بمب‌افکن بی‌همتایی که برای جنگ هسته‌ای ساخته شد / عکس

به گزارش خبرگزاری آوای البرز، Avro Vulcan یکی از بی نظیرترین بمب افکن های تاریخ است و از طراحی انقلابی برای زمان خود استفاده کرده است. این پرنده برای مقابله با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ سرد ساخته شد.

ولکان دومین بمب افکن از سری بمب افکن های وی بود که برای نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا طراحی و ساخته شد. این پرنده غیرمعمول برای اولین بار در سال 1952 به آسمان رفت و در سال 1956 وارد خدمت شد.

بمب افکن منحصر به فرد ساخته شده برای جنگ هسته ای / عکس

بر اساس توضیحاتی که در سایت شرکت BA Systems وجود دارد، طراحی این بمب افکن پیشرفته ترین و در عین حال خطرناک ترین طرح پیشنهادی برای ساخت بمب افکن هسته ای استراتژیک بوده است.

طراحی این هواپیمای بال دلتا در آن زمان به قدری پیشرفته بود که فرمانده نیروی هوایی بریتانیا مدعی شد که این بمب افکن با ابعاد عظیم خود، قدرت مانور بهتری نسبت به هر جنگنده موجود دارد.

البته شادی آنها زیاد دوام نیاورد و همانطور که موزه نیروی هوایی بریتانیا نوشته بود، تا سال 1966، دفاع شوروی چنان پیشرفته بود که ولکان توانایی خود را برای انجام عملیات در ارتفاعات از دست داد.

در اوایل دهه 1970، ولکان به طور کامل از ماموریت هسته ای کنار گذاشته شد و به نیروی بمب افکن متعارف حامی ناتو پیوست.

این پرنده با 29 متر طول و 30 متر طول بال حدود 8 متر ارتفاع داشت و می توانست با حداکثر وزن 77 تن از زمین به آسمان پرواز کند.

بمب افکن منحصر به فرد ساخته شده برای جنگ هسته ای / عکس

این بمب افکن استراتژیک از چهار موتور توربوجت رولزرویس الیمپوس بهره می برد.

Vulcan با سرعت 600 مایل در ساعت برای حمل سلاح های هسته ای طراحی شده است، اما می تواند 21 بمب 1000 پوندی را نیز حمل کند.

این بمب افکن در سال 1984 از رده خارج شد و 19 فروند از 134 هواپیمای آن به موزه های مختلف در ایالات متحده، کانادا و انگلیس فرستاده شد.

5858