ازبکستان، ترکمنستان و ترکیه از طریق ایران می گذرد. ما در این بحث هستیم. گرین می تواند از مسیر گمرکی ایران عبور کند.

صفری همچنین به کمیسیون مشترک اقتصادی با قزاقستان توضیح داد که حدود 54 نفر از جمله معاونان نخست وزیر، سه وزیر و چند معاون وزیر در کمیسیون مشترک با قزاقستان حضور داشتند. میزبانی وزارت جهاد کشاورزی بود و اسناد بسیار مهمی را امضا کردند. امیدواریم در مورد نقل و انتقالات نفتی که بسیار مثبت بوده و متأسفانه سال هاست قطع شده است، به نتیجه برسیم.

وی گفت: انتظار داریم برنامه های بزرگی با قزاقستان در زمینه همکاری های تجاری و صادرات خدمات مهندسی داشته باشیم.

وی گفت: پس از این کمیسیون مشترک، مطمئن هستم که رشد بسیار خوبی در تجارت خواهیم داشت. می تواند تا سه میلیارد هم برسد.

وی ادامه داد: خوشبختانه معاون نخست وزیر و وزیر کشاورزی کشورمان از سوی دیگر در جلسات اتاق بازرگانی حضور داشتند. تجار قزاق به صورت دو نفره با بازرگانان ایرانی برای هماهنگی مسائل دیدار کردند.

صفری درباره کمیسیون مشترک با ازبکستان گفت: در خصوص ازبکستان، هیئتی 60 نفره از سطح معاون نخست وزیر ازبکستان برای شرکت در این نشست وارد ایران شد که با مخالفت وزارت صمت مواجه شد و بسیار خوب امضا شد. قراردادها. «مهمتر از همه، قراردادها در مورد مسائل سرمایه گذاری هستند.

او گفت: «ازبکستان پرجمعیت ترین کشور خاورمیانه است. ترانزیت، صادرات-واردات، فرآورده های نفتی و … می تواند با ریل شکل بگیرد و از همه مهمتر این کشورها محصور در خشکی هستند و به دریا دسترسی ندارند، بنابراین اکنون می توانند با چهاربهار و بندرعباس شکل بگیرند. کریدور شمال – جنوب

وی با بیان اینکه رویکرد دیپلماتیک اقتصادی اتخاذ شده است، گفت: در چهار ماه گذشته بیش از 6 کمیسیون مشترک تشکیل شده و به زودی کمیسیون مشترک آذربایجان و پاکستان را خواهیم داشت. بوشر به معاملات عالی در مورد کریدورهای دریایی به شمال، ترکیه، قفقاز و خاورمیانه دست یافته است. در بخش بندری نیز همکاری خوبی وجود دارد.

صفری در بخشی دیگر از توضیحات خود با اشاره به سفر رئیس جمهور به قطر گفت: در این سفر بحث های مهمی به ویژه در مورد بحث گردشگری جام جهانی 2022 قطر مطرح شد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: در این سفر برخی از مسئولان ذیربط رئیس جمهور را در این خصوص همراهی کردند و با مسئولان قطری درباره گردشگری و اینکه می توانند در زمان حضور هواداران تیم ها بیایند صحبت کردند. قطر. شیراز و اصفهان.»

صفری افزود که می تواند از فرصت استفاده کرده و روابط اقتصادی خود را با قطر چندین برابر گسترش دهد.