به جمع تاریخ سازان استقلال خوش آمدی!

ایمان گودرزی؛ تیم استقلال در آخرین بازی خود نتوانست از پس مس رفسنجان بر بیاید و شاگردان جواد نکونام به نتیجه 2-2 رضایت دادند. از دست دادن 2 امتیاز باعث شد که عملکرد درخشان بلانکو چندان به چشم نیاید، اما طبق آمار مرد آرژانتینی حالا به جمع بازیکنان خارجی 4 گله استقلال اضافه شده است. به همین بهانه می خواهیم در گزارشی برترین گلزنان خارجی تاریخ استقلال را با هم بررسی کنیم؛

کوین یامگا – ۲۱ گل:

بدون شک اگر بخواهیم از نظر آماری بازیکنان خارجی استقلال را بررسی کنیم، کوین یامگا بهترین خرید خارجی تاریخ استقلال به حساب می‌آید. بازیکنی که توسط فرهاد مجیدی به اوج خود رسید در اولین بازی اش برای استقلال دبل کرد.

یامگا اما توانایی ویژه‌ای در پنالتی زدن داشت و جز یک بار، همه آنها را با پیراهن استقلال به گل تبدیل کرد. جالب اینکه همان ضربه هدر رفته هم، در ریباند توسط خودِ یامگا به گل تبدیل شد. او ۲۱ گل برای استقلال در لیگ برتر زد که ۱۳ مورد از آن‌ها پنالتی بود تا بدین ترتیب برترین گلزن خارجی تاریخ استقلال لقب بگیرد.

به جمع تاریخ سازان استقلال خوش آمدی!

شاید اگر مصدومیت چشم یامگا نبود و ادامه این فصل را از دست نمی‌داد، ستاره فرانسوی رکورد خود را بهبود می‌بخشید. البته با توجه به اینکه به احتمال بسیار زیاد یامگا توانایی بازگشت به میادین را بدست خواهد آورد، پیش‌بینی می‌شود او رکورد خود را منحصربفرد تر از قبل کند.

شیخ دیاباته – ۱۷ گل

هدیه‌ای از طرف استراماچونی که یک فصل رویایی داشت ولی فصل بعد را به دلیل مصدومیت های سریالیِ مالی! از دست داد. دیاباته در لیگ نوزدهم، 15 و در لیگ بعدی 2 گل برای استقلال زد. جالب اینکه از این 17 گل، 5 تا یعنی 30 درصد وارد دروازه تراکتور در تبریز شد. دیاباته در کنار قایدی و مطهری، مثلث خوفناکی را برای آبی‌ها در خط حمله ساخته بود. او در لیگ نوزدهم توانست عنوان آقای گلی را تصاحب کند ولی هنوز هم کسی نمی‌داند چرا کفش طلا هرگز به او اهدا نشد.

به جمع تاریخ سازان استقلال خوش آمدی!

دیاباته در کنار قایدی و مطهری، مثلث زهرداری را برای آبی‌ها در خط حمله ساخته بود و در لیگ نوزدهم توانست عنوان آقای گلی را هم تصاحب کند.

فابیو جانواریو – ۷ گل

در رده سوم این فهرست «فابیو جانواریو» با ۱۰ گل اختلاف ایستاده است. مرد مو بلوند برزیلی را باید محبوب‌ترین خارجیِ استقلال در لیگ برتر لقب داد. او ۷ گل برای استقلال زد ولی گلی که وارد دروازه پیام در فینال لیگ هشتم کرد؛ جزئی جدانشدنی از تاریخ استقلال است که آبی‌ها را به جام قهرمانی لیگ برتر رساند.

به جمع تاریخ سازان استقلال خوش آمدی!

جانواریو در مقطع دوم استقلالی شدنش هم زننده گل افتتاحیه آنها در لیگ دوازدهم مقابل آلومینیوم هرمزگان بود. ستاره برزیلی کمتر از ۳ فصل برای استقلال بازی کرد ولی در ۲ قهرمانی حضور داشت و آخرین پیراهنی هم که به تن کرد، آبیِ استقلالی بود.

