بهترین مادربرد موجود بازار

مادربرد چیست

مادربرد یکی از مهمترین قسمتهای سیستم رایانه ای است. این صفحه یک مدار است که تمام سخت افزارهای سیستم را به پردازنده متصل می کند، برق را از منبع تغذیه توزیع می کند و انواع دستگاه های ذخیره سازی، ماژول های حافظه و کارت های گرافیک (از جمله کارت های توسعه دیگر) را که می توانند به کامپیوتر شما متصل شوند، تعریف می کند.

پایه مادربرد از یک صفحه بسیار محکم از مواد غیر رسانا تشکیل شده است، به طور معمول نوعی پلاستیک سفت و سخت. لایه های نازک فویل مس یا آلومینیوم، که به آنها Trace گفته می شود، روی این صفحه چاپ شده است که بسیار باریک هستند و مدارهای بین اجزای مختلف را تشکیل می دهند.

علاوه بر مدارها، یک مادربرد شامل تعدادی سوکت و اسلات برای اتصال سایر قطعات است. در ادامه به آناتومی مادربرد خواهیم پرداخت و تمام اطلاعات لازم برای یادگیری و خرید مادربرد مناسب ارائه خواهیم داد.

اگر تا به حال قصد خرید قطعات پیسی داشته اید یا برای خریدِ آنها اقدام کرده باشید، حتما دیده اید که اینتل و AMD تنها سازندگان پردازنده ی کامپیوترهای پیسی در دنیا با معماری مرسوم x86 هستند و هر کدام هم سوکت های پردازنده ی مخصوص به خود را دارند.

این سوکت ها هر از گاهی بروزرسانی و تغییر میکند و Chipset یا مجموعه تراشه های پشتیبانی کننده از پردازنده های هر نسل جدید هم ممکن است با نسل قبلی متفاوت باشد و مدل های قدیمی تر را پشتیبانی نکند.

تنوع سوکت ها، تراشه های مادربرد و همینطور پردازنده های هر نسل باعث م یشود که خریدارانِ عادی در هنگام انتخاب پردازنده برای سیستم خود، نیاز به دانستن اطلاعاتت پایه ای در مورد مادربردها و مجموعه تراشه ی متناسب با پردازندهی مدنظر خود داشته باشند. در ادامه، اگر قصد تهیه یک مادربرد کاربردی به همراه مشاوره دارید می توانید با ادرس www.mimalls.ir  بهترین گزینه را برای خود بیابید که به صورت تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

مشخصات فنی مادربرد

اطلاعاتی عمدتا فنی که برخی استاندارهای سازنده را هم در بردارد و مشخصات تکنیکی و جانبی متفاوتی را در برمی گیرد. در اینجا سعی می کنیم به این تفاوت ها و نکاتی که باید در انتخاب پردازنده ها و مادربرد های سازگار با آن مدنظر قرار بگیرد بپردازیم. سوکت در پردازنده های AMD و Intel.

پردازنده های چند سال اخیر ساخته شده توسط Intel از نوع بدون پین (Land Grid Array یا به اختصار LGA) و پردازنده های ساخته شده توسط AMD از نوع پیندار Pin Grid Array یا به اختصار PGA هستند و بنابراین هر کدام سوکت های مختص به خود را دارند.

طبیعتا این سوکت ها با هم سازگار نیستند و نم یتوان حتی به اشتباه پردازندهی AMD را در سوکتِ مادربردی متعلق به پردازنده ی اینتل نصب کرد، اما گاهی اوقات این احتمال وجود دارد که مثلا پردازنده ی ایامدی در سوکت مخصوص ایامدی قابل نصب باشد، ولی روی آن مادربرد کار نکند، تنها به این دلیل که بایوس مادربرد از مدل پردازندهی مذکور پشتیبانی نمی کند.

بنابراین اینگونه نیست که صرفا با قابل نصب بودن پردازنده روی یک ماربرد، کارکردِ آن نیز قابل تضمین باشد. هر پردازنده فقط با مجموعه تراشه های مشخص سازگاری دارد که قبل از خرید باید از آنها مطلع بود و تفاوت بین آنها و بازار هدف هر یک را در نظر گرفت.

قیمت انواع مادربرد در ایران

هر مادربرد نسبت به نوع سوکتی که پشتیبانی می کند، قیمت ویژه خود را دارد. به طور مثال، اگر مادربردی نسل جدید باشد و بتواند از جدیدترین پردازنده های قدرتمند AMD و intel پشتیبانی کند، به طور حتم قیمت بیشتری نسبت به یک مادربرد با پشتیبانی پردازنده های معمولی و از رده خارج شده دارد.
از این رو، باید براساس ضرورتی که از سیستم داریم، انتظار یک قیمت خوب با عملکرد خوب را داشته باشیم. به طور مثال، اگر قصد داریم سیستم کامپیوتری قدرتمندی خریداری کنیم، به طور حتم باید مادربرد گران قیمت را هدف قرار دارد. چون، مادربرد های پرچمدار عمدتا گران هستند و نمی توان با قیمت پایین تهیه کرد.
از سوی دیگر، اگر به دنبال مادربرد ارزان قیمت هستیم، نباید انتظار نصب بهترین قطعات سخت افزاری روی آن را داشت و در واقع مادربردی بوده که تنها برای کامپیوتری با کاربری روزانه به کار گرفته می شود.
بنابراین قیمت مشخصی نمی توان برای یک مادربرد بیان کرد و بسته به فرم فاکتور و ویژگی های هر مادربرد قیمتی برای آن در نظر گرفته می شود.