بلومبرگ: کنفرانس صلح سوئیس در مورد جنگ اوکراین با خطر شکست مواجه است

به گزارش آوای البرز بلومبرگ افزود: غیبت چین از این نشست دو روزه و حضور دیپلمات هایی با پست های کمتر کلیدی، تلاش ها برای جلب حمایت “جنوب جهانی” را تحت الشعاع قرار داده است.

به نقل از آوای البرز با این حال رئیس جمهوری اوکراین مدعی است که این گردهمایی آغازگر روندی برای فشار بر روسیه جهت پایان دادن به جنگ و دستیابی به صلح خواهد بود.

زلنسکی بعد از تقلا در اجلاس گروه ۷ در ایتالیا برای جلب حمایت بیشتر از کشورش، تلاش هایش را به سمت متحدان احتمالی اش در خارج از غرب معطوف کرد.

روسیه به عنوان یکی از طرف های اصلی مذاکرات صلح به این اجلاس دعوت نشده است، اما ۹۲ کشور هیات های خود را به این کنفرانس اعزام کرده اند هر چند که فهرست شرکت کنندگان نشان می دهد که تلاش ها برای به حداکثر رساندن حمایت رهبران جهان دشوار است.

چین تاکید کرده که نشستی که در آن روسیه دعوت نشده، کارامد نیست و هیچ هیاتی را به این کنفرانس اعزام نخواهد کرد. در بین کشورهای بریکس، هند وزیر خارجه و آفریقای جنوبی یک مقام در سطح پایین تر را اعزام کرد. لولا دا سیلوا رئیس جمهوری برزیل نیز که خود روز پنجشنبه برای شرکت در نشست سازمان بین المللی کار به سوئیس سفر کرده بود، فقط یک ناظر را به کنفرانس صلح سوئیس اعزام کرد.

در ادامه این گزارش بلومبرگ آمده است: تلاش برای گسترش حمایت از اوکراین خطر کاهش تلاشهای جنگی زلنسکی را در بر دارد به ویژه که اکنون با توجه به تهی شدن مهمات و نیروی انسانی کی یف در سال جاری، درگیری ها از طرف روسیه شدت گرفته است.

ویولا آمهرد رئیس جمهوری سوئیس این اجلاس را آغاز چارچوبی دیپلماتیک توصیف کرده که به زعم وی در نهایت درباره «چگونگی و شرایطی که روسیه می توان در آینده در آن شرکت کند» تصمیم گیری خواهد شد.

وی گفت: فعلا هیات های شرکت‌کننده تلاش می‌کنند به توافقی درباره مجموعه‌ای از اهداف در زمینه امنیت هسته ای و غذایی و بازگشت کودکان اوکراینی ربوده شده مذاکره کنند.

چین و برزیل نیز پیشنهادهای خود را برای پایان دادن به جنگ اوکراین ارائه داده اند. وانگ یی وزیر خارجه چین گفته است که حدود ۲۶ کشور «درک مشترک» را که شالوده طرح صلح این کشور را تشکیل می دهد امضا کرده و یا به دنبال امضای آن هستند.

سوئیس در روزهای ۱۵ و ۱۶ ژوئن (۲۷-۲۶ خرداد) میزبان کنفرانسی درباره اوکراین در شهر تفریحی بورگنستاک بوده است. برن بیش از ۱۶۰ هیات از جمله کشورهای گروه ۲۰، گروه ۷ و بریکس را دعوت کرده است. با این حال، برگزارکنندگان پیش از این نشست اعلام کردند که هیات ها از سوی همه کشورها اعزام نشده اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اخیرا شرایط کشورش برای صلح با اوکراین را اعلام کرد و گفت: «برخلاف ادعای غربی‌ها، روسیه این جنگ را به عنوان بخشی از یک عملیات نظامی ویژه آغاز نکرده، بلکه این رژیم کی‌یف است که خصومت‌ها را آغاز کرده و ادامه می‌دهد».

311311

گروه تحریریه علوم بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای پیچیده جهانی. با استفاده از تحلیل‌های کیفی و دقیق، شما را در جریان تغییرات جهانی قرار می‌دهم. با روشی آمیخته از روش‌های روزمره و نظری، به شما مطالب جذابی درباره اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.