گوران یرکوویچ – ۶ گل

استاد مسلم زدن ضربات آخر و نیش تهاجمی داخل محوطه جریمه. یرکوویچ تنها یک نیم‌فصل برای استقلال بازی کرد و به عنوان جانشین فرهاد مجیدی که بین دو نیم‌فصل لیگ یازدهم استقلال را ترک کرد، آبی‌پوش شد. او اما در همان 15 بازی هم 6 گل زد که فقط یکی بیرون از محوطه جریمه بود. یرکوویچ در پلی‌آف لیگ قهرمانان و مرحله گروهی هم گلهای حساسی به الاتفاق عربستان و الریان قطر زد و درمجموع مهاجمی بود که به درد استقلال خورد.

به جمع تاریخ سازان استقلال خوش آمدی!

یرکوویچ در پلی‌آف لیگ قهرمانان و مرحله گروهی هم گل‌های حساسی به الاتفاق عربستان و الریان قطر زد.

جی‌لوید ساموئل، سرور جپاروف، مامه تیام، آیاندا پاتوسی و گوستاوو بلانکو – ۴ گل

اکثر این نفرات، جزیی از حسرت‌های هواداران استقلال هستند؛ چرا که علیرغم درخشش، در مقاطعی کوتاه پیراهن آبی را به تن کردند. جپاروف با پای چپ هنرمندش، تیام با شم بالای گلزنی که در ۶ بازی لیگ قهرمانان برای استقلال، ۷ گل زد و پاتوسی با ضربه‌های دیدنی‌اش در کنار ساموئل که یک حرفه‌ای تمام‌عیار بود جزو بهترین خارجی‌های تاریخ استقلال محسوب می‌شوند و همگی موفق شدند ۴ بار در لیگ برتری استقلال گلزنی کنند.

به جمع تاریخ سازان استقلال خوش آمدی!

به جمع تاریخ سازان استقلال خوش آمدی!

به جمع تاریخ سازان استقلال خوش آمدی!

با این حال آن‌ها در این رده یک شریک جدید یعنی «گوستاوو بلانکو» پیدا کرده‌اند که به‌نظر می‌رسد فرصت کافی برای عبور از این چهار ستاره اسبق آبی‌ها را داشته باشد.

سایر گلزنان خارجی استقلال در لیگ برتر:

«جوئلسون داسیلوا»، «کرار جاسم»، «پرو پئیچ»، «ایسما»، «هروویه میلیچ» و «رودی ژستد» به عنوان تنها خارجیِ تاریخ استقلال که در دربی گل زده، با ۳ گل در رده‌های بعدی این فهرست قرار دارند.

به جمع تاریخ سازان استقلال خوش آمدی!

به جمع تاریخ سازان استقلال خوش آمدی!

«آوسنتی گیلائوری»، «هوار ملا محمد» و «ویسنته آرزه» هم دیگر گلزنان خارجی استقلال در لیگ با ۲ گل هستند.

به جمع تاریخ سازان استقلال خوش آمدی!

یک گله‌ها:

ضمن اینکه «رفعت قلی‌اف»، اولین بازیکن خارجی که برای استقلال گلزنی کرد؛ «روجر فابریسیو»، «سردان اوروسوویچ»، «رینالدو کروزادو»، «ولید علی»، «رودریگو توزی»، «بوبکر کبه»، «طارق همام»، «لئاندرو پادووانی» و «گادوین منشا»، هر کدام یک بار برای استقلال موفق به گلزنی در لیگ برتر شده‌اند.

به جمع تاریخ سازان استقلال خوش آمدی!

به جمع تاریخ سازان استقلال خوش آمدی!

کارگروه خبری علوم ورزشی

با تمرکز بر تحقیق و ارائه‌ی اطلاعات به‌روز و دقیق، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به دنبال افزایش دانش و آگاهی ورزشی خوانندگان هستم. از نکات تازه‌ترین تکنیک‌ها تا راهنمایی‌های تمرینی، همراهی با من برای تجربه‌ی یک دنیای ورزشی پویا و هیجان‌انگیز را تجربه کنید.